• Sannami

Måste man sicksacka kanterna var för sig?

Jag håller på att sy en sak som kommer att tvättas rätt mycket. Jag använder en vanlig symaskin och syr i stumt bomullstyg och använder därför raksöm och sicksackar kanterna. Nu undrar jag om jag måste sicksacka alla delar för sig och sedan sy ihop dem med raksöm eller kan jag sy ihop delarna först och sen sicksacka ihop kanterna när de redan är ihopsydda? Förstår ni vad jag menar..?

• Svar på tråden Måste man sicksacka kanterna var för sig?
  • riboflavin

Det går ju men beroende på vad det är så kan de bli lite könligt om man inte kan pressa isär sömsmånen och eventuellt klippa lite i hörnen. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Juniana

Jag brukar i alla fall zickzacka alla utklippta delar genast. Gör det säkrare att hantera tygbitarna. Men detta beror även på att jag inte har så mycket tid att sy, så det blir liggande och fransar upp sig annars.

• Sannami

Tack för svaren! Det jag funderade mest på var om det var större risk att tyget repar upp sig om man sicksackar ihop dem men det är det alltså inte? Det jag syr är vändsytt om det gör någon skillnad..

• Juniana
    Sannami skrev 2013-08-08 16:20:31 följande:
    Tack för svaren! Det jag funderade mest på var om det var större risk att tyget repar upp sig om man sicksackar ihop dem men det är det alltså inte? Det jag syr är vändsytt om det gör någon skillnad..

Nej, det är väl klart att det alltid är MINDRE risk att tyget fransar upp sig, om man zickzackar eller kastar kanterna för hand på en gång.
  • Sannami

Jo det vet jag att det är mindre risk att de repar upp sig om man sicksackar, det jag menade var om det var större risk att de repar sig om man sicksackar ihop två tygbitar, alltså lager på lager, istället för var för sig :)

• Sannami

I mina ögon så tycker jag att det borde vara samma sak om man bortser från saker som att man inte kan pressa isär sömsmånen och liknande, men jag är nybörjare på det här och tänkte därför om det var någon som visste bättre än mig.

• sötare
    Sannami skrev 2013-08-08 18:31:19 följande:
    I mina ögon så tycker jag att det borde vara samma sak om man bortser från saker som att man inte kan pressa isär sömsmånen och liknande, men jag är nybörjare på det här och tänkte därför om det var någon som visste bättre än mig.
    det går att sicksaka i hop kanterna så som du skriver det. Se bara till att klippa ner kanterna innan du sicksakca i hop dem så blir det inte så bökigt sen när du vänder tyget rätt. Tittar du på många kläder så är det många där tygerna är overlockade i hop :) 
  • Sannami

Tack så mycket för svar! Då är det alltså som jag trodde, skönt att veta att man inte tänker helt galet.

• sötare
    Sannami skrev 2013-08-08 18:55:19 följande:
    Tack så mycket för svar! Då är det alltså som jag trodde, skönt att veta att man inte tänker helt galet.
    sen när det gäller sömnad så finns det inget som är rätt eller fel anser jag. Det som någon tycker är lätt kanske någon annan tycker e svårt. När jag gjorde prov (gått textilutbildning) så gjorde jag så som jag ansåg vara logiskt. Fick höra av läraren när vi sen hade genomgång att det var kanske inte som de hade tänkt sig men det innebar inte att det var fel och många gånger fick jag högre betyg tack vare det . Sätten är många och knepen är fler :)
Svar på tråden Måste man sicksacka kanterna var för sig?