Inlägg från: Anonym (30årskris) |Visa alla inlägg
  • Anonym (30årskris)

Fördomar om de som bär tatuering...

Mycket intressant läsning för mig som går i tankar på att skaffa en tatuering. Eller om det är en övergående 30-årskris...

• Anonym (30årskris)
    Ann Cistrus skrev 2013-08-12 13:45:35 följande:
    Nu jobbar jag inte i en bransch där synliga tatueringar är ett hinder (för det är det diskussionen egentligen bör handla om) så då är det väl "lätt" att sitta och tycka saker. Men, det är väl framför allt placeringen av tatueringen du bör tänka igenom noga. Antingen vill du inte riskera att din karriär hindras av trångsynta bakåtsträvare eller så skiter du i vilket/jobbar i ett mer öppet klimat. 

Annars kan du ju alltid vänta tills du får en 40-årskris :) 

Tja, jag tänker ju inte precis tatuera ansiktet eller händerna, utan ett ställe som inte syns om en har kavaj eller skjorta på.  Och jag jobbar i en bransch där folk ser ut lite hur som helst. Det jag möjligen har betänkligheter kring är möjligheten att jobba utomlands i framtiden, för där kan det ju var annorlunda beroende på klimat och kultur.
  • Anonym (30årskris)
    Ann Cistrus skrev 2013-08-12 13:57:36 följande:
    Jag skulle nog vilja säga att du bör vänta tills du inte har några betänkligheter längre. Har du minsta tvivel: don't do it. Du kan alltid göra en senare men inte (med snyggt eller billigt resultat) ta bort en du ångrar. 

Jag har hur som helst sagt att jag ska vänta minst 6 månader innan jag skrider till verket, för att vara 100% om motivet.  Och i sådana fall gör jag det ju oavsett vad folk på FL tycker, såklart.  
  • Anonym (30årskris)
    Anonym (Ogaddad) skrev 2013-08-12 14:01:54 följande:
    Det finns en ganska stark korrelation mellan tatueringar placerade ex på händer, hals och ansikte med en viss typ av psykiatrisk problematik, vill jag tro. Iaf efter vad man sett här i livet och på skälen dessa personer ex söker vård. Viss impulsproblematik om man så säger. I övrigt är det spännande ur ett större perspektiv - varför tatuerar sig svenskar så mkt jämfört med andra länder? Det är som om att vi saknar självkänsla och måste tydligt printa på kroppen "symboler för vem jag är", som om det fanns en risk att man själv skulle glömma bort det. Svenskar, ett identitetslöst folk? Dessutom denna individualitet som liksom går över styr, när alla ska utmärka sig med varianter av samma fenomen ("woho, jag har en unik, personlig tatuering- jag med!). Sist men inte minst: begriper inte öht hur folk tänker är de skriver in födelse-och dödsdatum för sina katter....? det är nog det värsta jag sett. "hej, jag har genomlidit mitt livs största sorg(oj,oj, stackare....) och har noll härbärgeringsförmåga och måste hantera det med uttalad symbolik av permanent slag. Även känt som "hej, jag är tolv år gammal".

Ja, ansikts- och handtatueringar är helt klart korrelerat med antisociala beteenden av olika slag. Och herreminje, kattgaddningar!

Men det finns ju annat folk gör för att markera viktiga livshändelser, bär vigselring t exempel?      
  • Anonym (30årskris)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-12 15:03:27 följande:
    Jag har en sån här tatuerad, vad säger det om mig som person? (Jag har sju gaddningar till)

Min fördomsprofil: du är man, du är runt 35 år gammal, du bor i en liten till medelstor stad, du jobbar med teknik (kanske hantverkare, kanske ingenjör?), du läser en del, gärna historiska romaner, viss medeltidsvurm kanske? Du har två barn, inget husdjur.

Hur många rätt fick jag?  
  • Anonym (30årskris)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-12 16:28:02 följande:
    Skrämmande många rätt!! 5 av 7 typ, om det var sju påståenden..

Haha, kul!  
  • Anonym (30årskris)
    Tigrie skrev 2013-08-13 06:25:56 följande:
    Däremot kan jag också ha fördomar!
    En svanktatuering binder jag ihop med tjejer som blir mammor för tidigt (men det är för att jag har kompisar som har det), och de flesta tribaler är bara tråkiga, dvs folk utan fantasi. (Även om jag själv har en med! Den gjorde jag när jag var 15 och ville vara tuff! Hahaha! Men men, jag hade verkligen ingen fantasi, men nu är den en del av mig med ;) )

Haha, ja klockrent! Jag skrattade högt åt den här: http://vanligtvis.se/wp-content/uploads/2012/06/tribals.jpg
  • Anonym (30årskris)
    Bill50X skrev 2013-08-13 13:21:01 följande:
    Att vara tatuerad uppfyller ett av kriterierna för personlighetsstörning. Därmed inte sagt att man behöver vara det för att ha en tatuering.

Tss, nu hittar du på.
Svar på tråden Fördomar om de som bär tatuering...