• Anonym (Ångest/oro)

Ångest, orolig och hypokondrisk

Jag har precis börjat få flera attacker om dagen och det är mycket ovanligt att jag börjat få flera efter varandra. Jag tror alltid det är något fel på mig, har flera gånger varit på sjukhuset där dom tagit EKG och blodprov och allt varit sett bra ut.  Hur säkert är ett EKG? Jag har sedan tidigare varit med om en trafikolycka där jag skadat hjärnan vilket ännu mer tar på krafterna. Nu när jag börjat fått domningar i ansiktet blir man ännu mer orolig över att det ska vara något som har hänt uppe i systemet.. Blir man "hypokondriskt" av själva ångesten eller vad är det som händer? Har till och med bokat tid till magnetröngten bara för att se att det inte är någon fara. Jag bryr mig mer om min hälsa just nu vilket jag inte har gjort tidigare då jag valt att  sitta farmför datorn väldigt mycket efter krocken. 

Jag ska snart börja prata med en kurator och jag hoppas det hjälper, försöker även röra på mig men det är otroligt svårt är yr jämnt och blir lätt andfådd. Jag försöker helst inte ta någon medicin men tar om jag verkligen måste. Hämtade precis ut Theralen för sömnsvårigheter/ångest. Någon som har någon erfarenhet? 

Har även problem med den sociala biten då attackerna helt plötsligt kan komma och man ligger där i deras säng eller på golvet och hyperventilerar. 

Ge mig förslag på något som kan göra att man mår bättre och inte tänker så förbannat mycket på skiten. Hur lång tid tar en KBT behandling ca? Beror det på hur dåligt man mår eller är det från person till person?

• Svar på tråden Ångest, orolig och hypokondrisk
  • safirtiken

Vad tråkigt att höra att du mår så dåligt!
    Hypokondri kan gå hand i hand med ångest, inget ovanligt alls i och med att du blir orolig. Jag är likadan.

Jag har små tricks som får mig att slappna av, är jag ute kan jag pilla på plånboken för att distrahera mig själv, eller så räknar jag träd osv, en stund.
    Kbt-tiden är individuellt men fungerar mycket bättre än medicin då du lär dig att hantera bekymren som uppstår. Det är ett ständigt arbete med sig själv men det lönar sig.

Vc kan hjälpa dig med kbt, eller andra alternativ. Hoppas att du får må bättre snart, ta hand om dig!

• Anonym (Ångest/oro)

Tack för svaret ska testa att börja räkna får eller något så får vi se om det hjälper Flört 

Går just nu omkring med ett tryck över bröstet som vägrar släppa och fick helt plötsligt väldigt ont längt ner på ryggen vilket jag aldrig fått förut. Funderar på att ta lite av medicinen men då kommer man väl somna som en stock Drömmer

• safirtiken

Förstår hur du känner dig, så jag hoppas du får hjälp att hantera det snart och att du får må bättre!
    Jag ska själv börja om någon månad med kbt så jag håller tummarna att det funkar! :)

• Anonym (Ångest/oro)

Hoppas det går bra för dig med då Glad Är det vanligt att man kan svimma/spy när man får värre attacker? 

• safirtiken

Tack :)
    Jag har svimmat tre gånger, så jag kan ju säga ja på den. Har velat spy flera gånger men tvingat mig själv att inte göra det, kroppen sätter väl igång något för att man antingen ska skyddas (när man svimmat) eller reagera (spy). Det gissar jag på i alla fall!
    Händer det dig ofta?

• lajsabajsa
    Anonym (Ångest/oro) skrev 2013-08-08 15:08:02 följande:
    Hoppas det går bra för dig med då  Är det vanligt att man kan svimma/spy när man får värre attacker? 

Jag har nästan svimmat ett flertal gånger när jag har haft ångest och både spytt och även velat framkalla kräkning. Det sistnämnda vet jag inte riktigt vad det beror på. Panik kanske? Skulle tro att både svimning och att spy är väldigt vanligt vid ångestattacker. Man kan ju framkalla de allra flesta reaktioner från kroppen. Jag känner ofta som att det inte är på riktigt längre. Min hörsel påverkas ibland. Det känns overkligt.
  • Anonym (Ångest/oro)

Okej tack för svar Glad Spytt har jag gjort några gånger men jag har inte svimmat än så länge även om det  varit nära riktigt många gånger. Min hörsel påverkas också. Blir otroligt rädd om t.ex. någon ropar på en när jag mår dåligt. Trycket mot bröstet har inte släppt ännu men ryggen är iallafall bättre idag. Funderar på att gå ut och springa en sväng men brukar ofta bli väldigt yr och bli illamående -.- Ju mer man tänker på det så kommer det säkert lättare att hända också.

Svar på tråden Ångest, orolig och hypokondrisk