Inlägg från: Anonym (Boka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Boka)

Fördomar om de som bär tatuering...

Läste i "fulaste namn-tråden" om fördomar om de som har tatueringar.
    Har du några fördomar om dessa människor? Har de lägre utbildningsnivå? Är de socialbidragstagare? Är de lågintelligenta? Oallmänbildade?
    Eller kan det vara så att vem som helst i alla socialgrupper bär tatueringar? Har motivet betydelse för vilken socialgrupp personen tillhör?

Är en tribaltatuering i svanken eller taggtråd runt överarmen mer "lågstatus" än en klassisk old school? 

• Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...
  • Anonym (Boka)

Kan lägga till att jag är universitetsutbildad (5 år) och jag har en stor old scool-tatuering.
    Min man är högskoleutbildad (totalt 6 år) han har sex olika old school tatueringar.

Min vän är överläkare och har säker 10-12 vackra,  stora old school-tatueringar som vissa syns när han jobbar.
    Min andra vän är läkare och har två stora tatueringar (fula) som syns när han jobbar. 
    En annan vän är gymnasielärare i på naturprogrammet, han har flera stora tatueringar. Mest namn och sånt.

När jag tänker efter tror jag att säkert 75% av mina vänner har olika tatueringar. Det är människor som i stort sett alla är högutbildade/medelutbildade och alla har bra jobb.

Jag tycker att det är oerhört fördomsfullt att döma en människa utifrån om hen är tatuerad eller inte.
    Däremot tror jag vissa stilar är mer populära i vissa kretsar än i andra. Tex förekommer inte tribaler bland mina vänner.

• Anonym (Boka)
    Anonym (osäkra?) skrev 2013-08-09 15:59:22 följande:
    Jag tror att många som tatuerar sig är lite osäkra individer som vill skaffa sig en identitet för att platsa i en grupp.

Själv har jag lite svårt för tatueringar och skönhetsoperationer just eftersom det är så ytligt och skapar märkliga ideal.
    Vad då osäkra individer? På vad grundar du det?
    Om man tycker att det är vackert med motivet och står i kö länge för att få en särskild tatueringskonstnär som utför den.. Nä, jag förstår inte vad du får det ifrån.
    Är det mer ytligt med en tatuering än med allt annat vi gör för att göra oss fina? Make up, hårfärg, smycken, kläder osv?
  • Anonym (Boka)
    Ann Cistrus skrev 2013-08-09 16:21:04 följande:
    Jag postar samma bild här som i namn-tråden. Mest som ett svar till de som yrar om klasstillhörighet...

Vem är det?
Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...