Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Borde otrohet vara straffbart?

ytrewq skrev 2013-08-09 22:48:32 följande:
    Det handlar inte i första hand om att moralisera över folks livsval utan frågan är mer varför man kan bryta ett avtal utan att det får konsekvenser.

Står man och lovar varandra trohet under juridiskt bindande former och dessutom skriver avtal om det, så känns det lite märkligt att det inte får några som helst konsekvenser när man bryter avtalet. Varför ingå ett avtal om något som i praktiken inte betyder någonting? Varför lova varandra trohet på pappret när det inte får några konsekvenser när man inte är trogen?
    Jag antar att man säkert kan upprätta ett avtal om otrohet med vite om man nu vill det. Men det är knappast något som bör vara allmänt reglerat. 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan
    ytrewq skrev 2013-08-10 00:53:04 följande:
    Det märkliga är att man sluter ett avtal och att otrohet bryter mot äktenskapsbalken, men att det fortfarande inte finns några juridiska sanktioner mot den som bryter avtalet.

Varför då öht ha med trohet som villkor för äktenskap om det i praktiken inte betyder någonting?
    Man lovar varandra att älska varandra i nöd och lust också. Det är väldigt ospecificerat och säkert svårt att pröva juridiskt. Vad skall räknas som nöd och lust och på vilket sätt skall kärleken visas sig. Är det bara psykiskt eller skall det även krävas fysiskt?
  • PrimitivMan
    ytrewq skrev 2013-08-10 02:09:18 följande:
    Det gör man, men jag vet inte i vilken utsträckning det anses vara juridiskt bindande eftersom det även är en religiös ceremoni. Det lagtexten säger är det jag skrev i trådstarten.

"Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa."

Lagtexten kräver alltså inte att man ska älska varandra, bara att man ska visa varandra trohet och hänsyn.
    Utan att vara jurist tror jag att den formuleringen är alldeles för luddig för att kunna användas i juridiska sammanhang. "Visa hänsyn", definiera det. Och vad menas med trohet? Man kan vara varandra trogna fastän man knullar med andra och trohet kan betyda något annat. Som att stötta och hjälpa varandra och att inte lämna skutan när det blir jobbigt (vad för skäl det än är). 
  • PrimitivMan
    ytrewq skrev 2013-08-10 02:47:08 följande:
    Ja, men vad som i sådana fall ska vara straffsanktionerat regleras givetvis i lag. Normalt är det inte känslor eller tankar som bestraffas utan fysiska gärningar.

Det är inte olagligt att vilja stjäla eller fantisera om att våldta någon. Det är att genomföra den fysiska handlingen som är kriminaliserat.
    Är kanske så att förhållande som baseras på kärlek och känslor inte alls skall vara reglerad i lag. Sen om någon vill driva en process civilrättsligt om kontraktsbrott och vad det nu är för vite som skall utdömas. Det är inget som skall regleras av staten alls. 

Gamla otidsenliga lagar som ingen bryr sig om borde kanske rivas upp helt och hållet.  
  • PrimitivMan
    Mr Pink skrev 2013-08-10 02:41:36 följande:
    Säger den som enbart söker ett bögigt ord som saknar ett påtvingat ord som säger "sug min kuk" ^^

Mr. Pink: Hey, why am I Mr. Pink?

Joe: Because you're a faggot.

Mr. Pink: Why can't we pick our own colors?

Joe: No way, no way. Tried it once, doesn't work. You got four guys all fighting over who's gonna be Mr. Black, but they don't know each other, so nobody wants to back down. No way. I pick. You're Mr. Pink. Be thankful you're not Mr. Yellow.

Mr. Brown: Yeah, but Mr. Brown is a little too close to Mr. Shit.

Mr. Pink: Mr. Pink sounds like Mr. Pussy. How 'bout if I'm Mr. Purple? That sounds good to me. I'll be Mr. Purple.

Joe: You're not Mr. Purple. Some guy on some other job is Mr. Purple. Your Mr. PINK.

Mr. White: Who cares what your name is?

