• Smartie

Trött på plankare!

En stilla fråga...

Om det nu är så synd om de som inte har råd att betala för sig - varför måste de trängas bakom andra i spärren och eventuellt knuffas, för att få åka på deras kort? Varför inte fråga om de får låna kortet istället?

Nä, just det De frågar inte för de vet att de flesta skulle säga NEJ, och DET tycker jag är fult. Inte att de plankar - det är upp till dem - utan att de utnyttjar andra som kanske har det lika knapert som de själva! 

För alla som gör så här är inte utfattiga, jag lovar... De tycker bara att SL-kort är för dyrt. Men vem fan tycker inte det? Vissa av oss gör rätt för oss ändå och åker inte snålskjuts på andra... 
  • Smartie
    Anonym (medmänniska) skrev 2013-08-09 19:08:45 följande:
    Visst finns det olika anledningar att människor plankar, vissa för att de inte har pengar, vissa för att de inte vill betala, vissa av andra skäl. Poängen är att man kan aldrig veta om det är någon som verkligen behöver det så varför inte hjälpa? So what om det är en snål jävel som bara vill snylta, du har iaf gjort en god gärning och försökt hjälpa någon.
    De som verkligen behöver kan be om hjälp. Att försöka knuffa sig igenom spärren är bara OK om det gäller livet. Då förlåter jag, absolut. Men jag LOVAR att det inte handlar om detta i 99 procent av fallen! Vissa är fattiga ja, men andra är bara snåla och vill inte betala. Många är garanterat inte fattigare än många av dem som har SL-kort... 
  • Smartie
    ytrewq skrev 2013-08-10 11:16:07 följande:
    Nja, jag skulle nog vilja säga att det hänger ihop med andra faktorer också. Som någon sa plankar invandrare och "WT" oftare än övriga och det behöver inte hänga ihop med moral utan att man helt enkelt inte känner samhörighet med samhället på samma sätt. Man ser det inte som ett bekymmer att lura landstinget på pengar.

Sedan finns det vänstergrupper som organiserar och har satt plankandet i system och river ned reklamaffischer. De för ett slags ekonomiskt krig mot kollektivtrafiken med yttersta syfte att göra den till en företeelse reserverad för underklassen. Kollektivtrafiken vill man därmed politisera.

Men ingen av dessa plankare behöver ha dålig moral i andra sammanhang. Man känner bara inte någon lojalitet värd att respektera gentemot det svenska samhället eller landstinget.
    Fast det spelar ju också roll HUR man plankar. Att tränga sig eller knuffa sig igenom spärren är inte riktigt samma sak som att att planka av politiska skäl. Det finns m a o några som kanske inte har råd, några som skiter i vilket och några som har gjort en politisk grej av det, men de senare försöker väl knappast åka snålskjuts på andra resenärer?
  • Smartie
    ytrewq skrev 2013-08-10 12:29:09 följande:
    Jodå, planka.nu exempelvis har en informationsvideo där de bland annat visar hur man ska tränga sig efter folk i spärren.

planka.nu/plankning/stockholm/hur-plankar-man/
    Fast då faller ju hela den politiska agendan med "gratis kollektivtrafik till folket?" Om systemet går ut på att utnyttja andra knegare som plikttroget betalar...
  • Smartie
    ytrewq skrev 2013-08-10 13:29:53 följande:
    Jaha, var det en fråga till mig?

Jag menade bara att det verkar helt idiotiskt, OM den politiska agendan nu är att kollektivtrafiken är för dyr, så att "vanligt folk" inte har råd att betala. Vilka tror de det är som åker kollektivt och betalar för sig? (Och deras resor också, tydligen?) Jo, vanligt folk! Knappast rika eller högre tjänstemän, iaf inte i samma utsträckning...

Jag skulle förstå det bättre om de själva köpte ett månadskort som de sedan delade på, det skulle vara en tydligare politisk markering. 
Svar på tråden Trött på plankare!