• Anne8601

Nattdrickare

Har en son på 10 månader som dricker väldigt mycket vatten under nätterna (det är inge ovanligt att det blir två stora nappflaskor per natt), har vant av han med amningen med hjälp av vatten när han var lite över halvåret. Men nu känns det som om det har blivit en ond cirkel, han vaknar ganska ofta på nätterna (är det bra nätter vaknar han mellan 3-4 gånger) och spottar ut nappen och somnar bara om när man ger han vatten.
    Min plan är att få han att sluta dricka så mycket på nätterna, han dricker bra även på dagarna man behöver aldrig truga i han vatten. Jag tänker att han kanske sover bättre om han inte dricker så mycket på nätterna. Vi måste byta minst tre gånger på han under natten för att det inte ska läka ut i sängen.
    Är det någon som har några tips på hur man ska göra?
    Planen var väl att ta några skriknätter och se om det funkar, vet bara inte om jag klara av det.

• Svar på tråden Nattdrickare
  • Anne8601

Va skönt att höra att det inte bara är jag som har gjort så.
    Har faktiskt nu vant av han vid vattnet och han vaknar mycket mindre nu under nätterna. Det blev inte så skrikigt som jag trodde att det skulle bli. Det gäller väl bara att bestämma sig.
    Första natten gav jag han vatten när han vaknade på kvällen och när han vaknade på morgonsidan vid sex sen efter det så gav jag han helt enkelt inge vatten. Han fick ligga med mig i sängen och varje gång han vaknade stoppade jag bara in nappen några gånger innan han somnade om.
    Antar att det var vattnet som störde han under natten, att det var därför han vaknade så mycket. Nu kanske han bara vaknar ca 3 gånger och det är oftast vid tre tiden först och sen närmare morgonen.
    Mycket skönt.
    Hur har det gått för dig? Fick du med dig mannen på det hela?

• Anne8601

Jobbigt att du måst ta det själv.
    Du får väl be din man ta han på dagarna så att du kan vila om det är så att han reagerar genom att skrika mycket på natten. Kan det vara skönt att få sova en stund på dagen.
    Jo det här med napp är ju bägge och, skönt att ha något att ge dom som substitut istället för vattnet alternativt när dom ammade, men å andra sidan vakar dom när den åker ut och det är ju ytterligare en sak att vänja av dom vid sen.
    Det är väl bara att ta det i din sons takt. Snart borde det gå.
    Kämpa på !

Svar på tråden Nattdrickare