Livia?
Tycker Livia är vackert, vad tycker ni?
Tycker Livia är vackert, vad tycker ni?
Fult.
Fint!
Helt ok :)
Gillar det inte trots att mitt barn har ett namn som är väldigt lik. Känns som ett avhugget Olivia eller ett pimpat Liv.
Finns en jobbig skådis vid namn Livia med,tänker på henne.
Livia är vackert i sig. Det är dessutom ett gammalt romarinnenamn, så det är verkligen inte avhugget eller nypåhittat! Dock tror jag tyvärr att namnet av många UPPFATTAS som det senare. Livia har nämligen blivit väldigt vanligt i familjer, där man absolut inte känner till eller bryr sig om ett namns klassiska ursprung, och där syskonen heter Neo, Liam, Engla och Tindra... Så TYVÄRR så tycker jag att det namnet har fått en låg status i Sverige idag - det är trots allt vad folk TROR som avgör statusen.
Jag håller inte med Juniana. Har flera små Livia i min omgivning, alla med bildade akademikerföräldrar. Det är nog ingen slump att namnet blev ganska vanligt några år efter HBO-serien "Rome", heller. Personligen tycker jag namnet passar bra in i den svenska språkbilden och hade gärna valt namnet själv om det inte redan fanns i närmaste släkten.
Min dotter heter Livia, och håller verkligen inte med Juniana! Skulle aldrig döpa en unge till Liam, Engla eller Tindra. Vilket påhitt bara för att man har en dotter som heter Livia.
Livia för mig betyder liv, inget annat. Namnet Olivia låter alldeles för stroppigt, så det blev en Livia. Väldigt fint namn tycker då jag, och nej, jag är inte White Trash!
Liva finns också.