• Dr Mupp

trött på bekant som utnyttjar systemet!

FireLady skrev 2013-08-08 15:57:48 följande:
    Ja det ska du! Kräkless på att folk dränerar systemet så att de vilka behöver hjälpen kommer tillslut inte få den eftersom medlena är slut.
    Ja fy fan för soc fall som myglar till sig småpengar.Skampåle borde införas för dem. att företag kan mygla undan mijontals med kronor är däremot helt ok. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Det är jag skrev 2013-08-08 19:19:57 följande:
    Jag förstår inte varför det skulle handla om avundsjuka som flera skriver? Om någon stjäl er plånbok skulle ni låta bli att anmäla då också?

Om någon uppenbart och systematiskt stjäl från våra gemensamma medel tycker jag att man har en moralisk skyldighet att anmäla.
    SÅ hur många företag har du anmält? Börja med dem som utnyttjar praktikanter som gratis arbetskraft. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    PGA skrev 2013-08-08 19:21:37 följande:
    Det är systemet du ska anmäla och inget annat. Socialbidraget ska ligga på max 500:- i månaden.

Hon utnyttjar bara systemet och det ska man göra.  
    Varför ska socbidraget ligga på 500 kr? Vad vinner man på det? Förutom att man får en stor andel hemlösa tiggare. 
  • Dr Mupp

Klart du ska anmäla men gör det med namn så alla vet vilken hög moral du har. För du tänker väl inte vara ett anonymt fegt kräk?

• Dr Mupp
    Juniana skrev 2013-08-08 23:02:37 följande:
    Fast så här då. När "ensamkommande flyktingbarn" som egentligen är vuxna män, får bo på särskilda boenden som kostar 6000 kr per person och dygn i genomsnitt. Är det då fattiga svenskar som fuskar till sig en tusenlapp eller två i månaden som vi ska vara arga på i första hand..? Eller hade vi kunnat spara pengar till statskassan på annat sätt..?
    Ja men det är ju invandrare och dem är de synd om så vi kan ju inte spara in där.
  • Dr Mupp

Ni som skriker anmäl. Hur många företag som utnyttjar praktikanter har ni anmält? Hur många skatteplanerare har ni anmält. Hur många som gömmer undan egendomar utomlands har ni anmält? Eller är det så att storskaligt myglande är ok, bara inte socfallen får en krona extra.

• Dr Mupp
    Juniana skrev 2013-08-08 23:17:48 följande:

Ja DET också! Detta med praktikanter har ju vissa företag satt i system.

Jag vet t.ex. butiker här i stan som går runt på praktikanter från Arbetsförmedlingens åtgärder. Till Af säger de att de ska lära upp praktikanterna till butikssäljare, men i verkligheten får de bara göra tunga och monotona sysslor som att packa upp varorna och placera dem i hyllorna, städa och plocka i ordning... Det får inte lära sig något om skyltning, inköp, försäljning... Och när praktikperioden är slut blir det ingen anställning, för chefen hittar alltid något att klaga på. Sedan tar han bara en ny praktikant - och den tidigare praktikanten har jobbat gratis (för samma bidrag som han eller hon skulle ha fått ändå), och bara fått sämre självförtroende än innan...
    Eller det charmiga företaget som min syrra råkade ut för. 

Först skulle hon jobba två veckor gratis för dem, sen var det nej tack. Vi tror inte du kommer klara jobbet för att en dag såg du trött ut efter en heldags jobbande i 32 grader och eftersom du är smal så tror vi inte du äter tillräckligt. Men tack för att du gjorde att vi slapp ta in en vikarie för två veckor. Vi tjänade ju bara några tusen på det. 
  • Dr Mupp
    FIame skrev 2013-08-08 23:50:04 följande:
    Då är ju praktikanterna väldigt korkade att de går mer på att jobba när de bara ska lära sig. Säg att man lär sig alla monotona sysslor på en dag sen är det ju bara observera och säga att man lärt sig, att man inte är där för att jobba utan endast lära sig. Men ja jag är väl klokare nu än när jag var liten pojk. Inom olika utbildningar jag gått på min väg har praktiken inneburit gratis arbete för alla inblandade.
    Om du inte gör det de säger så meddelas det till AF som meddelar a-kassan och sen står man utan ersättning.
  • Dr Mupp
    Anonym (grrrrr) skrev 2013-08-09 02:05:43 följande:
    Jag är högskoleutbildad, min sambo är arbetslös, har två barn sen tidigare förhållande. Har fast jobb, jobbar heltid. Lever inte i överflöd. +-0 på kontot den sista varje månad! Finns dom som lever på soc och har det mycket bättre ekonomiskt. Är inte så sugen på att arbeta och betala skatt för att bidragstagare ska fuska. En del är bara lata tror jag som inte orkar ta tag i sitt liv, men är medveten om att det finns dom som verkligen är i behov av hjälp. Men fuska...nä fy!
    Du måste ha en väldigt låg lön om folk på soc har det bättre.
  • Dr Mupp
    PGA skrev 2013-08-09 07:28:44 följande:
    Nu är det ju uppåt väggarna att jämföra någon som arbetar själv med någon som lever på socialbidrag. Den sistnämnda ska hur som helst inte ha någonting utöver billigast möjliga mat och husrum.
    Varför inte införa arbetsläger direkt. Socfallen får jobba för en uniform, en säng och ett par mål mat. Och de som är för gamla, för sjuka och för veka kan vi avrätta på en gång. Tänk vilken billig lösning för staten.
  • Dr Mupp
    PGA skrev 2013-08-09 07:42:05 följande:
    bra idé
    tyvärr kan jag inte ta kred för iden, Den har testats förr.
  • Dr Mupp
    ytrewq skrev 2013-08-09 13:03:32 följande:
    Jag lever redan långt under socialbidragsnormen så du behöver inte oroa dig lilla vännen...
    Du är sur på sde som har socialbidrag för att du inte kan skaffa dig ett jobb med en vettig lön och är dum nog att inte söka kompetterande socialbidrag.Är det inte bättre att du byter jobb till ett som ger mer betalt istället för att vara bitter på dem som inte har nått jobb alls?
  • Dr Mupp
    ytrewq skrev 2013-08-09 21:26:15 följande:
    Nej. Jag har inte skrivit att jag är vare sig sur eller bitter, det är egenskaper som andra tillskrivit mig.

