Borde otrohet vara straffbart?
Fast TS, alla konraktsbrott leder inte till straff och behandlas inte som brottmål, det beror på vad det gäller. Det vanligaste är att kontraktet upphör att gälla om någon bryter villkoren (t ex slutar jag betala hyran så blir jag vräkt men det går inte till domstol, slutar jag komma till jobbet utan legitimt skäl så kan jag bli uppsagd men jag hamnar inte i fängelse.)
I fallet äktenskap alltså detsamma som skilsmässa. Vilket var relevant förr och fortfarande är relevant i länder där man behöver ange skäl för att få skilsmässa. Där räknas partnerns otrohet som ett giltigt skäl. Men i Sverige idag behövs inga skäl för att skilja sig, du kan skilja dig när du vill oavsett om partnern har varit otrogen eller inte.
Dessutom måste det i så fall uttryckligen klargöras vad som menas med "trohet", dvs var gränsen går, och om det i så fall ska gälla ALLA äktenskap. (Alla kanske inte vill leva i ett monogamt äktenskap?) Och dessutom faller 80 procent av alla par ändå bort, då de inte är gifta och alltså inte har skrivit några "avtal" med varandra.