• Anonym (bimbo)

Man förlorar ju vikt av att amma, gäller detsamma om man pumpar??

Jag måste och vill ner alla 25 äckelkilo..
    Men pga snitt så blir det ingen hardcoreträning och pga blödning ingen simning...

Givetvis strular ju amningen men jag pumpar ut och ger, pumpar 4-6 gånger per dygn...

Folk säger ju att ammar man länge så gåe man ner i vikt, gäller det samma om man pumpar?? Målet är ju att få igång amningen..

• Svar på tråden Man förlorar ju vikt av att amma, gäller detsamma om man pumpar??
  • läkarstudent

Mjölken innehåller lika många kalorier oavsett hur man får ut den ur kroppen. Sen om du går ned i vikt eller inte beror ju såklart också på hur mycket du äter och rör på dig samt hur hög ämnesomsättning du har. Alla går tyvärr inte ned i vikt enbart genom att amma utan ofta krävs det att man tex lägger om sin kost också.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • straw2008

Jag har inte förlorat ett gram genom att amma. Jag gick ner då jag slutade amma.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (T)

Nej det är själva grejen med att barnet sitter fast i bröstet som gör att du tappar vikt Jag gick inte ner av ammandet, håller på att jobba med det nu istället.

• Anonym

Gick inte heller ner något alls av att amma. Så tro inte på den myten, för den gäller tyvärr inte alla :/

• Anonym (nope)

Jag har aldrig gått ner ett gram av amning.

• RosaGrisen

Jag gick inte ner nånting när jag ammade. Det var när jag slutade som kilona började försvinna :)

• Anonym (Nej)

De flesta går ner väldigt mkt efter att de fött barn, jag som inte ammat något barn gick ner allt på mindre än 6 mån. De som ammade gick ner först då de SLUTADE amma. Det där är något som amningsfanatiker försöker locka med känns det som.

• NollÅtta

Jag gick inte ner av enbart amningen så jag la om kosten. Åt bara lite kolhydrater och tog bort allt socker, då rasade jag i vikt! Man får draghjälp av amning men måste lägga manken till själv också.

• blomman07

Jag gick inte heller ner av att amma, inte ett endaste litet gram. Gick ner när jag slutade, men absolut inte utan kamp. Idag är det knappt fyra månader sedan förlossning och jag har gått ner 10kg av 30.

• Anonym (Amma!)

Det går ju åt en hel del energi (kalorier) till att producera mjölk, så din fröbränning bör öka. Sedan är det ju så att graviditeten är en stor påfrestning på kroppen så vissa kroppar reagerar med att gå på sparlåga och förbränner inte så mycket som de borde göra.
    Självklart spelar det ingen roll hur mjölken kommer ur kroppen. 

JAg gick ner massor trots att jag vräkte i mig mat när jag ammade. 

• keron

Jag har då inte gått ner något av att amma nåt av våra fyra barn. Inte förrän efter att min mens kommit igång igen (efter ca 1 år) har det börjat hända nåt på vågen. Efter att vi slutat amma har jag gått ner ordentligt i vikt.
    Gick upp 25 kg senast, 10 kg vart kvar på bb. Resten bär jag fortfarande runt på, ett år senare -.-

• Anonym (misiis)

I början äter ju inte barnet så stora mängder att det blir någon stor minusbalans, men om du fortfarande ammar när barnet är 6-10 månader, så äter barnet mer, och du blir av med fler kalorier. Och detta gäller så länge som du inte "äter ikapp". Många blir lite hungrigare när de ammar också, och äter lite mer.

Jag gick ned 4-5 kg på min amning. 

• keron

Jag var hungrig som en varg de första månaderna... Mycket hungrigare än under graviditeten.

• Anonym (misiis)

Förresten - har du 25 kilo att gå ned räcker varken amning eller träning särsklit långt. Det du behöver göra är att fixa till kosten. Hur du gär spelar mindre roll: viktväktarna, kaloriräkning, LCHF, 5:2... 

• Anonym (T)

Man ska dock inte aktivt banta när man ammar eftersom många gifter i kroppen är fettlösliga och kan då föras över till barnet.

Svar på tråden Man förlorar ju vikt av att amma, gäller detsamma om man pumpar??