Inlägg från: V79 |Visa alla inlägg
  • V79

massa tankar behöver hjälp att redas ut!

Hur ser prognosen ut för hästen, klarar han av normalträning, promenadhäst eller bara att vara sällskap till andra hästar? Om hästens framtid inte ser så ljus ut skulle jag vänta med att sälja tills man vet mer om hur han kommer att hålla för framtiden. Alternativt sälja honom billigt redan nu billigt, så får köparna chansa på att behandla/rehabilitera hästen och lägga större delen av penarna på vetrinärkostnader istället för inköpspris. då bör man köparen tillsånd att ta del av alla veterinär behandlingar och att dom får ringa/träffa veterinären som har behandlat honom för pålagringar. Man får vara noga med att se till att köparen är välinformerad om hästen, pålagringar, hur dyrt det kan bli med alla vetrinärkostnader och verkligen se till att kolla upp köparen genom att ta referenser och se till att ägaren behandlar/ tar hand om hästen ordentligt och inte är någon oseriös köpare som bara är ute efter en billig häst och sedan skiter i att se till att han får bästa möjliga omvårdnad. Dock är det inget jag skulle göra själv utan jag skulle vänta tills jag visste mer och ev sätta igång hästen försiktigt så man vet hur det fungerared ridningen. Ett annat mindre roligt alternativ är att avliva hästen om du inte vill sälja honom men inte heller har ork/motivationen att vänta ut honom. Du har två hästar nu enligt ts, vad har du tänkt göra med din andra ifall du säljer honom? Av erfarenhet så vet jag att lusten och motivationen brukar komma tillbaka efter ett tag när man landat mer i föräldrarrollen om det är någon tröst. Med mitt tredje barn tog det över ett år innan jag kom igen helt till hästarna, med fyran så har jag just börjat få igen motivationen och suget efter hästen. Du kan inte prova hitta någon som vill komma och pyssla/rida mot att dom får ta fodring, mockning och ut/insläpp tills du vet hur du vill göra? Ursäkta om det är rörigt skrivet och ihoptryckt text, jag är sliten och trött i huvudet efter en lång dag.

Pojke-98, flicka-00, pojke-05 och pojke-13
Svar på tråden massa tankar behöver hjälp att redas ut!