Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Trött på plankare!

Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

• Svar på tråden Trött på plankare!
  • Anonym (Trött)

Funderar på och gå baklängs in och avvakta direkt efter spärren så dörrarna stängs men kanske inte hjälps det heller. Upplever att de kommer från sidan (typ dödavinkeln)så inte alltid man hinner upptäcka innan det e lite försent.

• Anonym (Trött)
    Anonym (kluven) skrev 2013-08-09 16:35:32 följande:
    Lättast är ju bara att gå väldigt långsamt....sen tror inte jag att korten blir billigare för att färre plankar, SL har sådana jätteproblem med ekonomin att det nog krävs mer än oavslutat plankande för att få bukt på problemet med billigare kort, lite OT men en tanke bara

Nej måste ju inte bli billigare visst de kanske ska se över systemet och ha som på roslagsbanan/tvärbanan en kontrollant eller två som kollar alla resenärer. Ist för spärrar vad vet jag.
    Mineralvatten skrev 2013-08-09 16:36:57 följande:
    jag bor inte i sthlm längre men de ggr det har hänt så har jag backat tillbaka eller vänt mig om och skällt ut personen utav helvete. planka om du vill, men du åker fan inte snålljuss på mitt kort.

Vad gör du har jag väl sagt halvhögt men kanske skulle ha lite mer stake Djälva plankare kanske...

Inte bättre av att de verkar ibland passa på om man har småbarn som man ska få igenom spärren blir lätt att det piper då när man går igenom då det tar lite längre tid och då passar de på med.  
  • Anonym (Trött)
    Ogin skrev 2013-08-09 16:42:17 följande:
    Öhh? "Känns som åkkortet skulle bli billigare om inte så många plankade"?? Vilken värld lever du i? En där företag anser att deras vinst till slut är tillräcklig?? Det är faktiskt en hel del skattepengar som går in i sl. Om det är så många som plankar, är inte det ett tecken på att det är för dyrt? Jag förstår inte varför folk är så griniga. En del har kanske inte råd med ett slkort. Folk får gärna planka bakom mig!

Visst det kunde vara billigare tex. 500 men varför snylta på andra? Sen så misstänker jag att endel skulle planka oavsett och skiter i och betala för sig...
  • Anonym (Trött)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-09 16:51:23 följande:
    Det är ingen som snyltar på andra.

Gratisåker genom att ligga tätt bakom någon som faktiskt använder sitt kort och betalar för sig. Eller vad anser du att det e?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-09 16:58:31 följande:
    Fast dom använder ju inte ditt kort egentligen, du har lika många resor kvar även fast de plankar.

På ett sett blir det som de olovligen "lånar" mitt kort utan och fråga även om jag har obegränsat fram tills visst datum i och med att jag har månadskort. De kommer ju inte genom spärren utan att uttnyttja någon som har kort ifall de inte kommer på någon annan strategi som inte innefattar att andra personer ska drabbas. På så sätt tycker jag att de tjuvåker på andras kort oavsett vad personen som äger kortet tycker om saken. Inte precis att plankarna går fram och frågar hej kan jag få låna ditt kort så jag kan komma igenom spärren...
  • Anonym (Trött)
    Rådjur skrev 2013-08-09 16:58:47 följande:
    Personligen tycker jag inte att plankningen i sig är problemet, utan sättet folk gör det på. Jag stör mig på att en del tycker det är rätt att putta en framåt medan de åker på ens biljett.

Vissa människor förtjänar en armbåge och en knuff tillbaka in genom spärren.

Nog mest sättet som jag stör mig på att trycka sig bakom någon annan. Innan de gjorde om spärrarna så hoppade plankarna över ist. Nu när det inte funkar så blir det mer obehagligt.
    Mineralvatten skrev 2013-08-09 17:00:06 följande:
    hehe jag har skrikigt så mycket så t o m spärrvakten har sett lite rädd ut. Jag är student och är inte gjord av pengar, men jag gör rätt för mig. som sagt planka om du vill men INTE på mitt kort. nu bor jag inte i sthlm längre, men är dock född och uppvuxen där, så nu brukar jag köra lantisstilen när jag kommer dit. jag spelar lite dum och gå extra långsamt genom spärren och stannar till precis när spärrdörrarna har stängts. det funkar haha.
    Kasnke måste träna hårdare på det sättet men rädd för att det inte alltid hjälper då vissa lär knuffa sig fram.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-09 17:10:05 följande:
    Jag tycker ändå inte man kan se det så, du drabbas inte av några problem av det.
    Men man kan väl hoppa över fortfarande?

Ganska svårt spärrarna e rätt höga vissa kanske klarar det.

Jag vill inte att någon gratisåker på mig så visst blir det ett problem. Men visst slutar alla och betala för sig så kommer ju ingen igenom tillslut eller ytterst få...  
  • Anonym (Trött)
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:19:41 följande:
    Ja exakt, det är SÄTTET som upplevs som jävligt frustrerande. De som råkar ut för detta är smala och korta/små personer. Det är jättesynd.

Har också sett en fantastisk grej på Gamla Stan nu i juni, tror jag det var. Önskar de kunde göra så oftare.
    Det var en kö ända upp till markplan nästan, och det satt bara en person i spärren. Då hela vänthallen är full lmed folk väljer killen att öppna alla spärrar så att folk kan hinna med sitt tåg.

På egen risk så klart. Men det jublades och klappades händer i o med att man skulle slippa stå o vänta i en halvtimme med alla turister packade som djur.

Lustigt för jag e varken kort eller smal utan överviktig... Men kanske att jag e rätt snabb som de väljer lämpligt offer inte vet jag.
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:16:43 följande:
    Men snälla, de snyltar ju inte på DITT kort, de vill bara åka gratis för att kostnaden är så fruktansvärt överdimensionerad! Sänk biljettpriset med hälften och jag lovar att ingen skulle planka längre!

Visst skulle uppskatta att de sänker priserna men finns en risk att en del plankar av ren princip endå. Men jag upplever att de lånar mitt kort bara för att åka gratis på sl vilket blir att jag på ett sätt får stå för den kostnaden.
       Synd bara att det inte finns buss hela vägen till jobbet...
  • Anonym (Trött)

MrsPenn skrev 2013-08-09 17:27:14 följande:
    Fast de lånar inte ditt kort. Faktiskt. Du har fortfarande lika många resor kvar.

Anonym (nej) skrev 2013-08-09 17:27:06 följande:
    Sluta upplev det så bara.

Ni kan inte ta ifrån mig hur jag känner mig jag upplever att de lånar mitt kort även om jag har lika många resor kvar. Utan ett giltigt kort kan de inte komma igenom spärren. Jag kommer inte sluta uppleva något bara för att någon tycker det. Ni verkar inte förstå mig heller och jag kan inte förstå ert resonemang fullt ut heller. Om jag tycker att någon tjuvåker på mitt kort så är det mina känslor min erfarenhet och mina upplevelser. Ni tycker inte det och då är det era åsikter ni kanske tycker att det e okej och planka men då e det upp till er. Men jag tycker inte det och tycker det e obehagligt med personer som lägger sig tätt bakom en fast man inte vill för att kunna åka gratis på tunnelbanan.
Svar på tråden Trött på plankare!