Inlägg från: Mineralvatten |Visa alla inlägg
  • Mineralvatten

Trött på plankare!

Anonym (Trött) skrev 2013-08-09 16:02:50 följande:

Bor i Stockholm och på sistone känns det som 1-2 ggr i veckan som någon plankar genom och gå tätt bakom mig, tom försöker smita in när man kommer från andra hållet. Sådeles tjuvåker på mitt kort. Har ingen lust och låta andra åka gratis bara för att jag själv gör rätt för mig och köper ett giltigt åkkort.

Hur tusan gör man för att andra inte ska åka snålskjuts på en när man ska genom spärren. Känns som åkkorten skulle bli billigare om inte så många plankar... 

jag bor inte i sthlm längre men de ggr det har hänt så har jag backat tillbaka eller vänt mig om och skällt ut personen utav helvete. planka om du vill, men du åker fan inte snålljuss på mitt kort.
  • Mineralvatten
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-09 16:45:13 följande:

Nej måste ju inte bli billigare visst de kanske ska se över systemet och ha som på roslagsbanan/tvärbanan en kontrollant eller två som kollar alla resenärer. Ist för spärrar vad vet jag.

Vad gör du har jag väl sagt halvhögt men kanske skulle ha lite mer stake Djälva plankare kanske...

Inte bättre av att de verkar ibland passa på om man har småbarn som man ska få igenom spärren blir lätt att det piper då när man går igenom då det tar lite längre tid och då passar de på med.  
    hehe jag har skrikigt så mycket så t o m spärrvakten har sett lite rädd ut. Jag är student och är inte gjord av pengar, men jag gör rätt för mig. som sagt planka om du vill men INTE på mitt kort. nu bor jag inte i sthlm längre, men är dock född och uppvuxen där, så nu brukar jag köra lantisstilen när jag kommer dit. jag spelar lite dum och gå extra långsamt genom spärren och stannar till precis när spärrdörrarna har stängts. det funkar haha.
  • Mineralvatten
    Anonym (Trött) skrev 2013-08-09 17:10:29 följande:

Nog mest sättet som jag stör mig på att trycka sig bakom någon annan. Innan de gjorde om spärrarna så hoppade plankarna över ist. Nu när det inte funkar så blir det mer obehagligt.
    Kasnke måste träna hårdare på det sättet men rädd för att det inte alltid hjälper då vissa lär knuffa sig fram.
    det har jag varit med om, då har jag vänt mig om och ställt mig i guard-position och fräst att min kropp är min egen och de ska ge fan i att knuffa sig in i mig för då åker de på en rak höger!, eller så har jag vänt mig om och armbågat dem någonstans där det gör ont.
  • Mineralvatten
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:16:43 följande:
    Men snälla, de snyltar ju inte på DITT kort, de vill bara åka gratis för att kostnaden är så fruktansvärt överdimensionerad! Sänk biljettpriset med hälften och jag lovar att ingen skulle planka längre!
    ja vad är det som stoppar dig från att bli politiker och fixa det då?
    om inte så sluta gnäll.
  • Mineralvatten
    MrsPenn skrev 2013-08-09 17:19:41 följande:
    Ja exakt, det är SÄTTET som upplevs som jävligt frustrerande. De som råkar ut för detta är smala och korta/små personer. Det är jättesynd.

Har också sett en fantastisk grej på Gamla Stan nu i juni, tror jag det var. Önskar de kunde göra så oftare.
    Det var en kö ända upp till markplan nästan, och det satt bara en person i spärren. Då hela vänthallen är full lmed folk väljer killen att öppna alla spärrar så att folk kan hinna med sitt tåg.

På egen risk så klart. Men det jublades och klappades händer i o med att man skulle slippa stå o vänta i en halvtimme med alla turister packade som djur.
    jag är kort och råkar ut för det ibland men som jag skrev ovan så armbågar jag dem tillbaka, eller knuffar dem tillbaka om de knuffar mig, eller ställer mig i guard- position.
  • Mineralvatten
    sextiotalist skrev 2013-08-10 07:45:14 följande:
    Sjukt dyrt?
    Så ett månadskort på 790 kronor som täcker upp hela länet är dyrt?

Motsvarande i Göteborg kostar 1500

Skåne 1150

Sedan är enstaka biljetter svindyrt, det håller jag med om   

fast där måste jag faktiskt få lägga mig i.
    Om man jämför med skånes pågatåg så är dem mycket mycket fräschare. De har tyst avdelning, konduktörer på varje tåg som kollar biljetter och ökar tryggheten, samt fräscha toaletter. det går alltså inte att jämföra med sthlms snuskiga tunnelbana.
  • Mineralvatten
    ytrewq skrev 2013-08-10 12:24:59 följande:
    Man kan dessutom tillägga att ett månadskort i Göteborg kostar 505 kronor, inte 1500. Det är inte många Göteborgare som behöver ett månadskort som är giltigt i hela länet och med vilket man kan åka halvvägs till Stockholm.
    men förstod du inte vad jag menade??? jag menade att skåne har så sjukt mkt bättre service, renare pågatåg än sthlms supersnuskiga tunnelbana.
  • Mineralvatten
    ytrewq skrev 2013-08-10 15:49:01 följande:
    Jo, men jag gjorde ett tillägg till det du skrev, som sagt...
    ok =).
  • Mineralvatten
    Anonym (jj) skrev 2013-08-10 14:43:24 följande:
    Om ni tycker att tunnelbanan är så dålig att ni inte tycker den är värd pengarna - så sluta åk den då. Skaffa bil!
    Bor inte i shtlm längre tack och lov (är född och uppvuxen där) men hur tror du det skulle fungera om alla som åker den stinkande tunnelbanan skulle åka bil istället???
  • Mineralvatten
    Anonym (jj) skrev 2013-08-10 22:08:16 följande:
    Folk skulle börja ta ansvar och inte snylta på andra.

ok jag tror det skulle bli ännu tjockare på vägarna och mer bilköer.
  • Mineralvatten
    Anonym (jj) skrev 2013-08-10 22:24:57 följande:
    Ja. Och...? Vad gör det?

det blir ännu svårare att ta sig fram och det kommer ta ännu längre tid.
  • Mineralvatten
    Anonym (jj) skrev 2013-08-10 22:48:15 följande:
    Det gör ingenting.
    ok du får gärna tycka det, men jag tycker att det gör mycket.
    tyvärr så verkar det inte gå att diskutera med dig, så jag avtackar mig all kontakt.
Svar på tråden Trött på plankare!