Mr. Pink: Yeah, that's easy for your to say, you're Mr. White. You have a cool-sounding name. Alright look, if it's no big deal to be Mr. Pink, you wanna trade?

• PrimitivMan
    sextiotalist skrev 2013-08-10 07:32:48 följande:
    Du måste skilja på att bryta ett avtal (som i sig inte är ett brott) mot att begå en brottslig handling.

Ja, man bryter i teorin mot äktenskapsbalken, men så är det inte reglerat under brottsbalken.

Sedan så är otrohet något väldig personligt, det som ena anser vara otrohet (det kan vara allt från att ge en annan person en uppskattad blick till att ligga med en person) är inte otrohet.

Konsekvenser blir det väl ändå, tillit, separation etc.   
    Hur menar du att det inte är reglerat under brottsbalken? 

Att se på porr och/eller onanera är otrohet enligt en del här på FL så ja gränserna är rätt flytande .  
  • PrimitivMan
    ytrewq skrev 2013-08-10 11:08:55 följande:
    Ja, vad annars? Skulle Nina 9 år anmäla sin klasskompis och pojkvän Kalle för att han pussade Erika på lunchrasten i skolan?

Drömmer

Vem eller vad avgör vad som är gammalt och otidsenligt? Nu har mord varit kriminaliserat ganska länge i Sverige, det känns lite gammaldags, det är kanske dags att avskaffa den lagen också? Med tanke på hur många som faktiskt blir ihjälslagna numera så verkar det ändå inte spela så stor roll...

Glad
    Det är en lag som inte överensstämmer med vad folk anser idag. De flesta ser sina relationer som en privatsak som endast rör de som är i relationen. 

Till skillnad från mord som alla anser inte skall vara tillåtet. 
  • PrimitivMan
    Insatt skrev 2013-08-10 13:37:51 följande:
    Lycka till att få ett sånt att passera § 36 AvtalsL i en tvist. 
    Vilket villkor är oskäligt, otrohet eller sexfrekvens? Om nu otrohet är ett skäligt villkor så är sexfrekvens det också. Ja och en massa andra villkor man kan ställa som att älska och vårda varandra men det är enklare att avtala om sexfrekvens. 

Att skriva in att svälja och ta det i tvåan borde man väl kunna göra också, fast det kanske är lite väl detaljerat.  
  • PrimitivMan
    Doktorn skrev 2013-08-19 17:37:25 följande:
    Intressant debatt, det här. Jag har tänkt på vad alla skriver här i tråden, och jag har fastnat i en tanke. De som förespråkar straff (i analogi med avtalsbrott och/eller förtal) utgår från att den otrogna svikit en överenskommelse, ett avtal. Det är liksom grunden för brottet. Men om problemet är att väldigt många svenskar inte förmår hålla sig i monogamt äktenskap livet ut, är det inte själva avtalet som borde moderniseras? Lösningen är väl inte att straffa avtalsbrytarna i parti och minut? Det finns två möjligheter här. Den ena är att äktenskapet som samlivsform och familjeform ENBART förbehålls de som faktiskt menar vad de säger: jag lovar att älska dig och bara dig livet ut. Punkt. Och då ska givetvis avtalsbrytare straffas. Den andra är att man moderniserar avtalet ("luckrar upp" om ni vill) genom att alla får gifta sig som idag, men man lovar att "älska och respektera varandra så långt det är mänskligt möjligt", eller något liknande. Jag kommer ihåg att jag reagerade över formuleringen när jag gifte mig - jag skulle lova att älska min kvinna tills döden skilde oss åt. Mina tankar och handlingar styr jag över, men känslorna kan jag varken styra eller kontrollera. Hur ska jag ärligt kunna lova att jag känner att jag älskar henne under hela mitt liv? Det är som att utlova sol till nästa sommarsemester i Sverige - det ligger utanför min kontroll. Jag löste problemet genom att "välja att omtolka" termen "älska" så att jag inför mig själv och min brud lovade att alltid visa medmänsklig kärlek, vad som än hände. Jag hade aldrig kunnat utlova att älska henne för alltid (vilket var tur eftersom känslorna svalnade efter tio år och idag är vi skilda). Vad tycker ni, ska man bara få gifta sig om man på sin bröllopsdag går ed på att vara monogamt trogen resten av livet? Och om bara den ena vill skilja sig senare, ska det då bestraffas som avtalsbrott precis som otrohet? Eller borde vi luckra upp äktenskapslöftena så att man (jag) kan stå för vad man lovar?
    Självklart skall skilsmässa "bestraffas" som avtalsbrott det med. Har jag ingått ett äktenskap så har jag gjort ett commitment, tackat nej till andra kvinnor mm och då skall jag kompenseras om min partner bestämmer sig för att lämna mig t.ex. för att jag smular ned med skorpsmulor i sängen (det är ju fö kanske något som borde regleras i avtalet det med) eller vad det nu kan vara för anledning hon har för skilsmässa. 

