Fool skrev 2013-08-20 10:09:20 följande:
Låter fint i teorlin , men hur ska det efterlevas om det inte finns någon laglig sätt att se till att det blir så ?
Jag menar man kan skriva vilka kontrakt man vill , göra vilka muntliga överenskommelser man vill , men när den senare brutits så kan den som brutit det hel enkelt två sina händer , kontraktet är inte lagligt bindande eftersom det inte finns någon lag som täcker det.
Typ... Jadu Janne nu har du ju brutit mot vår överenskommelse vi skrev för 10 år sedan.... Ja säger Janne då , jag vet , ledsen men det blev bara så... ja men då ska ju du betala mig en straffavgift enligt vårt kontrakt ?... Ja , men vet du vad , jag tror inte jag känner för det....vad händer sen ?
Alla de lagar vi har idag skulle inte vara värda ett skvatt om det inte fanns en apparat bakom som ser till att personen som bryter mot dessa lagar straffas
Vad som händer sen är att den förfördelade parten får driva en civilrättslig process, precis som vid alla andra former av avtalsbrott. Det är olagligt med avtalsbrott, därmed inte sagt att staten skall/bör/måste driva processen som vid brottsmål. Jag ser absolut fördelar med att avtala mot otrohet, för det öppnar upp för andra saker i avtalet, som städfrekvens och sexfrekvens. Otrohet? 5000 i böter. Sexbrist som inte beror på dokumenterad sjukdom eller post-partum? 5000 i böter per vecka. Missad dammsugning? 10 kr/kvm i böter.