• hösttussilago

Täta syskon, när lugnade det ner sig?

Ja, frågan är alltså till er med två barn som ligger nära i ålder (kanske mellan 12 månader - 20 månader)
    --> När upplevde ni att vardagslivet blev "lugnare"? Alltså mindre bus, bråk, stök och tjafs?

Vi har en 2.5 åring och en 3.5 åring. Är glada för att de har varandra och de leker ofta väldigt bra ihop. Nu under semestern så har det blivit väldigt märkbart, då jag och pappan kunnat sitta och njuta av kaffet i en stol på stranden, medan de gladeligen umgåts själva med varandra. De leker mamma-pappa-barn, de jagar varandra, diskuterar och busar. Jätte roligt att se!
    Men SAMTIDIGT så är det ofta väldigt intensivt! Ibland pga bråk och ibland pga glatt bus. De jagar upp varandra och titt som tätt blir de så uppjagade att de helt saknar förmåga att varva ner. Delar vi upp dem så är de MYCKET lugnare (så klart). Framförallt storebror är en ganska lugn person som lätt kan sitta still vid matbordet eller som gillar att läsa böcker, spela spel osv. Men tillsammans med lillebror blir han ofta en vilde...

När upplevde ni att allt detta högljudda bus lugnade ner sig? Och när minskade bråken?
    Delade ni ofta upp syskonen och gjorde saker med dem en och en?

• Svar på tråden Täta syskon, när lugnade det ner sig?
  • hösttussilago
    Baby Doll skrev 2013-09-05 14:12:24 följande:
    Haha, inte ännu iaf, det blir annorlunda tjaffs och bråk bara ;)

www.mybabydolls.blogg.se
    Ah... okey. Då vet vi vad vi har att vänta..... Aiiii!
    Mysig familj du verkar ha, dock!
  • Soseco

Vi har knappt 14 månader mellan tvåan och trean. Idag är de 9 och 10 år. De är fortfarande lika tajta som när de va små, men livet är betydligt lugnare nu. Visst bråkar de fortfarande, de är ju trots allt syskon, men de leker lika bra idag som tidigare. Man kan ju dessutom prata och resonera med barn i den här åldern på ett annat sätt.

Men om ett par år så kommer du uppleva livet som mycket lugnare eftersom de ständigt har någon att leka med och därför inte får lika "tråkigt", samtidigt som de klarar av att leka mer själv utan att man behöver hålla lika mycket koll på dom. Det är intensiva år, men som sagt, det blir bättre. :)

För oss har det till och med blivit så lugnt att vi nu väntar en sladdis! ;)

• straw2008

Hej vi har 16 månader emellan så jag vet vad du pratar om. Våra är helvilda, 5& 3,5 år gamla.

I kinamockaskogen.....
  • Alexi

Nu har jag 23 månader mellan mina och äldsta är 4,5 år men en sak som verkligen gör skillnad är att äldsta sista året allt mer går upp till sitt rum och leker ensam där. Då blir det ju väldigt lugnt i huset på alla fronter.

• amalie79

Inte mina, men sambons pojkar, 1 år och 9 månader emellan... Visst har de mycket kul ihop men visst är det bråk också. Framförallt blir det lite konkurrens. Lillebror är snabbare, kvickare både fysiskt och mentalt så man får pusha store som är lite mer Ferdinand...

• DetÄrBaraLillaJag

Tror inte att det handlar så mkt om ålder.. Mannens barn här hemma har bråkat konstant i 7 år.. Än är det inte över men dom bråkar om andra saker nu än för några år sedan.. Det är 3år mellan dom.. Jag och min bror bråkade i perioder under hela vår uppväxt..

Svar på tråden Täta syskon, när lugnade det ner sig?