• 268

Bostadsområden Enköping

Vår lilla familj om tre planerar en flytt till Enköping. Helst till en hyresrätt, men troligen blir det bostadsrätt för att få lägenhet snabbare.

Ni som vet: Vilka områden/gator ska vi undvika respektive satsa på? Vilka hyresvärdar är vettiga att kontakta? Står i kö hos EHB. Har av en Enköpingsbo fått rådet att undvika områdena Galgvreten och Romberga och framför allt Västerleden. En annan trivs dock bra i sin bostadsrätt på Västerleden.

Så, vad säger Familjeliv? 

• Svar på tråden Bostadsområden Enköping
  • enköpingsbo

Hej

Det är i Romberga, västerleden och galgvreten som jag vet att jag aldrig skulle bosätta mig om jag hade andra alternativ i alla fall. Generellt är det nog inget fel på de områdena, men social och psykiatrin har många bostäder i de områdena och därför känns de inte så bra... 

• Anemone86

Rekommenderar på EHB:s områden: torggatan, lilleberg, dr. Westerlund, kristinagatan, tärbygatan, bergvretsgatan, lärksoppsgatan, älgen, bergsgstan, fabriksgatan.

Vissa bättre än andra...

Rekommenderar inte: romberga, västerleden, fast romberga är nog bättre än västerleden.

Bostadsrätterna på västerleden är bättre än hyresrätterna.

Sen finns det ju en del andra att hyra av t.ex. hsb som har en del bra områden.

Jag jobbar runt om i Enköping med just vissa områden så det är bara att fråga om du undrar nåt...

• 268

Tack för svar!

Är det väldigt oroligt i ovan nämna områden/stadsdelar, eller är det främst i enskilda hyresområden? Om man till exempel bor i en bostadsrätt på Västerleden, kan man då promenera i närområdet kvällstid? Vi bor för närvarande i ett så kallat socioekonomiskt utsatt område utanför Stockholm, och har ingen lust att komma ur askan i elden...

• Anemone86

Jag personligen skulle inte våga gå i de områdena på kvällarna men sen händer det väl kanske inte så mycket som man hör om.

• Sweet life

Oj vad fördomar det flödar här....

Västerleden är det inget fel på. Då finns det bra många värre ställen som inte räknats upp. Lillsidan är bra mycket värre än både galgvreten och romberga. 

Men, ja. Det har vart och är stökigt emellanåt i galgvreten och romberga. Men, det är det även på Gröngarn, Fanna och Bergvreten också. Allt beror helt på vilka man får som grannar eller vilka som bor i området för tillfället.

Till exempel greps ju han som mördade killen i Karlstad i Fanna.

//Född och uppväxt i Enköping. 

• Sweet life
    Anemone86 skrev 2013-08-11 11:47:29 följande:
    Jag personligen skulle inte våga gå i de områdena på kvällarna men sen händer det väl kanske inte så mycket som man hör om.
    Enköping är ju stan där det skvallras mest i hela Sverige. Jag skulle väl tippa på att 25% av allt det pratas om är sant. 
  • Anemone86

Fördomar vet jag inte, men jag vet vad jag själv ser när jag är runt och jobbar. Sen har jag bara bott här i 10 år och jag är ganska säker på att det skvallrades än mer där jag kommer ifrån om jag jämför.

Det jag menade var att jag hör inte att det händer så mycket men jag skulle ändå inte vilja gå där kvällstid.

Jag räknade lillsidan till västerleden men då var det jag som var otydlig.

• 268
    Sweet life skrev 2013-08-11 11:54:43 följande:
    Enköping är ju stan där det skvallras mest i hela Sverige. Jag skulle väl tippa på att 25% av allt det pratas om är sant. 
    Återstår att se om man vågar flytta dit då. ;)
  • I love me

Jag & min familj bor på Nedre Lillsidan hos EHB (EnköpingsHyresBostäder) = området Lillsidan/Västerleden/Galgvreten.
    Visst, det det händer väl saker här på området men det händer saker även i de s.k "fina" villaområdena.

268 skrev 2013-08-09 16:53:01 följande:
     Om man till exempel bor i en bostadsrätt på Västerleden, kan man då promenera i närområdet kvällstid? Vi bor för närvarande i ett så kallat socioekonomiskt utsatt område utanför Stockholm, och har ingen lust att komma ur askan i elden...

