• AsterA

Bada spädbarn en gång i veckan?

Jag är gravid med mitt första barn och försöker läsa på. Skäms Jag är säkert jättedum, men jag har hört/läst att många badar sina nyfödda en vecka efter förlossningen och sen en gång i veckan. Hur kommer det sig? Är det för att huden inte ska torka ut eller varför så sällan? Och om de bajsar ner sig?

• Svar på tråden Bada spädbarn en gång i veckan?
  • viseversa

Bebisar blir inte smutsiga på samma sett som vuxna. En gång i veckan räcker mer än väl. jag badar min bebis mer sällan än så till och med. Och nej man ska inte bada dom för ofta pga huden nej. 

• FruMa

1-2 gånger i veckan kör vi och gjort sedan födseln. Kan torka ur barnets naturliga fett i huden, därav detta låga antal. Givetvis vid behov också - om hon bajsat på sig och sådant. Men vet även andra som kör detta med bad som en rutinsak, varje kväll innan sovandet. Gör det som ni känner passar er bäst. :)

• enbyxaochenboll

Jag badade min son första gången typ två eller tre veckor efter förlossningen. I början behövs det inte och det fosterfett som finns kvar behövs för att skydda huden. Fosterfettet som samlar sig i veck strycker man bara ut över huden. Om bebisen bajsar ner sig så kan man torka rumpan eller där bajset kommit (det kan ju hamna lite varstans, haha!) med en tvättlapp - jag köper typ ica basics torra tvättlappar och sköljer i ljummet vatten och har olja på.

Nu är min son fyra månader och vi badar honom ungefär var tredje dag i ljummet vatten och olja. Tvål och schampoo behövs inte.  

• BängtRagnhild

Har nog badat Lo ett tiotal gånger sen hon föddes och hon är sex månader nu. Behövs inte oftare, däremot tvättas hon av varje dag.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • AsterA
    BängtRagnhild skrev 2013-08-07 14:58:28 följande:
    Har nog badat Lo ett tiotal gånger sen hon föddes och hon är sex månader nu. Behövs inte oftare, däremot tvättas hon av varje dag.

Tvättar du enbart med vatten då?

Jag har sett många i omgivningen som torkar av de med tvättlappar, men jag vill helst undvika sånt för de innehåller väl onödiga kemikalier. Jag gillade dock idén med torra tvättlappar, olja och vatten.

• keron
    viseversa skrev 2013-08-07 14:55:39 följande:
    Bebisar blir inte smutsiga på samma sett som vuxna. En gång i veckan räcker mer än väl. jag badar min bebis mer sällan än så till och med. Och nej man ska inte bada dom för ofta pga huden nej. 
    Håller med. Vi har också badat alla våra barn max en gång i veckan när de varit bebisar. Aldrig använt någon slags tvål, lite olja ibland däremot.
    Tvättat rent rumpan efter bajsning i handfatet och ibland sköljt händerna under kran lite. Eftersom de alltid har händerna knutna och de suger på nävar och fingrar så samlas det typ svart smuts i alla vecken i handflatorna och mellan fingrarna. Men de brukar då ha hunnit bli några veckor gamla.
  • BängtRagnhild
    AsterA skrev 2013-08-07 15:02:18 följande:

Tvättar du enbart med vatten då?

Jag har sett många i omgivningen som torkar av de med tvättlappar, men jag vill helst undvika sånt för de innehåller väl onödiga kemikalier. Jag gillade dock idén med torra tvättlappar, olja och vatten.

Olja och vatten på torra lappar kör vi när det är tvätt. Våtservetter används enbart om vi är ute och inte har tillgång till vatten.
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Mercurialis

Inte oftare än en gång i veckan har vi badat barnen under det första året. De fick bada i vatten, som vi hällde lite olja i. Ingen tvål.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Margaux

Vår 3 mnds badade första gången när hon var ca 2v. Nu badar hon kanske var 3 dag eftersom det är varmt och jag ändå måste tvätta alla vecken. Hon älskar det!

Storebror badar varje dag så badet fylls ju i alla fall....

• Margaux

Vi använder inte våtservetter alls. Har torra tvättlappar och en flaska vatten med när vi är ute! Provade Natusans en gång och hon fick utslag med en gång.... Usch!

• annak81

Min son föddes i juni och har inte gillat värmen alls! Bada gillar han o blir lugn när han får svalka sig lite, har i olja så tror inte d är nån fara, man märker väl om d blir torra.

• Holk

Min son badas var till varannan dag i oljebad sen vi kom hem med honom. Första veckan vi låg inne på neo ville dom oljebada honom där men jag tyckte du var för tidigt. Han älskar dock att bada så det är oerhört mysigt också.

Gör det som känns bäst för dig/er så ska nog allt lösa sig :)

• CN83

Tips!! Finns tvättlappar i skum material som är mjuka o Goa mot huden. Brukar jag använda med ljummet vatten och olja ibland. Bada gör vi 1-2 ggr i veckan.

Svar på tråden Bada spädbarn en gång i veckan?