• UlrikaLagunoff

Viktångest..

Hej allihopa! Jag är en tjej på 20 år som är gravid i vecka 17 med mitt första barn. Jag och min sambo är verkligen hur glada som helst, jag har bara ett problem och det är att jag inte kan släppa min ångest för vikten! Innan jag blev gravid vägde jag 53 kg till 167 cm så har alltid varit smal. Nu när 17 veckor har gått så väger jag 62-63 kg, alltså har jag gått upp 10 kg redan?! Visst har jag fått ett ökat matbegär än innan och i början av graviditeten åt jag nog lite för mycket av det goda vilket resulterade i detta, har dock skärpt mig med sötsaker och försöker att hålla mig tills helgen med sånt. Jag är fortfarande inte tjock men jag har en sån otrolig ångest över att jag ska dala upp i vikt och väga alldeles för mycket i slutet. Vill kunna njuta av min graviditet och fullständigt skita i vad jag väger men ångesten ligger som ett mörkt åskmoln över mig. Är det någon som är/har varit med om samma situation och har några tips på hur man kan försöka få bort denna dumma ångest för vikten? Har redan pratat med min barnmorska och hon säger att jag ska njuta av min graviditet och inte tänka så mycket på vikten, men det är lättare sagt än gjort! :/

• Svar på tråden Viktångest..
  • madieh

Jag är snart i vecka 17 och har gått upp 6 kilo. Men jag va lite stor innan också. 80,8 kilo till 172 cm. nu väger jag 87,2. men är ganska säker på att mycket är vätska. Men oroar mig också över att gå upp för mycket, speciellt då min mamma berätta att hon gick upp 30 kilo när hon va gravid... Men det är som barnmorskan säger, man ska inte tänka på det för mycket utan istället njuta av graviditeten...men det är svårt.
    Tänk på vad du äter och drick MYCKET vatten :)

Har hört att de som är smala går oftast upp mer i vikt än vi som redan är stora när vi blir gravida...Men tror det är väldigt individuellt.

• kubic

Det bästa är nog att försöka tänka på att det är för bebisens skull. Jag har också varit rätt smal innan men jag tänker att det får jag ta tag i det efter. Jag brukar träna rätt mycket men nu mår jag illa och är matt så är glad om jag kommer ut på en promenad då och då.. Men du kan ju försöka röra på dig så mycket som möjligt, med t ex simning, promenader, lätt styrketräning och yoga. Jag och sambon har också beslutat att det är slut på onyttigheter från och med nu, tur att jag har fått "dille" på citron och inte godis.

Om du äter bra och rör på dig kan nog viktuppgång bero på att man behöver det för att bebisen ska må bra. Kämpa på med amningen efter, det hjälper till mycket.

• cabrera

Är i samma sits.. gravid i vecka 23 o har gått upp från 52kg till 63kg.. med mitt första barn gick jag upp 11kg o hade jätte svårt att gå ner

I vikt efter FL.. så man är ju ganska rädd nu!

• madieh

Nu är jag i vecka 32 och har gått upp 22 kilo :O.....verkar som att jag kommer gå upp lika mycket som min mamma :/

• Lins85

Jag har också en enorm viktångest. v.20 och har gått upp 7 kg sen inskrivningen och 2 innan dess. Förstår er precis. Idag väger jag 67 och är orolig att jag kommer sluta på 90+ kg som jag gjorde med äldsta tjejen ...... men så långt hoppas jag att det inte går. Har mycket sammandragningar så "får" inte anstränga mig men nog f*n är jag lika hungrig för det. Suck! 

• Annnanym

Också nojig över vikten... Vecka 24 nu, och har vägning igen om en vecka. Att ha gått från att träna 7 gånger i veckan till att ha kunnat träna kanske 10 gånger totalt sedan jag blev gravid känns inte roligt. Funderar på att prata med barnmorskan om att inte få veta vikten när jag ska dit nästa gång. Jag får på mig samma mammabyxor som jag köpte i gravidvecka 7 (men så är dom väldigt stetchiga också...), och magen och brösten är väldigt stora, så där tror jag att största delen av vikten ligger (gick från C till E-kupa på två veckor...) men ändå... Usch, ingen rolig känsla alls!!!

• Petraaan

Är het med er.. Väger för mycket ätit mycket skit hittills kan man bromsa vikten tror ni?!

Svar på tråden Viktångest..