• Icapika

Planera mat

Hur brukar ni planera för mat? Står ni och väljer samma dag eller planerar ni så det blir så det blir lite blandning på maträtterna, alltså så att ni får med kött, fisk, fågel och likn. Har ni några planeringar att dela med er av?
    Jag ska försöka få till att börja planera maten så det blir lite nyttigare mat man äter och det inte bara blir det gamla vanliga. Har funderingar på att göra ett två, tre eller fyra veckors rullande schema av varianten; måndag - köttfärs, tisdag - soppa, onsdag - soppa osv. sen blir det då liksom soppa på fredagen veckan efter och så hela tiden då. Sen får man planera vad för t.ex. köttfärsrätt man vill ha. Är det någon som gjort på något liknande sätt?

• Svar på tråden Planera mat
  • Jennelii

Ja jag gjorde så förut men det är enklast om man gör för en månad i taget (tyckte jag). Om man tar tex pannkaka på torsdagar kan man göra tjockpannkaka, tunnpannkaka, plättar (små), crepes, raggmunkar...o man behöver aldrig känna att man gör samma....eller så tar man varannan...om man tar tisdagar tex....så kan man ta varannan soppa och varannan sallad....och det finns ju mängder med olika. Fast nu känns det som att vi äter makaroner varje dag =( är lite less för tillfället fast jag lagar ju ändå mat men jag har lite dålig fantasi....men det är en bra idé...att göra så.

• Icapika

Flyttar upp, upp och hoppas på många svar

• Solaris

*Hjälper Icapika att puffa upp tråden.*

• Memma

Jag har aldrig varit bra på att planera middagen. Men vi jobbar skift båda två också, så det försvårar det hela lite grann. Och nu sen jag blev gravid har jag helt och hållet tappat lusten för matlagning, jag som annars ÄLSKAR att laga mat. Lite trist, men det kanske blir bättre *hoppas*

• Gahlin

Vi kör med veckoplanering. Fungerar bra för oss. Ibland "fuskar" man ju, men det gör ju inget. Jag tycker det är skönt att veta vad vi ska ha till middag, i förväg. Det blir mindre huvudbry, på så sätt.

• JsN

JAG kör på veckoplanering och handlar för en vecka i taget. Samlar matsedlarna i en anteckningsbok så jag backar ju tillbaka och åtaranvänder goda maträtter. Iom att jag tar en vecka i taget är det lätt att ta hänsyn till hur just den veckan ser ut med jobb och träning och gäster etc. Det har inte sänkt våra matkostnader snarare tvärtom, men vi äter betydligt godare och bättre än innan.

• vigdis

Jag har nog kört alla varianter sedan jag flyttade hemifrån för 14 år sedan... Tyckte att det underlättade när vi hade olika matdagar: Måndag köttfärs, tisdag fisk, onsdag soppa, torsdag pasta, fredag kyckling, lördag kött, söndag rester (eller något åt det hållet, minns inte, det är länge sedan). Det var med mitt ex. vi var ganska unga och inga experter på matplanering. Har sedan haft olika perioder med olika detaljerade scheman och planeringar. Men det som funkar bäst är det vi kör nu, vi har koll på vad vi brukar behöva, handlar på rutin och lägger ibland till för någon speciell rätt vi vill laga. Vi har alltid hemma mycket mat:
    kött, fisk, korv, kyckling
    Frysta grönsaker, riven ost
    Mjölk, redning, ägg
    färska salladsgrönsaker och matgrönsaker
    Potatis, pasta, ris, lök och vitlök
    Kryddor och smaksättare (ex. buljong, soja, sweet thai chilisauce osv...)

Utifrån detta basförråd kan vi laga mängder av olika rätter, om inspirationen tryter har vi en stor samling kokböcker... Men vår repertoar (stavning?) av vanliga rätter är ganska stor och varierad.

Hoppas du fått någon inspiration

• Pooh

Vi planerar för en vecka i taget.
    Vi har knapert med pengar nu så vi lever mkt på billig mat och brukar variera det i veckan
    En dag fisk, en dag köttfärs, en dag korv, ofta soppa en dag, men inga fasta dgr. Helgen blir alltid olika lite festligare.
    Ibland köper vi hem nytt bröd och tar te och mackor på kvällen istället för middag om vi ätit typ rester eller så på dan.

• AnjaMaria

Jsn: det låter smart med ant.bok hittills har jag haft det mesta i huvudet. Kanske ska pröva med en bok.

• Icapika

Tack för alla tips! Ska fortsätta fundera lite och se vad som blir bäst. Det kanske blir bäst med en köttdag, en fiskdag osv.

Svar på tråden Planera mat