• mamsen76

adhd och autism

Min nu 9åriga son fick diagnosen ADHD för dryga 3 år sedan och då sa de även att han har troligen även autism men de ville ta itu med ADHD först, så det har vi gjort med bra verkan på hans hyperaktivitet och även de värsta utbrotten... 
    Men det senaste året har han dragit sig mer och mer undan och verkar inte ha nån direkt verklighetsuppfattning, han stänger liksom av bara, han är där men han är inte där om ni förstår hur jag menar...
    Nu har han nyss gått igenom en utredning till och resultatet är helt klart autism, det fanns inte nån tvekan enligt psykologen, Onsdagen den 20 augusti ska han ha möte med läkaren för att fastställa om det är autism eller asperger han har... 

Är det nån mer här som har barn med både adhd och autism/asperger?

• Svar på tråden adhd och autism
  • Philippa

Japp, min son på 7 år har både autism samt ADHD som diagnoser... han ska även utredas om 1 år om han även har lindrig utvecklingsstörning....

• W Goldberg

Väldigt vanligt om jag förstått det rätt, men till att börja med så är det oftast adhd som syns. Autismen ligger i bakgrunden och märks inte lika mycket.

• Philippa
    W Goldberg skrev 2013-08-09 09:19:14 följande:
    Väldigt vanligt om jag förstått det rätt, men till att börja med så är det oftast adhd som syns. Autismen ligger i bakgrunden och märks inte lika mycket.

Min son fick diagnosen autism vid 3 års ålder och diagnosen ADHD för ca 6 måander sedan....
  • Niju

Min 8 åriga lillebror har lindrig autism och ADHD, fick diagnosen för ett år sedan...
    Har din son fått någon medicin? Som du beskriver honom blir min bror när han får sin ADHD medicin... 

• mamsen76

ja han får ju concerta mot adhd´n, utan den går det inte att ha honom i ett möblerat rum... om det inte är ett rivningsobjekt förstås ;)   
    detta om att han drar sig undan och stänger av är något han börjat med mer och mer senase året, concerta har han ätit i 3 år... 

• Philippa
    mamsen76 skrev 2013-08-09 09:43:08 följande:
    ja han får ju concerta mot adhd´n, utan den går det inte att ha honom i ett möblerat rum... om det inte är ett rivningsobjekt förstås ;)   
    detta om att han drar sig undan och stänger av är något han börjat med mer och mer senase året, concerta har han ätit i 3 år... 

Prata med habben....
  • UnikFamilj

Finns flera stycken i autismtråden som har barn med dubbeldiagnos (eller ännu fler diagnoser... Cool)

• TheElfa

Hej...Ja min son har Autism och ADHD...Han är 13 år nu och det fungerar väldigt bra när han är hemma med oss....Inte lika bra dock när han är i skolan...Han får Ritalin för sin ADHD....Min grabb är inte överaktiv eller aggressiv, utan har mer svårt med koncentrationen. Det är nog mest hans Autism som kan vara besvärlig för honom, då han har svårt med kontakter och väldigt svårt för kompisar...hela hans liv kretsar nu runt datorn och dataspel...Där har han vänner och han är lycklig med det...sååå...ja..Så är det...

• mamsen76

min son funkar ganska bra i skolan men allt släpper ju när han kommer hem... Det är som att han "håller" sig i skolan... Psykologen på BUP tror inte att han skulle klara av att gå på fritids så nu vet jag inte hur jag ska få ekonomin att gå ihop... 
    hans liv kretsar också kring datorer och andra spel, han är super duktig på allt sånt...  kompisar har han inga... :(  

• Philippa
    mamsen76 skrev 2013-08-12 10:25:08 följande:
    min son funkar ganska bra i skolan men allt släpper ju när han kommer hem... Det är som att han "håller" sig i skolan... Psykologen på BUP tror inte att han skulle klara av att gå på fritids så nu vet jag inte hur jag ska få ekonomin att gå ihop... 
    hans liv kretsar också kring datorer och andra spel, han är super duktig på allt sånt...  kompisar har han inga... :(  

Har ni sökt vårdbidrag? Om inte gör det omedelbart när ni fått diagnosen!

Jag har fullt vårdbidrag för min son.....

Läs mer om det på fk.se   
Svar på tråden adhd och autism