• Sereena

Ni vars barn äter dåligt på förskola - hur gör ni?

Hej,

jag har en liten dotter på 2 år som nyss börjat på förskola.
    Hon äter tyvärr inte så bra. (är ganska kräsen hemma också).

Hur gör ni för att de ska orka en hel dag? Skickar ni med mat som ni vet att de gillar?

Vi har bara låtit henne gå väldigt korta dagar nu för att hon ska få ordentlig frukost hemma. (finns en grötsort som hon gillar ;) och sedan får hon mat som vi vet hon gillar när hon kommer hem vid 14-tiden.
    Lite ris eller pasta brukar hon kunna peta i sig vid lunchtid på dagiset. 

Såhär ser dagisets matschema ut:
    7.30 Frukost. (vi brukar lämna senare)
    10.00 fruktstund. (ibland äter hon lite banan, men oftast inget alls) 
    11.30 lunch. (ibland äter hon lite ris, pasta)
    14.30 eftermiddagsmellanmål. (vi har hämtat henne innan dess) 

Jag tänker att det kanske är dumt till en början att börja skicka med specialmat, hon kanske lär sig av de övriga barnen att äta? Vad tror ni?
    Om era barn äter dåligt, blir de väldigt ledsna och kinkiga på dagis, eller går det hyfsat ok? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 07:16
    Tilläggsfråga:

Det har nu gått fem månader.
    Hon äter fortfarande dåligt och hon är väldigt grinig när hon kommer hem o inte ätit sen frukosten.
    (Hon får gröt hemma nu innan vi går dit, för annars funkar det inte).

Även om hon är jättehungrig äter hon bara sånt hon gillar. Gissar att det nog kan gå riktigt länge innan hon skulle äta det som bjuds, men har ju ingen lust testa att "svälta henne" :/

Ska man fortfarande bara vänta på att det löser sig?
    Eller kan man prata med personalen och vad ska man ha som förslag isåfall? Att vi skickar med mat? Går de med på sånt?

• Svar på tråden Ni vars barn äter dåligt på förskola - hur gör ni?
  • Knappamamma

Fortsätter ni så här lär nu ju aldrig kunna sluta, går hon hungrig ett tag så lär hon börja äta.

• Erfdgt

Har ni tagit upp detta med personalen? Vad anser dom om ert barns matsituation?

Jag tror inte att ni gör er dotter någon tjänst genom att få äta hemma, sådant hon tycker om, för det går snabbt för henne att lära sig att om hon struntar i att äta lunchen på dagis, så for hon ju ändå mat när hon kommer hem. Vanligtvis brukar barnen lära sig, dom ser att personalen och dom andra barnen äter och eftersom så vågar dom äta mer och mer och smaka på nya saker. Då måste ju dock barnet få en chans att vara med vid maten, så jag vet inte om det skulle vara så dumt att hon äter frukost där också? Om det är så att ni kan lämna vid den tiden. Givetvis är det viktigt att hon äter, men barn som är hungriga äter. Dock inte om dom vet att något göttans väntar om bara en stund.

Har ni tagit upp detta på BVC tex? Ni kanske skulle kunna få träffa en dietist som kan hjälpa er att "få ordning" på matsituationen? Jag tycker att det brukar kunna vara bra, att få lite tips och trix och sådant som kan vara bra att tänka på.

Jag tycker hur som helst inte att det verkar finnas någon anledning för er att skicka med specialmat. Varför ska ni göra det? Det känns för mig som om det bara skulle ställa till saker och ting ännu mer. När ska hon då få en chans att lära sig?

• hannis

Jag har inte gjort något speciellt. Mitt kräsna barn har fått lära sig att man måste äta på förskolan annars blir man hungrig.

Sonen äter numera mycket bättre på förskolan än hemma så min metod tycks ha fungerat. Han äter tex aldrig frukost hemma men alltid på förskolan.

• Sereena

Knappamamma: Det låter inte som att du haft ett barn som inte velat äta så jag bortser från din spydiga kommentar. Det var inte sådana svar jag efterfrågade.

Erfdt: Ja, det är personalen som tycker att hon ska gå korta dagar, för att hon blivit så ledsen och grinig annars. Hon vägrar nämligen äta. Det hjälper liksom inte att låta henne gå hungrig ett tag, då blir det nästan ännu värre. Det finns för övrigt inte direkt något hon gillar jättemycket, så det är inte så att hon väntar på något bättre. Att jag skrev att det är en grötsort hon gillar betyder snarare att det är en grötsort som funkar ok. 
    Det är heller inte så lätt att liksom svälta ut sitt barn att äta.
    Det som funkar som hon får hemma är: potatis, banan, ärtor, ris, bulgur, bröd, skinka, korv.
    Så det är ju inga onyttiga saker hon äter. Fördelen med kräsenheten är ju att hon också ratar allt vad sötsaker och glass heter.

Men jag håller med, vi ska nog inte skicka med någon specialmat i första taget. (vet bara att det finns de som gör det för att underlätta för sina barn, och jag kan inte tycka att det är helt fel heller, jag var själv ganska kräsen som barn och åt oftast bara filmjök istället för lunch, för jag fick kväljningar av skolmaten. När jag blev äldre lärde jag mig sedan att äta).
    Men hon kanske blir nyfiken på maten när hon ser de andra barnen äta.

