• Smecker

Borde otrohet vara straffbart?

Före 1965 kunde en man inte bli dömd för våldtäkt av sin äkta maka. Skall vi återgå till det med? Med tanke på vad en kvinna som förvägrar sin man sex utsätter honom för. Seriöst? Det var bättre förr, eller vad är din poäng?

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Anonym (OH MY!) skrev 2013-08-09 17:27:46 följande:
    Har du legat i koma i 50 år eller? Velcome to the world. I dag är det K.K och bodycontackt, one nigtht stand, och sex på jobbet, som gäller för många. Dem som anser det vara helt fel, bör immigrera till ett land där det ÄR straffbart, för de finns.

Det är helt enkelt irrelevant att diskutera i dagens samhälle.

Saudiarabien är väldigt fint såhär års.
  • Smecker

Kan man skriva civilrättsligt gångbara avtal om sanktioner vid otrohet så kan man även ta med klausuler om minsta sexfrekvens.

En person som behöver ett avtal för att vara trogen är ungefär lika intressant som en person som behöver ett avtal för att knulla.

• Smecker
    Insatt skrev 2013-08-10 13:37:51 följande:
    Lycka till att få ett sånt att passera § 36 AvtalsL i en tvist. 

Det kan nog behövas lite tur. Men poängen kvarstår.
  • Smecker
    Jennie med ie skrev 2013-08-10 19:15:03 följande:
    Paret själva? Man får i samband med vigseln skriva på ett juridiskt avtal som inte bara innebär att man ingått äktenskap utan även vad otrohet innebär för just dem, var gränsen går. Det låter väl trevligt?

Och då även hur mycket/ofta man skall knulla, och vilka sanktionsmöjligheter som finns mot den som bryter mot avtalet? Låter oerhört trevligt.
  • Smecker
    Järnlady skrev 2013-08-10 20:52:28 följande:
    Otrohet är ett avtalsbrott och bör precis som många andra avtalsbrott vara straffbart. Finns ingen vettig anledning att det inte ska medföra rättsliga konsekvenser att lura sin äktenskapspartner när svensk lag inte låter en affärspartner komma undan. Ett fungerande samhälle bygger på att man kan räkna med att löften av så stor vikt hålls.

Avtalsbrott faller under civilrätt, inte straffrätt. Det är med andra ord den förfördelade som måste driva processen om avtalsbrott, det faller inte under allmänt åtal och varken polis eller åklagare är inblandade.
  • Smecker
    Fool skrev 2013-08-11 13:38:45 följande:
    Tja , samma resonemang kan man använda på alla handlingar som idag är olagliga , vad är våld ? Finns ju en massa "nyanser" och "grovlekar" där med.... det finns det på allt , det är antagligen därför vi har straffskalor beroende på typ av brott och hur grovt det är... varför skulle otrohet vara annorlunda ? Det är väl en handling precis som vilken annan handling somhelst ? Och det går väl att hantera på samma sätt ?

Och handlingen skall bevisas med. Utan att begå lagbrott (det är olagligt att olovligen bereda sig tillgång till mail/mobil etc). Satt de bara i soffan och pratade, eller knullade de verkligen?
  • Smecker
    Fool skrev 2013-08-19 11:50:08 följande:
    Självklart kan man inte döma folk för deras tankar , men kanske för deras handlingar ?

Jag menar i andra slags handlingar som idag är olagliga så dömmer vi dem efter vad de gör inte vad de tänker göra ? Ex kan ingen dömas för att ha tänkt på att råna en bank ?.. varför skulle en eventuell lag mot otrohet vara annorlunda ? 

Dolus och culpa. de Robespierre skrev "uppsåt i tanken".
  • Smecker

Skall man jämställa otrohet med t ex ärekränkning så blir dolus extra intressant. Vad är uppsåtet med otroheten? Skall man se otrohet som ett avtalsbrott så blir man tvungen att ta hänsyn till omständigheterna. Det kan bli intressant.

• Smecker
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 21:29:55 följande:
    Folk verkar göra det, ge upp långa förhållande bara för att de tröttnat på varandra och för att det inte pirrar i magen längre.

Jag har varit med om ett par uppbrott men nu är jag i ett långt äktenskap :)

Jag tycker inte att jag dömer någon, jag vill bara se lite fokus på familjen i motsats till dagens samhälle där man inte har några värderingar alls.

Du gav alltså upp för lätt TVÅ gånger? Vilket straff tycker du hade varit passande i ditt fall?
  • Smecker
    Anonym (för straff) skrev 2013-08-19 22:28:09 följande:
    SA? Jag är inte nazist. Varför säger du så?

Saudiarabien.
  • Smecker
    Fool skrev 2013-08-20 10:09:20 följande:
    Låter fint i teorlin , men hur ska det efterlevas om det inte finns någon laglig sätt att se till att det blir så ?

Jag menar man kan skriva vilka kontrakt man vill , göra vilka muntliga överenskommelser man vill , men när den senare brutits så kan den som brutit det hel enkelt två sina händer , kontraktet är inte lagligt bindande eftersom det inte finns någon lag som täcker det.

Typ... Jadu Janne nu har du ju brutit mot vår överenskommelse vi skrev för 10 år sedan.... Ja säger Janne då , jag vet , ledsen men det blev bara så... ja men då ska ju du betala mig en straffavgift enligt vårt kontrakt ?... Ja , men vet du vad , jag tror inte jag känner för det....vad händer sen ?

Alla de lagar vi har idag skulle inte vara värda ett skvatt om det inte fanns en apparat bakom som ser till att personen som bryter mot dessa lagar straffas  

Vad som händer sen är att den förfördelade parten får driva en civilrättslig process, precis som vid alla andra former av avtalsbrott. Det är olagligt med avtalsbrott, därmed inte sagt att staten skall/bör/måste driva processen som vid brottsmål. Jag ser absolut fördelar med att avtala mot otrohet, för det öppnar upp för andra saker i avtalet, som städfrekvens och sexfrekvens. Otrohet? 5000 i böter. Sexbrist som inte beror på dokumenterad sjukdom eller post-partum? 5000 i böter per vecka. Missad dammsugning? 10 kr/kvm i böter.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?