• Anonym (orolig)

hjälp :/

Hej! I över ett år har jag och min pojkvän försökt att bli gravida. Jag vet att det inte är honom det är fel på då han flera gånger gjort tjejer "på smällen" men dom har fått missfall/valt att ta bort. Så nu är frågan, är det mig det är fel på? Jag har aldrig skyddat mig, aldrig ätit några preventivmedel och bara blivit gravid EN GÅNG tidigare, har sen jag blev av med oskulden haft regelbundet sex (typ). När jag fick missfall skulle man komma på ett "återbesök" typ, men missade det då jag mådde kasst, inte för själva missfallet då jag var ung men av omständigheterna. 
    Kan det vara därför?

Vart vänder jag mig? kan någon kolla att min kropp fungerar som det ska? 
    Kanske ska tillägga att under det här året har vi läst mycket på google, att man ska vara avslappnad, ha kul, inte tänka på att bli gravid osv. Har varje månad fått en chock, för att jag fått mens. INte för hoppet att vara gravid, utan för att månaden gått så fort. Inte stressad, mår psykiskt bra, väger som jag ska, har bra hälsa osv. Dricker också sällan, röker dock. 

Snälla hjälp! Vart ska jag vända mig? Vi vill så gärna ha en familj. (är 19, snart 20 år)  

• Svar på tråden hjälp :/
  • Anonym (gg)

Tror ni måste försökt 2 år minst om ni är under 25 eller liknande för att få en utredning. Avslappning har ingenting med det hela att göra!

• Flisan79

Börja med att sluta röka!

Sen tar du dig till gyn och blir undersökt. Att du blivit gravid tidigare borde vara ett bra tecken.

Om du aldrig skyddat dig, bör du nog kolla upp könssjukdomar med. Din kille verkar ju kört en del utan kondom innan.

• liquorice
    Flisan79 skrev 2013-08-09 19:58:34 följande:
    Börja med att sluta röka!

Sen tar du dig till gyn och blir undersökt. Att du blivit gravid tidigare borde vara ett bra tecken.

Om du aldrig skyddat dig, bör du nog kolla upp könssjukdomar med. Din kille verkar ju kört en del utan kondom innan.
  • Anonym (orolig)

2 år? vart kan man läsa mer om det? Och jo, alltså om man läser vad andras tips för att bli gravid är ju inte dirket att hetsa/stressa, det jag menar med min text. Svårt o förklara men ah, inte det som var min fråga heller =)

Yes, har börjat trappa ner och har bara några cigg per dag nu, nästa steg är 0. Men tar sin tid, vill inte hetts-sluta så man faller tillbaka.

Får boka tid =) Nej alltså vi båda har precis testat oss, jag testar mig efter varje jag ligger med och har aldrig haft något, och vi båda är rena nu :)

Men tack för era tips :) 

• Anonym (orolig)

& tack för blogg-tipset, ska läsa vidare nu =)

• liquorice

Det bästa är ju att du ringer och frågar din barnmorska om utredning, men jag tror också ni måste försökt längre om du är 19 bara.

Angående stress, om du är under extrem stress kan ägglossningen utebli, men sådan stress är du inte under normalt förmodligen.

Jag hoppas även du tänker på att börja skydda dig i fortsättningen om du har ny partner! att testa sig efteråt hindrar dig ju inte från att få en jobbig könssjukdom, i värsta fall HIV.

• Anonym (orolig)

vi får göra det :) alltså det är inte så att vi känner att det måste hända just nu, även fast det är det vi vill. Men vi har ju förstått det verkar ta en evighet för mig att bli gravid & självklart vill vi ju vara säkra att vi kan bli gravida, att jag "bara är 19" (snart 20 fortfarnade haha) förstår jag inte vad det hade med saken att göra, kan tillägga att min pojkvän är 10 år äldre. 

Jag förstår inte varför du sitter och skriver här om du är bitter (hur som verkar det som det i din text, om inte så ber jag om ursäkt). Jag har varit konstant stressad tidgare, har inget "lätt liv" för jag ä 19, jobbar och sliter jag också som vem som helst & har fullt upp. NU menade jag mer att om man vill försöka ha bebis så är det ju1000000 gånger bättre om man inte hetsar ÖVER att bli gravid, då det i sånt fall ofta kan skita sig, googla istället svårt att förlara. (seriösa sidor) .

Ny partner? Jag vill ha barn med min nuvarande, familj, ett liv. Varför skulle jag helt plötsligt byta? Jo som sagt, jag är 19, inte yngre jag förstår att det finns sjukdomar, men har inte sex med vem som helst självklart testar sig mina parnters innan vi har sex, är inte dum. Har inte heller sex utan förhållande, sluta med fördommarna för jag är ung. NU blev det mycket ilska från mitt håll, ber om ursäkt igen om din text inte va negativ.  

• liquorice

Nej min text är inte negativ, jag skriver ju i all välmening. Sen hur du tolkar det får stå för dig. Du verkar gå in i försvarsställning direkt för du tror att du måste pga din ålder.

Det finns säkert en anledning till varför de säger att folk under 25 eller vad det är ska försöka i 2 år innan de får utredning, varför vet inte jag. Det får du fråga läkarna om.

• Anonym (orolig)

Okej, då som sagt ber jag om ursäkt.  Svårt att veta hur folk menar på nätet & för många är så förbannat negativa hela tiden. 
    Ska absolut fråga om det, aldrig hört talas om något liknande =) anledningen över åldern är ännu en gång, folk är för kritiska, hatar för mycket på unga mammor,. nu är jag visserligen inte ung på det sättet längre, (inte 15-16) men ändå hatar folk, well hellre mamma när man är redo och har allt klart för sig, åldern är ba en siffra. 

• Jag är bara jag

Det är landstingen och de privata klinikerna som sätter åldernsgränserna och det har inget med diskriminering att göra. Samma gäller vid hög ålder,det är som det är bara. Vad gäller stress över att bli/ inte bli gravid har det inget alls med fertiliteten att göra. Man kan inte tänka sig infertil,du kan längta och tänka på det dygnet runt och bli gravid första försöket. Däremot är det onödigt att oroa sig innan det gått ett år eftersom det räknas som normalt. Så om man menar det när man säger att man inte ska stressa över att inte bli gravid är det ju okey,men inte om man menar att det skulle hindra en att bli gravid.

• Anonym (orolig)

Fast om vi håller oss till mina frågor istället för saker jag inte undrar över haha! :) tex bara vart man kan vända sig för råd/hjälp. Nu vet jag, så det tackar jag för. 
    Sen har det som sagt gått över ett år, snart 1,5. Att det finns åldrar visste jag inte, men fick höra det högre upp. Så det vet jag ju också nu, det va inget jag tjafsade emot över, heller, så förstår inte varför du tar upp det hehe :)

Nej men jag förklarade nog kasst, flera gånger har vi trott att vi varit gravida, dock har bara min mens blivit försenad, varför? dom tror det är för jag hetsade för mycket, eller hur man förklarar. Därför, fick jag råd (och har även läst om det som jag nämnt) att bara njuta, ha kul och INte tänka på det, samt inte stressa över att bli gravid. Vilket jag inte gjort nu på väldigt länge.

Svar på tråden hjälp :/