Borde otrohet vara straffbart?
Till alla som vill att det ska vara straffbart.. Hur ska man bevisa det, hur ska man anmäla det, Det ska bli väldigt intressant att följa den sortens rättegång.
Åklagaren: Enligt vittnen vi hört så ska ni och NN alltså på lörden 14/6 förra året ha haft intimt umgänge i NNs lägenhet.
Svarande: Nä det har vi inte gjort..
Åklagaren: Men ni befann er alltså hemma hos NN lördagen den 14 juni för 1 år sedan mellan kl 22.00 och 10.30 nästföljande dag då vittnen sett er lämna platsen.
Svarande: Ja vi har känt varandra ett längre tag......
Åklagaren: Tack det räcker. Ni medger alltså inför rätten att ni var på platsen för brottet under den tid det begicks.
Advokaten: Protest: Åklagaren försöker ställa ledande frågor.
Domaren: Protesten avslås. Var god fortsätt ert förhör.
Åklagaren: Tack ordföranden. Under kvällen som följde har vittnena i förhör vidhållit att intimt umgänge av sexuell karaktär ska ha skett vid upprepade tillfällen och att dessa var synnerligen hörbara genom rytmiskt dunkande och höga stön..
Svaranden: Jag nekar bestämmt. Jag har inte gjort något med den mannen.
Åklagaren: Hur förklarar ni då vittnesuppgifterna?
Advokaten: Protest.
Domaren: Protesten godkännes. Det är åklagarens sak att bevisa att ett brott ägt rum inte den svarandes sak att bevisa sin oskuld. Håll er till sakfrågorna.
Åklagaren: Förlåt ordföranden. Enligt vittnesuppgifterna pågick dessa aktiviteter oavbrutet mellan 23.30 och 02.30 och störningsjouren tillkallades vid 00.45. De rapporterar att NN vid öppnande av dörren befann sig i berusat tillstånd och var dessutom endast iförd handduk. Aktiviteterna ska trots besöket av störningsjouren ha fortsatt fram till 02.30. Enligt vittnena ska man ha hört en kvinna som man menar är ni skrika högt. Jag citerar här utdrag ur polisrapporten. "ååhh åhhh hårtare din vilda tjur.." detta skulle sedan följts av en sång av samma kvinna "bad girls bad girls what you gona do when they come for you". Kan ni inför rätten förneka dessa uppgifter?
Svarande: Det var tvn.. Det var dokumentär om rodeo och sången var allsång på skansen.
Åklagaren: Det förklarar inte varför ni och NN var nakna i lägenheten tillsammans.
Advokaten: Protest. Vittnesrapporterna nämner endast att NN var iklädd handuk inte att min klient var avklädd.
Domaren: Protesten godkännes.
Fortättning på rättegången är eran..