Inlägg från: Anonym (för straff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för straff)

Borde otrohet vara straffbart?

Ja någon form av straff vore bra tror jag, tror att samhället hade mått bättre av det. Särskilt familjen hade mått bättre.

• Anonym (för straff)
    jfsebastianigen skrev 2013-08-19 20:03:09 följande:

Inte faan ska samhället betala detta?
    Varför inte?
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-19 20:07:48 följande:
    Tex för att jag skiter högaktningsfullt i om folk knullar andra vid sidan om och inte vill betala för den kostnaden. Är det viktigt för någon driv en egen process, betala för ev rättegångskostnader själv. 
    Men tror du inte det kan vara bra för samhället i helhet med lite mer moral? Att fler bevarar familjen.
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-19 20:13:39 följande:
    Nej. Skall vi förbjuda skilsmässa? Det bevarar familjen. 
    Förbjuda är lite väl men begränsa dom tycker jag vore bra. Det är alldeles för mycket separationer idag.
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-19 20:23:00 följande:
    Vem skall få separera och vem skall inte få det? Och vem bestämmer det?
    Ja samma som bestämmer när något är hets mot folkgrupp, bedrägeri eller stöld? Jag ser inte vad som skulle vara så konstigt och dyrt.
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-19 20:59:15 följande:

Ursäkta om jag tände till lite där, men jag blev djupt provocerad av ditt uttalande om att "begränsa dom" (separationerna). Det är väl ingen som separerar om man inte måste när man är gift och har barn? Vem gagnar det att inte få separera då? Har du själv genomgått en sådan separation du pratar om? Jag har det, vilket kanske framgått.
    Jag menar att många både går in i ett äktenskap för enkelt och även ger upp äktenskap för lätt.
    Självklart ska man fortfarande få separera men det bör finnas regler och konsekvenser kring, och då särskilt kring otrohet. Otrohet bör straffas helt enkelt.
  • Anonym (för straff)
    Monte skrev 2013-08-19 20:39:53 följande:

Vad är det för fel med separationer? Finns inga kärleks-garantier.
    Det här är så urbota dumt.
    Hela diskussionen känns som ett i-landsproblem per definition. Vi har det så bra i det här landet att den överdrivet moralism-drabbade 90- talsgenerationen i sin bortskämdhet börjar önska statligt kletande i privata relationer. SA torde vara drömmen för en del.
    Vi har det så bra? Pga det samhälle vi har idag så använder fler än någonsin droger, det dricks mer akohol ä någonsin och den psykiska ohälsan är rekordhög. Något måste göras och att börja med att lägga mer resurser på familjen är knappast fel väg att gå.
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-19 21:18:21 följande:

Men vad vet du om att folk separerar alldeles för lätt? Vilka separationer har du varit med om och upplevt inifrån för att ha kunskapen att sätta dig och döma andras handlande? Visa mig gärna fakta för att belägga ditt påstående att många ger upp äktenskap för lätt? Hur många? Hur skulle just de ha gjort för att rädda familjen och få lyckliga barn tillsammans? Hur kan du veta att de inte försökt tillräckligt?
    Folk verkar göra det, ge upp långa förhållande bara för att de tröttnat på varandra och för att det inte pirrar i magen längre.
    Jag har varit med om ett par uppbrott men nu är jag i ett långt äktenskap :)
    Jag tycker inte att jag dömer någon, jag vill bara se lite fokus på familjen i motsats till dagens samhälle där man inte har några värderingar alls.
  • Anonym (för straff)
    Guapa skrev 2013-08-19 21:34:54 följande:
    Vad rimligt straff borde vara om man bryter avtalet vet jag inte men någon form av böter och avtalets direkta ogiltigförklarande. Har man för avsikt att fortsätta vara gifta bör man inte stämma varandra.
    Jag kan tänka mig lite att den som bryter avtalet blir tvungen att betala ett underhåll för den andra. Hur ska man säga att den som blir sviken kanske behöver sjukskriva sig för att må bra igen och då får den som orsakade problemet betala.
    Eller att den som brutit avtalet inte har någon rätt till gemensam egendom.
    Vid grova fall då det är uppenbart att den otrogne har någon form av sexmissbruk så kan nog en kortare tids vård vara en god ide.
  • Anonym (för straff)
    Monte skrev 2013-08-19 22:21:40 följande:

SA. Som sagt. Det är frivilligt att flytta till länder där staten styr ditt privatliv. Du kommer inte ens behöva bestämma själv vad du ska klä dig i.
    SA? Jag är inte nazist. Varför säger du så?
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-20 14:58:11 följande:
    PrimitivMan har rätt. Det går alldeles utmärkt att driva som civilrättslig process utan att samhället måste betala för otrohetsutredningen.

