Inlägg från: micromat |Visa alla inlägg
  • micromat

Borde otrohet vara straffbart?

Är det bara gifta som ska kunna straffas? Nu för tiden behöver man inte vara gift för att leva, bo ihop och skaffa barn ihop.. Uttryck som bastarder och utom-äktenskapliga barn hör man knappt längre talas om..

Så vad gör vi med alla sambos/särbos? Dom innefattas inte av äktenskapsbalken..

För övrigt röstade jag nej

• micromat
    ytrewq skrev 2013-08-09 20:21:31 följande:
    Jag har själv inte röstat faktiskt.

Som jag skrev här ovan skulle det i sådana fall givetvis enbart gälla dem som ingått äktenskap, dvs ett juridiskt bindande avtal.

Rent principiellt borde makar redan idag kunna ansöka om stämning pga otrohet om det kan bevisas att de lidit skada pga otroheten. Jag vet däremot inte om det finns något sådant rättsfall.

Ja men då så, då är det bara att ge fan i att gifta sig så slipper man göra nånting olagligt..
  • micromat

Fast om det bara är gifta som ska straffas så är ju inte all otrohet olaglig...

• micromat
    ytrewq skrev 2013-08-10 11:08:55 följande:
    Ja, vad annars? Skulle Nina 9 år anmäla sin klasskompis och pojkvän Kalle för att han pussade Erika på lunchrasten i skolan?

Vem eller vad avgör vad som är gammalt och otidsenligt? Nu har mord varit kriminaliserat ganska länge i Sverige, det känns lite gammaldags, det är kanske dags att avskaffa den lagen också? Med tanke på hur många som faktiskt blir ihjälslagna numera så verkar det ändå inte spela så stor roll...

Enligt rubriken står det: borde otrohet vara straffbart? Det borde innefatta all otrohet och inte bara en viss typ..
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?