• Juniana

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Nej. Jag tycker att det är fruktansvärt fult att ange sina vänner. Undantaget är om det är någon som plågar eller vanvårdar något levande - ett barn, en gammal eller sjuk anhörig, ett djur. Men anmäler man någon "enbart" för pengafusk - hur fel detta än är - så är man själv den mindre och sämre människan. Du VILL väl inte leva i ett sådant angiverisamhälle, som i det gamla Östtyskland till exempel..? Ett samhälle där vänner inte kan lita på varandra, är det ALLRA värsta enligt mig.

• Juniana
    Det är jag skrev 2013-08-08 19:19:57 följande:
    Jag förstår inte varför det skulle handla om avundsjuka som flera skriver? Om någon stjäl er plånbok skulle ni låta bli att anmäla då också?

Om någon uppenbart och systematiskt stjäl från våra gemensamma medel tycker jag att man har en moralisk skyldighet att anmäla.

Fast tänk på alternativet. Om man skulle leva i gamla Östtyskland, där man alltid måste vara misstänksam till och med mot sina närmaste, för att man inte kunde vara säker på att ett förtroende inte skulle föras vidare till myndigheterna och rendera bestraffning... Det är DET jag vänder mig emot - att man bryter ett förtroende; att man sviker någon som berättade en känslig sak, för att han eller hon trodde att h*n kunde lita på en.
  • Juniana
    Wittra skrev 2013-08-08 20:51:03 följande:
    Ja, för det vore ju så hållbart och bra om alla började göra som den här personen TS beskriver. 
    Det vore ju väldigt förnuftigt om folk började ta bidrag och sedan fuska på olika sätt, utnyttja och kunna håva in pengar på den väg att dem slipper skatta för dem osv.

Herregud så rubbat...  
    Nä, men det är myndigheternas egen sak att göra kontroller.
  • Juniana
    Wittra skrev 2013-08-08 20:54:39 följande:
    Men varför i helvete  tycker ni att det är okej att blåsa systemen, bluffa, dra in svartpengar osv?? 

Familjeliv är annars präktighetens högborg, det ska aldrig drickas alkohol och aldrig ätas onyttig mat. Folk är så duktiga och rediga. korrekta och propra...men när vi börjar diskutera huruvida det är fel/rätt att anmäla någon som faktiskt begår ett slags bedrägeri så ska tydligen locket slängas på och folk låtsas som det regnar.

Så skenheligt 

Jag tycker inte att det är OK. Verkligen inte! Men jag tycker att det är VÄRRE att ange någon som betraktar en som en vän. För att samhället blir ÄNNU värre då, än om några drar mer än vad de har rätt till. Hört talas om STASI?

Usch, jag kommer ihåg i 7:an eller 8:an när vi skulle åka på studiebesök på olika arbetsplatser, och dom som inte hade månadskort fick ut pengar att betala kontant med på bussen. Jag hade busskort, men i ett svagt ögonblick skrev jag på att jag behövde de där busspengarna ändå. JA, det var fel, men mina föräldrar var fattiga och jag hade mycket lite fickpengar jämfört med dom andra, så jag såg den chansen. En tjej, som jag trodde var min kompis, angav mig till läraren, och hon skällde ut mig inför hela klassen. Jag glömmer det aldrig, för hela min tro på mänskligheten fick sig en törn den gången. Det är liksom inte värt det att skada människor på det sättet! 
  • Juniana
    123 skrev 2013-08-08 20:58:09 följande:
    Om du känner att du inte står ut med hennes livsval borde du väl snarast förklara det för henne och "göra slut".

Att le mot någon som står för sånt man föraktar, såsom oärlighet tex, och sen smyga bakom deras rygg och ange dem kan väl inte kännas så fräscht?

Personligen hade jag nöjt mig med att förklara och göra slut/ta avstånd ifrån en människa som har en moral jag finner förkastlig.  

Ja, där håller jag med!
  • Juniana
    Anonym (angivare) skrev 2013-08-08 21:14:51 följande:
    Jag ingår inte i den politiskt korrekta mupp eliten här.
    Att det finns dom som för fullkomliga, perfekta liv här vet vi alla.

