Doktorn skrev 2013-08-20 16:01:07 följande:
Det är möjligt att du vill att staten ska kontrollera vem som varit otrogen och på vilket sätt (kyss? samlag? hotellresa? sex utan känslor? med känslor?) och väga detta detta mot bakgrunden till en eventuell otrohet (den andra maken hotade med otrohet först, den andra sexstrejkade eller städstrejkade, ekonomisk ojämlikhet i förhållandet, osv).
Den utredningen skulle kunna grunda sig på att samhället filmar eller avlyssnar medborgarna så att man med säkerhet vet vem som gjort vad, och när detta inträffade. Och med loggar kan man hålla koll på hur ofta de olika makarna bidragit till hushållsarbete och hushållskassa. En opartisk jury bestående av en lagman och fyra lekmän skulle kunna gå igenom bevismaterialet i varje enskilt fall och besluta om eventuell straffpåföljd.
För att döma i ett mål mellan två makar där den ena skriker "du var otrogen!" och den andra skriker "du krashade min bil och suger aldrig av mig!" kommer ju inte att vara görligt, oavsett om staten betalar eller inte.
Hur många sådana här mål ska staten betala för i just din kommun? Och tycker du att dessa pengar ska tas från äldrevården eller från barnomsorgen?
Ett alternativ är ju att låta stridslystna makar få stå för kostnaden att slåss alldeles själva, men det är alltså fel?
Idag utreder vi brott som bedrägerier och stöld, vad skulle vara skillnaden att utreda brott mot äktenskapet?
Du fokuserar så mycket på pengar, jag tycker inte att pengar är viktigt. Att få ett mer familjebevarande samhälle är viktigare än alla pengar i världen.
Och privatiseringar är verkligen ingen lösning.