• ytrewq

    Trött på plankare!

    Jag tycker att man borde slopa spärrarna helt och införa fri skattefinansierad kollektivtrafik i Stockholm. Dessutom borde tunnelbanan göras förarlös, liksom man gjort i flera andra europeiska storstäder.

    Fri och spärrlös kollektivtrafik skulle vara en av de bästa och mest välbehövliga miljösatsningarna i Stockholm. Alla skulle tjäna på det, även de som inte åker kollektivt, eftersom färre skulle ta bilen till och från jobbet.

  • ytrewq
    Anonym (Surtant) skrev 2013-08-10 00:12:26 följande:

    Fine, men ta då det från kommunala skatten, för jag vill inte behöva pynta upp för det som jag aldrig kommer ha nytta av då jag bor i södra Sverige långt ifrån Stockholm (ja, gissa vad?! Det finns fler byar i detta penisformade land än Stockholm!!)
    Kollektivtrafiken finansieras alltid med landstingsskatten, så jag förstår inte varför du bekymrar dig? Det är delvis därför landstinget i Stockholm har den högsta skattesatsen i Sverige. Vi har även den mest utbyggda och kostsamma kollektivtrafiken i landet.
  • ytrewq
    Aniiee skrev 2013-08-10 02:11:52 följande:
    Jag tror jag sa det i en annan tråd som behandade detta ämne:

    Luta er fram och bjud dem röven när de så uppenbart vill ta er bakifrån! 
    Skulle du göra det om jag gick bakom dig? Drömmer
  • ytrewq
    Aniiee skrev 2013-08-10 02:18:46 följande:
    Jupp, men jag har byxor på mig...
    Nehe? Glad
  • ytrewq
    ytrewq skrev 2013-08-10 02:29:03 följande:
    Nehe? Glad
    Eller jaha menar jag... Trött
  • ytrewq
    Rocket Mania skrev 2013-08-10 10:40:31 följande:
    Jag tror detta är till 100% en moralfråga. Antingen är du en fuskare eller så är du det inte, det har inget med ekonomi att göra.

    Det finns naturligtvis undantag, bäst att nämna det här i FL-land, men överlag är det nog som ovan.
     
    Nja, jag skulle nog vilja säga att det hänger ihop med andra faktorer också. Som någon sa plankar invandrare och "WT" oftare än övriga och det behöver inte hänga ihop med moral utan att man helt enkelt inte känner samhörighet med samhället på samma sätt. Man ser det inte som ett bekymmer att lura landstinget på pengar.

    Sedan finns det vänstergrupper som organiserar och har satt plankandet i system och river ned reklamaffischer. De för ett slags ekonomiskt krig mot kollektivtrafiken med yttersta syfte att göra den till en företeelse reserverad för underklassen. Kollektivtrafiken vill man därmed politisera.

    Men ingen av dessa plankare behöver ha dålig moral i andra sammanhang. Man känner bara inte någon lojalitet värd att respektera gentemot det svenska samhället eller landstinget.
  • ytrewq
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 11:39:01 följande:
    fast där måste jag faktiskt få lägga mig i.
    Om man jämför med skånes pågatåg så är dem mycket mycket fräschare. De har tyst avdelning, konduktörer på varje tåg som kollar biljetter och ökar tryggheten, samt fräscha toaletter. det går alltså inte att jämföra med sthlms snuskiga tunnelbana.
    Man kan dessutom tillägga att ett månadskort i Göteborg kostar 505 kronor, inte 1500. Det är inte många Göteborgare som behöver ett månadskort som är giltigt i hela länet och med vilket man kan åka halvvägs till Stockholm.
  • ytrewq
    Anonym (what?) skrev 2013-08-10 12:30:23 följande:
    Som jag skrev innan så får jag betala 1450 här i Norrland, för ett månadskort. Och här har vi inte avgångar var 10:e mnut dygnet runt...
    Ni är inte lika många som bor där uppe i Norrland så ni blir därmed färre som får betala för kollektivtrafiken.

    Dessutom betalar ni lägre landstingsskatt än oss...
  • ytrewq
    Smartie skrev 2013-08-10 12:59:30 följande:
    Fast då faller ju hela den politiska agendan med "gratis kollektivtrafik till folket?" Om systemet går ut på att utnyttja andra knegare som plikttroget betalar...
    Jaha, var det en fråga till mig?
  • ytrewq
    Smartie skrev 2013-08-10 13:38:14 följande:


    Jag menade bara att det verkar helt idiotiskt, OM den politiska agendan nu är att kollektivtrafiken är för dyr, så att "vanligt folk" inte har råd att betala. Vilka tror de det är som åker kollektivt och betalar för sig? (Och deras resor också, tydligen?) Jo, vanligt folk! Knappast rika eller högre tjänstemän, iaf inte i samma utsträckning...

