Artros i ryggen. Vad ska jag göra ?
Jag har under lång tid läst inlägg i detta forum. Ibland har jag gråtit och känt empati med andra och ibland har jag skrattat mig blålila åt roliga kommentarer. Idag är första gången jag använder forumet för ett eget inlägg. Nu får det nämligen lov att vara nog.
Jag har drabbats av något så jävligt som artros i ryggen. För den som inte är invigd i artrosens värld kan jag berätta att det är en sjukdom som gör att brosket bryts ner. Sjukdomen drabbar oftast äldre och överviktiga. Märk väl att jag varken är gammal eller tjock. Jag håller med andra ord på att förtvina. Jag känner ingen smärta alls när jag sitter still, går på plan mark, står eller ligger. Problemet uppstår när jag ska gå i trappor eller ännu värre böja mig ner. Det svider som en bisvärm i ryggen och vissa dagar kan jag inte böja mig över huvud taget. Då får jag plocka upp saker med tårna och försöka kasta upp dom på nånting som är i midjehöjd. Min mamma som är över 70 år framstår som en elitgymnast i jämförelse med mig. När jag rör mig ser jag ut som det är dags för PRO eller som jag skitit på mig. Jag befarar att jag kommer sitta i rullstol eller minst ha ett handikapptillstånd liggandes i framrutan innan klimakteriet. Nu är jag trött på detta.
Finns det nån annan som har erfarenhet av detta? I så fall, hur har ni löst problemet? Jag kan nämna att jag har fått ett träningsprogram av en sjukgymnast som hjälper 0% samt fått en lång kåldolme som jag ska göra vissa övningar på. Även detta har hjälpt 0 %. Jag har även ätit värktabletter under några veckor men det enda resultatet blev att magen paja totalt och att jag var konstant trött. Diagnosen artros fick jag vid en magnetröntgen tidigare i år.
Hjälp! Någon?