Inlägg från: Anonym (Sjuklingen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjuklingen)

Sjuklön. Ob?

Tjo Tjo. 
    Jag jobbar på mitt första sommarjobb någonsin och är osäker på hur det fungerar när man är sjuk. Det är mycket sjukdom just nu på boendet jag jobbar på och jag lyckades slutligen bli smittad. Har legat med en dunderförkylning sedan igår och skulle egentligen jobba helg, vilket jag nu inte kommer kunna göra.
    På helgen har vi runt 40 kr i OB. Jag skulle ha tjänat 1769kr per dag i helgen. Kan jag räkna 80% av den dagslönen eller är det enbart på grundlönen, alltså utan OB, jag ska räkna? 

Jag tjänar 124 kr i timmen och på helgen jobbar vi 6.30-17.30 med 30 minuters lunch.  

• Svar på tråden Sjuklön. Ob?
  • Anonym (Sjuklingen)

Jag hittade en sida där det stod att sjuklön beräknas på både grundlön och OB

• Anonym (Sjuklingen)
    Erki skrev 2013-08-09 15:15:58 följande:
    Glöm inte bort första dagen som är karens vilket ger 0 kr i ersättning.

Den här jag redan räknat bort.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (C) skrev 2013-08-10 06:31:05 följande:
    Det är bara på grundlönen. OB är för att du jobbar obekväm tid och det kommer du ju inte att göra.

Du har fel. Men tack för svaret.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Respekt skrev 2013-08-10 12:11:04 följande:
    Men varför frågar du om du redan vet ?

Kolla mitt andra inlägg i tråden.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Tinto skrev 2013-08-10 13:49:03 följande:
    Krya på dig ts....hoppas du bara får 8 h karens, ursäkta att jag snodde din tråd lite till min fråga...

Jag har redan haft min karensdag, på en 8.5 timmars dag. Så det bör inte påverka helgens sjuklön.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (.) skrev 2013-08-10 15:43:08 följande:
    Om det är mindre än 5 dagar du var sjukanmäld och du är sjuk i samma sjukdom så gäller första karensdagen. Inte annars.

Jag har varit sjuk i mindre än 5 dagar.

Men är det inte så att man, om man är sjuk mer än sju dagar, måste lämna in sjukintyg till arbetsgivaren. Sedan efter dag 14 går det över till försäkringskassan. Det blir aldrig för ny karens hos arbetsgivaren.

Om man dessutom går tillbaks till jobbet och blir sjuk igen inom en viss period på blir ingen ny karensdag.
  • Anonym (Sjuklingen)
    Anonym (.) skrev 2013-08-10 17:27:53 följande:
    Ja, och en perioden är inom 5 arbetsdagar!

Ok, du skrev alltså om när någon blir sjuk igen efter en sjukperiod.
Svar på tråden Sjuklön. Ob?