• Sereena
    hannis skrev 2013-08-09 12:36:20 följande:
    Jag har inte gjort något speciellt. Mitt kräsna barn har fått lära sig att man måste äta på förskolan annars blir man hungrig.

Sonen äter numera mycket bättre på förskolan än hemma så min metod tycks ha fungerat. Han äter tex aldrig frukost hemma men alltid på förskolan.
    Tack för svar. Det låter bra!  
  • Eleonor01

Hon äter när hon blir hungrig. Några gnälliga dagar med lite energi sen lär hon sig. Så länge hon dricker så klarar hon sig bra!

• Trulis78

Min tjej som nu är fem år har alltid varit kräsen med maten. Hon har ätit vissa utvalda saker hemma och det har fungerat ok. Om det serveras något som hon inte gillar svälter hon hellre och det har inte hjälpt att vänta ut henne. På dagis har hon ätit dåligt eller inte alls. Hon får kväljningar av allt som är kladdigt och vill därför bara ha "ren mat", dvs inga blandningar med såser eller så. Hon åt inte ens pureemat som bebis utan valde bitar direkt. Att hon inte gillar kladdig mat innebär att hon inte äter alls om tex lasagne eller pastagratäng serveras på dagis. Likaså äter hon inte om det är yoghurt eller filmjölk till mellis. Hon väljer bort smör på mackan och så vidare.

På grund av att dottern äter så dåligt många dagar på dagis är hon ofta som en urvriden trasa på eftermiddagen när vi hämtar henne. Jag brukar då ge henne frukt i väntan på middagen som jag försöker ordna så snabbt som möjligt. Om hon är riktigt klen så får hon macka eller liknande. Vi har valt att inte skicka med någon specialmat utan tänkt att hon får lära sig att äta riset/potatisen/grönsakerna som faktiskt funkar ok. Vi har bett personalen som jobbar med henne att aldrig tvinga henne till något utan att låta henne välja vilken mat hon vill ha så att det inte ska bli tvång över maten. Däremot får hon då välja på det som faktiskt finns tillgängligt. En äldre kvinna som jobbar på dotterns avdelning sedan något år tillbaka ser också till att ge dottern macka till mellis när det är fil/yoghurt och även macka om det är mat där allt är sammanblandat för då har ju dottern annars i praktiken inte något att välja på.

Med tiden har dottern lärt sig att äta fler och fler saker men vid fem års ålder är det fortfarande väldigt restriktivt, och kladdiga saker är svårt. Det är jobbigt, främst för dottern som är hungrig men ändå inte vill äta. I ljuset av det här vill jag bara påtala att alla barn inte har lika lätt att lära sig äta och att det inte alltid handlar om "bortskämdhet". Det är tyvärr inte så att alla barn börjar äta allt bara inget annat serveras. I somras fick dottern för sig att prova ett inlagt körsbär som tillbehör på glassen. Hon kräktes rakt ut över bordet när hon fick det i munnen. När man får såna äckelkänslor av vissa konsistenser så är det förmodligen inte helt lätt att äta bara för att man är hungrig.

Så till TS: du känner ditt barn bäst och vet säkerligen hur mycket det är rimligt att pusha henne med maten och vilken hjälp hon behöver för att ändå få det drägligt på dagis.

• Alexi

Men hon äter ju trots allt en del rätt vanliga livsmedel, de borde hon ju kunna lära sig äta på förskolan också. Om hon inte har någon medicinsk anledning till att inte vilja äta skulle jag aldrig skicka med special, hur ska hon då lära sig. Vår dotter var väldigt liten i maten och väldigt kinkig, personalen undrade första året om hon levde på luft vissa dagar. Men de måste lära sig ta eget ansvar för sitt ätande, hunger och mättnad. Numera (hon är 4,5 år) äter hon fortfarande rätt lite vissa måltider och är fortfarande klart kinkig med maten men hon växer ju som hon ska och mår bra.

Ni kan ju vara noga med att ge frukost och middag hemma som ni vet passar henne, låt henne lära sig äta på förskolan i övrigt. Det kanske tar ett tag att våga äta där men då måste hon ju få chansen.  

• jagochnois

min son är också lite si sådär med maten på dagis. det är ofta han inte äter lunch. han äter oftast bra eller okej hemma. personalen på dagis har frågat hur han äter hemma och då har vi sagt okej. då har det "släppt" det på dagis. jag brukar erbjuda min son en frukt eller macka när vi kommer hem, vid 15. sen äter vi vid 18.

• Prospero

Har också en kräsen en som dessutom kan få kväljningar av att prova "fel" sak. Han gillar potatis som tur är och det har de ju ofta på fsk. Vi har aldrig skickat med honom något särskilt. Ändå har han inte lärt sig prova, trots att han vet att han blir hungrig sen. Det är jobbigt, för han orkar ju inte med eftermiddagen när han inte äter. Han brukar ta igen det med mackor på mellanmålet vid 14, och sen gör vi ett till mellanmål hemma vid 16, middag ca 17.30. Att få en smörgås vid lunchen vore bra, men de vill inte att alla barn ska börja vilja ha smörgås då och äta mindre mat.

Svar på tråden Ni vars barn äter dåligt på förskola - hur gör ni?