    Jag skulle förstå det bättre om de själva köpte ett månadskort som de sedan delade på, det skulle vara en tydligare politisk markering. 
    Jag tror inte att man ska försöka göra en för djupgående analys av planka.nu och liknande grupperingars logiska bevekelsegrunder.  Det här är grupperingar som skulle kunna liknas vid något slags ideokulturella rörelser.

    De som är medlemmar i dessa rörelser ser i första hand kollektivtrafiken som en kulturell symbol, snarare än fortskaffningsmedel som ska transportera människor till och från arbetsplatser.

    Personligen intar jag en närmast fascistisk eller ekofascistisk hållning till kollektivtrafiken. Jag tycker att den bör automatiseras i så stor utsträckning som möjligt, att Järnvägslagen även bör omfatta tunnelbanan och att man ser mycket mer allvarligt på sabotage mot kollektivtrafiken än man gör idag.

    Även om jag också tycker att kollektivtrafiken kan vara fri så är planka.nu någon slags motpol då man snarare betraktar kollektivtrafiken som en symbol för underklassen. Lite av ett Christiania på räls, om man vill se det så, dit lagens långa arm inte når och en fristad för dem som vill stå utanför ett tänkt system.

    Resultatet av det blir att människor som har råd i allt större utsträckning väljer att ta bilen istället för att åka kollektivt. Det är lite av den utvecklingen som planka.nu och liknande organisationer strävar efter med en kollektivtrafik som är lite av amerikansk sydstatsmodell. Sådant som bara svarta och fattiga vita färdas med och som därmed även kräver lägre priser och sämre service än idag.
  • ytrewq
    Anonym (what?) skrev 2013-08-10 13:54:25 följande:
    Ja, VI får betala medan ni får stats- och kommunalbidrag.

    Och? Vi har högre inkomstskatt än vad ni har. Varför drar du in landstinget i diskussionen?
    Det är landstingen som finansierar större delen av kollektivtrafiken, så de är ganska centrala i sammanhanget.

    Drömmer

    Om du talar om det kommunala skatteutjämningssystemet så är Stockholm en ganska stor nettobidragsgivare till det.
  • ytrewq
    ruuu skrev 2013-08-10 13:50:50 följande:
    Jag åker varje dag och jag tycker aldrig jag ser någon planka. Tycker det hela är överdrivet. 
    Dock skulle de gärna få planka på mig om de ville, jag tycker SL är ena giriga judar som aldrig håller tider eller gör nåt rätt öht. Man ska inte behöva betala så mycket för en tjänst som inte fungerar. Jag betalar bara föratt slippa ångesten med kontrollanter.
     
    Var i Stockholm bor du då?

    Förut när det fanns "vändkryss" brukade jag "planka" ganska ofta även om jag hade SL-kort. Det var så krångligt att ta fram det varje gång. Jag misstänker att många andra gjorde likadant för nu när de är utbytta mot glasdärrar ser jag färre som plankar, men fortfarande plankas det väldigt mycket.
  • ytrewq
    Anonym (bitter) skrev 2013-08-10 14:29:12 följande:
    nu kommer alla hata mig lite här, men sl kortet är inte såååå dyrt om vi tänker efter,
    om man åker 2ggr per dag varje dag i 30 dagar blir det 60 åk

    790/60= 13,16666....

    alltså kostar det oss ca 13kr per dag att resa, sen åker många av oss mer än 2åk om dagen,
    Den där beräkningen grundar sig på att man har 30-dagarskort eller att man faktiskt åker så mycket som två gånger om dagen. Har man reskassa och betalar per resa så kostar det 25 kronor enkel, 50 kronor tur och retur.

    För en barnfamilj som ändå har bil blir det en ganska hög marginalkostnad om den ena föräldern tänkt ta buss eller tunnelbana till affären för att handla. I synnerhet om något av barnen ska med och det ska betalas för detta barn också.

    En bil har många barnfamiljer ändå, det är för de flesta inte ett alternativ att prioritera bort den, men ändå kanske man skulle vilja åka kollektivt ibland av hänsyn till miljön. I ovanstående fall väljer man naturligtvis ändå bilen eftersom det både blir billigare och är mer bekvämt.

    Nu kanske inte så många väger in miljöhänsyn i den här frågan, men om man mot förmodan någon gång i framtiden skulle få för sig att börja ta miljöfrågor på allvar i Sverige så är kollektivtrafikens för- och nackdelar gentemot andra transportmedel viktig att ta med.
  • ytrewq
    Mineralvatten skrev 2013-08-10 15:47:37 följande:
    men förstod du inte vad jag menade??? jag menade att skåne har så sjukt mkt bättre service, renare pågatåg än sthlms supersnuskiga tunnelbana.
    Jo, men jag gjorde ett tillägg till det du skrev, som sagt...
Svar på tråden Trött på plankare!