• häxa

Livia?

Tycker Livia är vackert, vad tycker ni?

• Svar på tråden Livia?
  • fluu

Gillar det inte trots att mitt barn har ett namn som är väldigt lik. Känns som ett avhugget Olivia eller ett pimpat Liv.
    Finns en jobbig skådis vid namn Livia med,tänker på henne.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Juniana

Livia är vackert i sig. Det är dessutom ett gammalt romarinnenamn, så det är verkligen inte avhugget eller nypåhittat! Dock tror jag tyvärr att namnet av många UPPFATTAS som det senare. Livia har nämligen blivit väldigt vanligt i familjer, där man absolut inte känner till eller bryr sig om ett namns klassiska ursprung, och där syskonen heter Neo, Liam, Engla och Tindra... Så TYVÄRR så tycker jag att det namnet har fått en låg status i Sverige idag - det är trots allt vad folk TROR som avgör statusen.

• alynda

Jag håller inte med Juniana. Har flera små Livia i min omgivning, alla med bildade akademikerföräldrar. Det är nog ingen slump att namnet blev ganska vanligt några år efter HBO-serien "Rome", heller. Personligen tycker jag namnet passar bra in i den svenska språkbilden och hade gärna valt namnet själv om det inte redan fanns i närmaste släkten.

• MrsLondon

Min dotter heter Livia, och håller verkligen inte med Juniana!  Skulle aldrig döpa en unge till Liam, Engla eller Tindra. Vilket påhitt bara för att man har en dotter som heter Livia.

Livia för mig betyder liv, inget annat.   Namnet Olivia låter alldeles för stroppigt, så det blev en Livia.   Väldigt fint namn tycker då jag, och nej,  jag är inte White Trash!

• Juniana
    alynda skrev 2013-08-10 00:51:50 följande:
    Jag håller inte med Juniana. Har flera små Livia i min omgivning, alla med bildade akademikerföräldrar. Det är nog ingen slump att namnet blev ganska vanligt några år efter HBO-serien "Rome", heller. Personligen tycker jag namnet passar bra in i den svenska språkbilden och hade gärna valt namnet själv om det inte redan fanns i närmaste släkten.

OK. Dom jag känner har i alla fall trott att det har med "liv" att göra (det svenska ordet "liv"). Typ en pimpad variant av namnet Liv (som inte heller har något med "liv" att göra, för den delen...) Ja, jag pratar jämt med folk om deras namnval, det är en liten ful ovana jag har!
  • Juniana
    alynda skrev 2013-08-10 00:51:50 följande:

För övrigt försökte jag se "Rome" men kunde inte. Det var ren histoireförfalskning, och det gav en väldigt ful och konstig bild av romarna. Kleopatra framställdes som en neurotisk knarkare, och jag vet inte vad... Men han som spelade Caesar var sexig - han kan ha sett ut så..!
  • Juniana
    MrsLondon skrev 2013-08-10 08:10:04 följande:
    Min dotter heter Livia, och håller verkligen inte med Juniana!  Skulle aldrig döpa en unge till Liam, Engla eller Tindra. Vilket påhitt bara för att man har en dotter som heter Livia.

Livia för mig betyder liv, inget annat.   Namnet Olivia låter alldeles för stroppigt, så det blev en Livia.   Väldigt fint namn tycker då jag, och nej,  jag är inte White Trash!

Fast "Livia" betyder inte "liv". Det har med färgen blå att göra.
  • MrsLondon
    Juniana skrev 2013-08-10 10:15:43 följande:

Fast "Livia" betyder inte "liv". Det har med färgen blå att göra.
    Nej, men för mig gör det det =)  Livia gav mig liv, och hon är full av energi och en massa liv. 
Svar på tråden Livia?