Inlägg från: Anonym (!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (!!!)

Trött på plankare!

Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:04:19 följande:
    Jag bor just nu i Wien här finns det utmärkt kollektivtrafik. Jag är helt perplex över att det skulle kunna finnas problem med plankare. Detta mina vänner är ingången till en tunnelbanestation i Wien:
    www.fpdwl.at/4images/data/media/304/schottenr...

De gröna och lila bågarna är spärrarna. Om man har enkelbiljett eller klippkort stoppar man in det i den blå automaten för att stämpla, annars går man bara in med sitt månadskort utan att visa något alls. På bussar och spårvagnar går man in genom vilken dörr som helst, stämplar i en automat om man har sådan biljett eller gör ingenting om man har månadskort. Månadskort kostar 45 Euro (ca 400 kr) och enkelresa 2 Euro och då kan man åka man över hela stan. Det förekommer kontroller och om man inte har giltig biljett måste man betala förstås.

Jag tror att SL skulle ha fått minst lika bra ekonomiskt resultat om de skulle ha struntat i att bygga upp elektroniska spärrar som måste vara säkra som en kärnvapenbunker och satsat på billiga biljetter istället.
    Åh, det där såg riktigt härligt ut! Inga trånga spärrar som bildar köer och som man är livrädd varje gång att fasta i, Tror du har helt rätt i att SL skulle tjäna på att låta bli att lägga pengar på att kapsla in hela lokaltrafiken. Den som vill fuska och snylta kommer att finna en väg in ändå så all skyddsutrustning gör bara allt svårare för vanliga, hederliga resenärer som betalar.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:20:17 följande:
    Ja precis! Dessutom sitter det ju spärrvakter överallt i tunnelbanan i Stockholm och det kostar ju också pengar.

Och hur åker man tunnelbana med barnvagn i Stockholm? Fast det kanske finns speciella spärrar med stora dörrar. Det enda negativa i Wien är att hissarna ibland inte fungerar, jag åker inte med barnvagn själv men min kompis klagar.
    Anonym (hjälp) skrev 2013-08-09 22:20:17 följande:
    Ja precis! Dessutom sitter det ju spärrvakter överallt i tunnelbanan i Stockholm och det kostar ju också pengar.

Och hur åker man tunnelbana med barnvagn i Stockholm? Fast det kanske finns speciella spärrar med stora dörrar. Det enda negativa i Wien är att hissarna ibland inte fungerar, jag åker inte med barnvagn själv men min kompis klagar.
    Har man barnvagn med får man gå till en speciell grind och vänta tills spärrvakten öppnar. Men det brukar alltid komma folk och knuffas och försöka tränga sig före. Det finns en del spärrar som är bredare oxå.

Nej, jag tycker inte om att man ska stängas in och fösas runt så där. Det är ju trångt nog som det är. Skulle vara mycket smidigare att bara kunna gå in och ut.

Skulle man kolla på statistik över plankare från Stockholm och Wien skulle den säkert inte skilja sig särskilt mycket åt.

Svar på tråden Trött på plankare!