• Amandaa89

Dum fråga?? Majskrokar

Idag tänkte jag ge min son majskrokar, eller "majskorvar" för första gången och nu när jag kommit hem med dem från affären så ser jag på baksidan av paketet att man kan ha dem att dippa. Jag kanske är helt dum, men är det någonting man gör med en 4-månaders baby?? De ligger ju i barnhyllan i affären!!
    Vad skulle man i så fall dippa dem i??

• Svar på tråden Dum fråga?? Majskrokar
  • frökenelisabeth
    begrundaren skrev 2013-08-09 20:26:21 följande:
     Ja, just det "mellis"? Det begreppet fanns inte då, och jag var en förskräcklig förälder som inte fattade det då!

Och aldrig hävda mig, utan bara berätta.

Diskussionen handlar om majskrokar, och inget annat? För mig är majskrokar ett "kommersiellt påhitt" men det spelar ingen roll vad man ger i sina barns händer att gnaga på.

Så när jag tänker efter, så är majskrokar väl att jämföra med vad som helst, om man nu vill se till kalorierna? Ha, ha, dock fick han ingen "dippa" till skorpan, och var därför hungrig när det var matdags?
      "Mellis" Ha ha, vilket härligt ord.

5 gånger om dagen JA, INKL. "mellis"?
    Blev du kallad förskräcklig förälder för att du inte kände till ordet "mellis"? Det låter inte särskilt snällt så det förstår jag att du reagerar på. 

Spelar det någon roll att det är ett "kommersiellt påhitt" om barnen gillar det och det kan förenkla något i vardagen för föräldrarna? Engångsblöjor kan ju också sägas vara ett kommersiellt påhitt i så fall - det kostar mer pengar än tygblöjor och är också ett konstruerat behov - ingen hade behov av engångsblöjor innan de fanns, man klarade sig minsann ändå!  
  • skogsvitter
    frökenelisabeth skrev 2013-08-09 19:59:12 följande:
    Det tror inte jag. De allra flesta föräldrar jag känner VILL ge sina barn hemlagat. Tycker det är en jättetråkig attityd att se ner på andra föräldrar som inte gör som man själv. Att förutsätta att människor runtomkring antingen är okunniga och/eller lata, då känns det som om man har nåt slags hävdelsebehov som tar sig uttryck i att man trycker ner andra för att framhäva hur bra man själv är som förälder. Riktigt trist mao. 

När det gäller mat så är det ju en sak vad man serverar barnen och en helt annan sak vad barnen faktiskt äter. Men har man barn som är som fågelungar och bara gapar stort när skeden kommer, så förstår jag att man kanske har svårt att sätta sig in i hur det är för andra. Att tro att om man bara gör "rätt" från början (dvs serverar varierat och hemlagat) så kommer barnen att äta allt med god aptit, det är lika fel som att tro att om man bara väljer att låta barnen somna i egen säng från första natten så kommer de att lära sig det utan problem. Vissa gör, andra inte. Barn är olika. 

Ponera att du hade lagat god, varierad mat till ditt barn varje dag i två veckor, och barnet äter i stort sett bara lite av pastan eller brödet. Ponera att du ska iväg en dag, har lite bråttom och haffar en barnmatsburk i affären. Ponera att ditt barn äter hela burken med god aptit. Skulle du inte då överväga att åtminstone till kanske ett mål varannan dag servera en burk så att barnet äter? 

Jag ser öht inte ner på föräldrar bara för att de inte är allkunniga, var i hela friden får du för dig något sådant?! Och att trycka ner?! Nu får du ändå ge dig! Folk gör saker av okunskap hela tiden! Även jag, naturligtvis. För jag vet inte heller allt, har aldrig vetat och kommer aldrig att göra. Vem fan är du att kalla mig för dömande?! Det är du som dömer här!
  • Aaglars
    skogsvitter skrev 2013-08-09 20:36:03 följande:
    Jösses, du verkar ha stora problem med ditt föräldraskap. Att beskylla mig eller andra användare på FL för det känns däremot mer snedvridet än något annat...
    Varför skulle hon ha problem i sitt föräldraskap???