JA, du kan promenera i området  kvällstid - det har jag gjort ensam flera ggr och jag har INTE blivit våldtagen, misshandlad eller ngt sånt.
    Vi törs t.o.m låta barnen vara ute (dotter 10 år & son 13 år)
    Tyvärr hänger den dåliga stämpeln kvar från hur området var förut............jämför typ Lidingö & Rinkeby = man tror ju att allt skit händer i Rinkeby bara för att det är just Rinkeby men det är nog en hel del inbrott, misshandel & annat skit även på Lidingö.
    En bekant till oss som kommer från Finland - hennes mamma bor i Rinkeby och trivs bra trots att hon är  en av de få ljushyade där.
  • I love me
    268 skrev 2013-08-14 00:35:05 följande:
    Återstår att se om man vågar flytta dit då. ;)

JA, du törs flytta hit till Enköping Glad
    Och nej, jag & min familj är INTE "socfall", missbrukare och vi slår inte heller våra barn = vi är skötsamma "svensson" som jobbar och sköter oss Solig
  • Sweet life
    I love me skrev 2013-08-15 14:46:58 följande:

JA, du törs flytta hit till Enköping Glad
    Och nej, jag & min familj är INTE "socfall", missbrukare och vi slår inte heller våra barn = vi är skötsamma "svensson" som jobbar och sköter oss Solig
    Jag bodde på Tornfalksgränd och lägenheten var helt nyrenoverad och bra mycket finare än den jag hade på Dr Westerlunds gata........ Hade jag inte träffat min man hade jag nog bott kvar ett bra tag. Älskade att ha ICA så nära, nära till centrum men ändå en bit bort.
  • I love me
    Sweet life skrev 2013-08-16 10:07:23 följande:
    Jag bodde på Tornfalksgränd och lägenheten var helt nyrenoverad och bra mycket finare än den jag hade på Dr Westerlunds gata........ Hade jag inte träffat min man hade jag nog bott kvar ett bra tag. Älskade att ha ICA så nära, nära till centrum men ändå en bit bort.

Vi bor på gränden efter = Stenfalksgränd.
    Men vi hänger kvar på gatans gamla namn = Slånbärsvägen Tungan ute
    Vi trivs och det är som sagt fina gröna gårdar och lägenheterna är hyfsade.
  • AntiPrimax

Jag ska flytta till de nybyggda höghusen i Västerleden, men blir självklart super orolig över mitt beslut och får oro/ångest när folk säger hur dåligt området är. Jag har innan bott ganska avskilt på landet, så "storstaden Enköping" är ett stort steg för mig.

Det vore ju bra om man kunde ta sig fram i området kvällstid utan att få en massa skräckscenarier i huvudet om hur jag själv eller kanske min kille blir överfallna.

Då är det helt enkelt så att folk säger att "i Västerleden och Romberga händer allt det hemska, oh ska du flytta dit? Är du helt säker på det?!". Det är svårt att inte bli orolig... 

• Sweet life
    AntiPrimax skrev 2013-08-22 14:36:36 följande:
    Jag ska flytta till de nybyggda höghusen i Västerleden, men blir självklart super orolig över mitt beslut och får oro/ångest när folk säger hur dåligt området är. Jag har innan bott ganska avskilt på landet, så "storstaden Enköping" är ett stort steg för mig.

Det vore ju bra om man kunde ta sig fram i området kvällstid utan att få en massa skräckscenarier i huvudet om hur jag själv eller kanske min kille blir överfallna.

Då är det helt enkelt så att folk säger att "i Västerleden och Romberga händer allt det hemska, oh ska du flytta dit? Är du helt säker på det?!". Det är svårt att inte bli orolig... 
    Alltså, jag har bott där flera år som ung vuxen. Gick alltid hem från krogen ensam varje fredag och lördag, ibland även andra veckodagar. Men det jag vill säga är att jag aldrig känt mig otrygg...
  • I love me
    AntiPrimax skrev 2013-08-22 14:36:36 följande:

Du behöver INTE vara orolig Skrattande
Svar på tråden Bostadsområden Enköping