Sexfrekvens och innehåll i sexlivet måste givetvis regleras det med. Har man kommit överens om en morgonavsugning varje morgon så går det inte att komma sen och skylla på att man är gravid-illamående eller annat.

Fast nu tycker jag ju att äktenskap är en privat angelägenhet som inte stat (el kyrka) alls har med att göra.

Däremot så står det ju fritt för vem som helst att skapa sina egna äktenskapsavtal och avtala om vite för olika typer av kontraktsbrott. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 20:04:39 följande:
    Varför inte?
    Tex för att jag skiter högaktningsfullt i om folk knullar andra vid sidan om och inte vill betala för den kostnaden. Är det viktigt för någon driv en egen process, betala för ev rättegångskostnader själv. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 20:11:47 följande:
    Men tror du inte det kan vara bra för samhället i helhet med lite mer moral? Att fler bevarar familjen.
    Nej. Skall vi förbjuda skilsmässa? Det bevarar familjen. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 20:16:50 följande:
    Förbjuda är lite väl men begränsa dom tycker jag vore bra. Det är alldeles för mycket separationer idag.
    Vem skall få separera och vem skall inte få det? Och vem bestämmer det?
  • PrimitivMan
    Monte skrev 2013-08-19 20:39:53 följande:

Vad är det för fel med separationer? Finns inga kärleks-garantier.
    Det här är så urbota dumt.
    Hela diskussionen känns som ett i-landsproblem per definition. Vi har det så bra i det här landet att den överdrivet moralism-drabbade 90- talsgenerationen i sin bortskämdhet börjar önska statligt kletande i privata relationer. SA torde vara drömmen för en del.
    Visst är det dumt? Speciellt om man drar tanken i sin helhet och drar in alla aspekter man kan lagstadga om i en relation. 

Problemet i Sverige är snarast att vi har för många lagar redan.  
  • PrimitivMan
    Anonym (Kid) skrev 2013-08-20 00:06:32 följande:
    Jo, men om du köper en bil på avbetalning, så kan du ju inte bara ge fan i att betala för att du skulle råka känna för det. Då bryter du ju avtalet.

Detsamma borde väl gälla äktenskpet, tycker man.

Vår lagstiftning är märklig. Om du klappar till nån på käften, så kan du få sitta inne under 6 månader. En smäll på käften gör ont en stund, men går sen över.

Däremot att bli bedragen, kan fungera som ett varande sår under ett helt liv.
    Det är helt och hållet upp dig till att formulera ett sådant äktenskapsavtal och skriva in lämpliga viten. Sen föra den processen civilrättsligt. På samma sätt som sker om någon köper en bil på avbetalning och inte betalar. 