Jag kan tänka mig att inte sätta folk på existensminimum riktigt i skiten för att dom roffade åt sig några kronor, det är piss i Mississippi.
    Vill du gnälla att pengar försvinner och resurser räcker inte runt, well gnäll på invandringen lite  det om nått är ett svart håll där pengar bara försviner, vi har narkotikapolitiken, vi har äh, vad är det man säger en död är tragedi, (en familj som fuskar till sig kronor) medan tusentals döda (politiker som roffar åt sig och slösar bort samt säljer ut landet) är statistik? inget att bry sig om?

Om jag bnu känner för att sparka på nån så sparkar jag hellre på den som står upp.

Ja, precis. Hur mycket svenska skattepengar skickas inte "hem" till släkten i Afrika och Mellanöstern..? Det är DET alla ni angivare borde bli förbannade på, och inte om en svensk mamma försöker ordna en lite bättre uppväxt åt sitt barn - på det sätt som står i hennes makt. Många som går på soc KAN ju faktiskt inte jobba av någon anledning, eller det är i alla fall inte realistiskt att de ska passa in på en arbetsplats mera.
  • Juniana
    ModestyB skrev 2013-08-08 22:01:10 följande:
    Det kan vara enda sättet för dom att leva tillsammans. Mannen blir annars försörjningsskyldig för både samon och hennes barn, då är risken stor att de alla måste ha kontakt med siltjänsten och ingen vill vä börja en kärleksrelation på det sättet.

Japp! Det där kan också vara ett skäl till att man "fuskar". Socialtjänsten räknar ju även sambos som försörjningsskyldiga för varandra, ifrån dag 1, trots att övriga lagar gör skillnad på sambo och gift i det avseendet.

Jag kan föreställa mig, att det inte alls skulle kännas bra att flytta in hos en ny man med mina barn - och så skulle han bli försörjningsskyldig för både mitt och deras hela uppehälle (minus barnbidrag och ev. underhållsstöd). Dagis- och fritidsavgifterna ökar ju också när en mamma flyttar ihop med en ny man, fast det inte är hans barn. Likaså försvinner bostadsbidraget. Tänk va beroende man skulle känna sig - det skulle liksom ligga i luften att "eftersom han försörjer oss så måste vi vara jättesnälla och till lags".

Många träffas ju också på nätet idag, så det kan vara långa avstånd och svårt att vara särbo och bara kunna träffas sällan när man är kär... Resorna emellan är inte gratis de heller. 
  • Juniana
    Wittra skrev 2013-08-08 22:17:03 följande:
    Du gjorde ju fel? 
    Du skulle kunnat snatta också för du hade så lite fickpengar och du såg chansen.

alltså det där argumentet håller inte. Ska man resonera så så skulle man kunna ursäkta varenda lagbrott, varenda snatteri, stöld, bedrägeri etc etc i 
    Men du fattar inte. Jag säger inte att det inte var "fel" eller att det ska "ursäktas". Jag menar att det var ÄNNU MER FEL, att som min kompis gjorde för lång tid framåt förstöra min barnsliga tillit. Hur bra blir ett samhälle, där alla går omkring och är misstänksamma på varandra, inte vet vilka de ska våga lita på, inte vågar ge sig in i kärleks- och vänskapsrelationer..?
  • Juniana

Fast så här då. När "ensamkommande flyktingbarn" som egentligen är vuxna män, får bo på särskilda boenden som kostar 6000 kr per person och dygn i genomsnitt. Är det då fattiga svenskar som fuskar till sig en tusenlapp eller två i månaden som vi ska vara arga på i första hand..? Eller hade vi kunnat spara pengar till statskassan på annat sätt..?

• Juniana
    Dr Mupp skrev 2013-08-08 23:05:57 följande:
    Ja men det är ju invandrare och dem är de synd om så vi kan ju inte spara in där.

Nä, ungefär... Död
Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!