Jag förbehåller mig rätten att trots glåporden som vissa bidragsfuskare här håller sig med anse att det är fel att lura till sig bidrag man inte har rätt till och att socialbidragsnivån många gånger är orimligt högt satt.
    Visst jag håller med om att det går att klara sig på mindre än socialbidraget, jag har gjort det, men jag lärde mig också att det ingen om kommer tacka mig för det så nu plockar jag ut hela bidraget inkl allt man kan få utöver det och använder överskottet till saker som faktiskt ger guldkant på tillvaron. Det finns ingen som vinner på att jag lever under norm när jag inte behöver. Men mina barn vinner på att vi får ut normen och har råd med fritidsintressen mm. 
  • Dr Mupp
    ytrewq skrev 2013-08-09 22:33:57 följande:

Jaha, vad trevligt för er två att ni lever på socialbidrag och istället sitter på Familjeliv hela dagarna. Ni kan däremot inte förvänta er att få sympatier för ert agerande från folks som faktiskt arbetar.

Att vi har en regering som korrumperar bort stora delar av skattemedlen genom att skänka bort lukrativa välfärdskontrakt till före detta regeringsanställda rättfärdigar inte att ni inte gör rätt för er. Två fel gör inte ett rätt.
    Var inte orolig, jag börjar jobba den 26:e. Då är det inte längre jag som parasiterar på bidrag. Kommunen däremot får en del bidrag för att anställa mig, men det är ju bara rätt. Det är ju synd om arbetsgivarna som annars behöver betala full lön för sina anställda.  
  • Dr Mupp
    Anonym (Semester!) skrev 2013-08-09 22:50:48 följande:
    Och den lågavlönade!
    Det är sällan lågavlönade som skatteplanerar, nolltaxerar och på andra sätt försöker slippa undan att betala skatt. 
  • Dr Mupp
    Anonym (Semester!) skrev 2013-08-09 23:05:16 följande:
    Just det, ja, det skall Gudarna veta! PÅ en knegar lön på på netto ca 16800kr i månaden, går 5900 till hyra.1150 till pendlarkort så man kan ta sig till  jobbet, Ca 5000 betalas i skatt och fack/ a kassa avgifter. och bla , bla bla.

Det är ju inte alla som råkar vara i en situation som innebär att man har hus, pensionssparande, osv. Somliga knegar helt enkelt. För en skitlön. Men hellre det än att behöva redogöra för varje krona man får in.

Klart man kan bo i tält året om. Men det vill man inte om man har barn. Så visst går det att leva på 4000 k i månaden!
    Jo jag vet. Jag kommer ha en lön på 16400 före skatt. Ger 12800 efter.. 12800 kr är inte mycket. Men trots det så är det dubbelt så mycket som syrran får i socialbidrag. Så alla alla arbetare som är så avundsjuka på socfallen, hur låg lön har de egentligen?
  • Dr Mupp
    Anonym (en fråga) skrev 2013-08-10 00:02:32 följande:
    Ursäkta att jag frågar men vilket jobb ger 16.400 FÖRE skatt?
    Kommunalt vårdjobb. Det är den lönen jag kommer få när jag börjar jobba den 26. Heltid. Av det får kommunen sen en stor del som bidrag för nystartsjobb.

16400 är ju ganska ok. Jag blev erbjuden 12800 före skatt för kundtjänstjobb på heltid. 
  • Dr Mupp
    Michael 310 skrev 2013-08-11 02:12:58 följande:
    Jisses trodde verkligen det fanns något minstabelopp som timmløn. Borde finnas så att folkinte blir utnytjade till jobb med slavløner.. Tycker det birde vara i trakten 125:- timen ivart fall.
    Nej nej, med minimilöner så kan vi ju inte utnyttja polacker till att plocka blåbär eller Fas 3:are till att göra tunga skitjobb. 
  • Dr Mupp
    Michael 310 skrev 2013-08-11 08:55:59 följande:
    Fast fas 3 är väl mer att räkna som bidrag än lön? Säger ingenting om bidragen utan jag pratar om löner.
    Fas 3 är en styggelse och företag som utnyttjar fas 3:are ska bojkottas.
  • Dr Mupp
    PGA skrev 2013-08-11 10:19:53 följande:
    Du kan ju kalla det vad du vill.

Faktum är att kungahuset ger tillbaka mer till Sverige än vad det får.
    Socialbidragstagaren ger däremot tillbaka mindre än den får.

Du jämför således en av samhällets stöttepelare med parasiter. 
    Socialbidrgatagarna håller inflationen nere så vanliga knegare har råd att bo kvar i sitt för dyra hus,
Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!