Men det är inte statens business. Det får vara nog med daltande med medborgarna utan att vi skall behöva ta skattemedel för att sköta om att man inte kan hålla reda på sin partner. 
  • PrimitivMan
    Fool skrev 2013-08-20 10:46:01 följande:
    Jovisst kan jag se fördelarna med ett avtal mellan partnerna men jag har svårt att se hur just otrohet skulle kunna drivas rättsligt om det inte är olagligt , personen bröt mot et avtal men handlingen i sig är inte olaglig ?
    Det drivs som alla kontraksbrott civilrättsligt. Enligt definition av kontraktsbrott:

När en avtalspart inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet. För ett köpeavtal är exempelvis felaktig varaett kontraktsbrott, dvs det behöver inte vara uppsåtligen. Ett kontraktsbrott är inte ett brott urstraffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, prisavdrag eller avtalets hävning

Men nej om man önskar stening för otrohet så fungerar det inte med kontrakt 
  • PrimitivMan
    Fool skrev 2013-08-20 13:56:26 följande:

Dåså om det går att driva rättsligt så håller jag med om att det vore en bra lösning , i annat fall så skulle det vara ganska meningslöst.

Var kommer stening med i bilden ?
    Har någon förutom du nämnt stening ?

Nej det är väl att ta i kanske. Du och andra har ju bara pratat om att det är ok att misshandla de som är otrogna. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-20 15:20:48 följande:
    Jag ser helst att staten hjälper till att kontrollera vad som gäller så att det blir riktigt, även om det kostar skattepengar. Saker måste få kosta helt enkelt, jag gillar ärligt talat inte iden med att individen ska få bestämma så mycket och att staten inte ska lägga sig i.
    Aha på samma sätt som staten såg till att det blev riktigt när man tvångssteriliserade de man ansåg vara sinnessjuka? Eller när man lämnar ut personer till tortyr och förföljelse i andra länder?

Sorry men mitt förtroende för att staten gör rätt är ganska lågt. 
  • PrimitivMan
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-20 16:31:40 följande:
    Idag utreder vi brott som bedrägerier och stöld, vad skulle vara skillnaden att utreda brott mot äktenskapet?
    Du fokuserar så mycket på pengar, jag tycker inte att pengar är viktigt. Att få ett mer familjebevarande samhälle är viktigare än alla pengar i världen.
    Och privatiseringar är verkligen ingen lösning.
    Du får nog räkna med att det är ett nollsummespel. Det går inte att låta något kosta mer pengar utan att det kommer innebära mindre resurser för annat. Skall polisen utreda otrohet kommer det antagligen att gå ut över satt färre våldtäkter, misshandelsfall, stölder och bedrägerier komma att utredas. Eller så får man ta pengar från andra områden. Som vård och omsorg. 

Så var skall pengarna tas från? Övrig polisverksamhet eller vård och omsorg?  
  • PrimitivMan
    Doktorn skrev 2013-08-20 16:01:07 följande:
    Det är möjligt att du vill att staten ska kontrollera vem som varit otrogen och på vilket sätt (kyss? samlag? hotellresa?  sex utan känslor? med känslor?) och väga detta detta mot bakgrunden till en eventuell otrohet (den andra maken hotade med otrohet först, den andra sexstrejkade eller städstrejkade, ekonomisk ojämlikhet i förhållandet, osv).
    Den utredningen skulle kunna grunda sig på att samhället filmar eller avlyssnar medborgarna så att man med säkerhet vet vem som gjort vad, och när detta inträffade. Och med loggar kan man hålla koll på hur ofta de olika makarna bidragit till hushållsarbete och hushållskassa. En opartisk jury bestående av en lagman och fyra lekmän skulle kunna gå igenom bevismaterialet i varje enskilt fall och besluta om eventuell straffpåföljd.

För att döma i ett mål mellan två makar där den ena skriker "du var otrogen!" och den andra skriker "du krashade min bil och suger aldrig av mig!" kommer ju inte att vara görligt, oavsett om staten betalar eller inte.

Hur många sådana här mål ska staten betala för i just din kommun?  Och tycker du att dessa pengar ska tas från äldrevården eller från barnomsorgen?

Ett alternativ är ju att låta stridslystna makar få stå för kostnaden att slåss alldeles själva, men det är alltså fel? 
    Exakt. De som protesterar mot sådan övervakning är bara liberaler med orent mjöl i påsen (antagligen knullar de redan med någon annan). Har man inget att dölja så är det väl inte så farligt att man blir filmad och avlyssnad! Lite personlig integritet får man väl offra för en god sak.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?