Även om jag håller med dig i många frågor så håller jag med Minerva att du ofta är mkt moralpredikande och fördömande i dina inlägg på olika sidor! 
  • skogsvitter
    Aaglars skrev 2013-08-09 20:41:05 följande:
    Varför skulle hon ha problem i sitt föräldraskap???

Även om jag håller med dig i många frågor så håller jag med Minerva att du ofta är mkt moralpredikande och fördömande i dina inlägg på olika sidor! 
    Hon skriver om ångestmoln och det är helt och hållet hennes eget bekymmer, inget som har med mig att göra. Jag anser inte att jag varit minsta lilla moralpredikande eller dömande i den här tråden. Läser man däremot in sina egna högst negativa värderingar i inläggen så blir det naturligtvis väldigt fria tolkningar... 
  • skogsvitter

Det är helt uppenbart en jävligt het potatis med burkmat, väldigt ångestladdat tydligen...

• nozpa
    skogsvitter skrev 2013-08-09 20:45:14 följande:
    Det är helt uppenbart en jävligt het potatis med burkmat, väldigt ångestladdat tydligen...

Då släpper vi burkmaten, och riktar oss emot detta smidiga tilltag som kallas välling tycker jag. :-P
  • minerva123
    skogsvitter skrev 2013-08-09 20:36:03 följande:
    Jösses, du verkar ha stora problem med ditt föräldraskap. Att beskylla mig eller andra användare på FL för det känns däremot mer snedvridet än något annat...

Jag försökte vara konstruktiv och respektfull i det jag skrev till dig. Tråkigt att du inte kunde vara detsamma.
  • frökenelisabeth
    skogsvitter skrev 2013-08-09 20:40:10 följande:
    Jag ser öht inte ner på föräldrar bara för att de inte är allkunniga, var i hela friden får du för dig något sådant?! Och att trycka ner?! Nu får du ändå ge dig! Folk gör saker av okunskap hela tiden! Även jag, naturligtvis. För jag vet inte heller allt, har aldrig vetat och kommer aldrig att göra. Vem fan är du att kalla mig för dömande?! Det är du som dömer här!
    Så bra att du inte ser ner på andra, men sättet du skriver på gör att jag, (och tydligtvis även andra) tolkar dig som nedlåtande. Det är ju alltid lite svårt att tolka varandra på ett skrivet forum, men både jag, Minerva och Aaglars verkar ha liknande tolkningar av din text, det är naturligtvis inte bra om vi läser den på ett annat sätt än den är menad. 
  • Fröken Vargh
    frökenelisabeth skrev 2013-08-09 20:02:06 följande:
    Skriver samma sak till dig som till skogsvitter - jag tycker det är en förbannat tråkig attityd att bara förutsätta att de som inte gör som du är lite sämre föräldrar. De kan ha förutsättningar som du inte vet om. Men visst är det kanske bekvämt att ha den åsikten för då behöver man ju inte använda någon som helst inlevelseförmåga för att försöka sätta sig in att det kanske finns vettiga anledningar till att andra gör annorlunda. Mycket lättare att köra på att ens eget synsätt är det enda rätta och andra som inte gör likadant är idioter. 
    Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad andra äter eller matar sina barn med. De kan ge dem hundmat om de vill, men jag själv skulle inte göra det eller finna någon anledning till att göra det.

Det där med sämre förälder är din egen fördom, jag ser inte människor som bara äter micromat heller som "sämre" individer. Däremot kanske de inte har så stor kunskap om vad de stoppar i sig - eller så har de det men bortser från hur det påverkar kroppen i ett långt perspektiv.
  • kaffeamanda

Haha! Vilken livlig debatt för några majskrokar, inte konstigt att det är krig i världen. För övrigt så tycker jag inte bara om katter, jag gillar hundar oxå. Puss!!!

Svar på tråden Dum fråga?? Majskrokar