Anonym (Ogaddad) skrev 2013-08-12 14:01:54 följande:
Det finns en ganska stark korrelation mellan tatueringar placerade ex på händer, hals och ansikte med en viss typ av psykiatrisk problematik, vill jag tro. Iaf efter vad man sett här i livet och på skälen dessa personer ex söker vård. Viss impulsproblematik om man så säger. I övrigt är det spännande ur ett större perspektiv - varför tatuerar sig svenskar så mkt jämfört med andra länder? Det är som om att vi saknar självkänsla och måste tydligt printa på kroppen "symboler för vem jag är", som om det fanns en risk att man själv skulle glömma bort det. Svenskar, ett identitetslöst folk? Dessutom denna individualitet som liksom går över styr, när alla ska utmärka sig med varianter av samma fenomen ("woho, jag har en unik, personlig tatuering- jag med!). Sist men inte minst: begriper inte öht hur folk tänker är de skriver in födelse-och dödsdatum för sina katter....? det är nog det värsta jag sett. "hej, jag har genomlidit mitt livs största sorg(oj,oj, stackare....) och har noll härbärgeringsförmåga och måste hantera det med uttalad symbolik av permanent slag. Även känt som "hej, jag är tolv år gammal".
Ja, ansikts- och handtatueringar är helt klart korrelerat med antisociala beteenden av olika slag. Och herreminje, kattgaddningar!
Men det finns ju annat folk gör för att markera viktiga livshändelser, bär vigselring t exempel?