Det är bara att skriva ett avtal som innehåller alla punkter man skulle vilja bestraffa i framtiden: otrohet, bruk av könsord vid middagsbordet, drogmissbruk, sjukfrånvaro när man egentligen skulle ha kunna jobba, ovilja att ställa upp till sexuella aktiviteter tillräckligt ofta, osv.
    Allt man vill straffa sin partner med går att avtala om utan att äktenskapsbalken behöver ändras.  Således finns inget som helst skäl att ändra någon lag.

Teckna ett straffavtal med din älskade där det står vad ni faktiskt uttryckligen förbjuder varandra att göra. Då blir det uppenbart och självklart vad straffet ska vara när brottet uppdagas. Jätteenkelt!
    Jag ser helst att staten hjälper till att kontrollera vad som gäller så att det blir riktigt, även om det kostar skattepengar. Saker måste få kosta helt enkelt, jag gillar ärligt talat inte iden med att individen ska få bestämma så mycket och att staten inte ska lägga sig i.
  • Anonym (för straff)
    Doktorn skrev 2013-08-20 16:01:07 följande:
    Det är möjligt att du vill att staten ska kontrollera vem som varit otrogen och på vilket sätt (kyss? samlag? hotellresa?  sex utan känslor? med känslor?) och väga detta detta mot bakgrunden till en eventuell otrohet (den andra maken hotade med otrohet först, den andra sexstrejkade eller städstrejkade, ekonomisk ojämlikhet i förhållandet, osv).
    Den utredningen skulle kunna grunda sig på att samhället filmar eller avlyssnar medborgarna så att man med säkerhet vet vem som gjort vad, och när detta inträffade. Och med loggar kan man hålla koll på hur ofta de olika makarna bidragit till hushållsarbete och hushållskassa. En opartisk jury bestående av en lagman och fyra lekmän skulle kunna gå igenom bevismaterialet i varje enskilt fall och besluta om eventuell straffpåföljd.

För att döma i ett mål mellan två makar där den ena skriker "du var otrogen!" och den andra skriker "du krashade min bil och suger aldrig av mig!" kommer ju inte att vara görligt, oavsett om staten betalar eller inte.

Hur många sådana här mål ska staten betala för i just din kommun?  Och tycker du att dessa pengar ska tas från äldrevården eller från barnomsorgen?

Ett alternativ är ju att låta stridslystna makar få stå för kostnaden att slåss alldeles själva, men det är alltså fel? 
    Idag utreder vi brott som bedrägerier och stöld, vad skulle vara skillnaden att utreda brott mot äktenskapet?
    Du fokuserar så mycket på pengar, jag tycker inte att pengar är viktigt. Att få ett mer familjebevarande samhälle är viktigare än alla pengar i världen.
    Och privatiseringar är verkligen ingen lösning.
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-20 16:44:29 följande:
    Aha på samma sätt som staten såg till att det blev riktigt när man tvångssteriliserade de man ansåg vara sinnessjuka? Eller när man lämnar ut personer till tortyr och förföljelse i andra länder?

Sorry men mitt förtroende för att staten gör rätt är ganska lågt. 
    Varför fokuserar du enbart på gamla dåliga saker och inte på dom 10-20 bra sakerna som staten gör för dig dagligen? :)
  • Anonym (för straff)
    PrimitivMan skrev 2013-08-20 16:48:21 följande:
    Du får nog räkna med att det är ett nollsummespel. Det går inte att låta något kosta mer pengar utan att det kommer innebära mindre resurser för annat. Skall polisen utreda otrohet kommer det antagligen att gå ut över satt färre våldtäkter, misshandelsfall, stölder och bedrägerier komma att utredas. Eller så får man ta pengar från andra områden. Som vård och omsorg. 

Så var skall pengarna tas från? Övrig polisverksamhet eller vård och omsorg?  
    Jag tror att samhället kommer bli bättre och tryggare om man satsar mer på att bevara familjen och då kommer missbruk och psykisk ohälsa att minska.
    Men staten kan även (och bör) öka sina intäkter.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?