• marla333

Solsemester i 1v med 3åring, vagn eller inte?

I höst blir det resa! Men är osäker på om det behövs en vagn eller inte. Resan är inte bokad, så vet ännu inte hur långt det blir till strand och sånt. Hur gjorde ni som rest med en 3åring? För och nackdelar? Undrar också hur man ska göra med bilåkandet, taxi. Vill helst slippa åka då vi inte har planerat ta med någon bilstol.... Hur resonerar man vad som behövs? Berätta gärna hur ni gjorde med det praktiska och säkerhet.

• Svar på tråden Solsemester i 1v med 3åring, vagn eller inte?
  • Gurkan

Vi var utomlands två månader innan sonen fylld tre. Han sov fortfarande middag då så vi tog med vår riktiga sulky med rejäla hjul och fullt liggläge och det var rätt beslut för oss. Sonen sov middag i den plus att vi tog en tur längs strandpromenade på kvällen och då kunde han somna gott i vagnen och vi blev inte bundna till hotellrummet så tidigt på kvällen. Vagnen var bra att lasta saker i och eftersom den hade stora lufthjul tog den sig fram överallt. Vi åkte bara buss till hotellet och från annars gick vi och då var det skönt med vagn.

• chrissepisse

Vi tog inte med vagn när vi åkte till Turkiet med vår äldste och det var ett stort misstag. Han skulle fylla fyra i augusti det året och var duktig på att gå hemma. I 42-gradig värme fungerade det dock inte alls. Vi fick köpa en paraplysulky andra dagen. Vis av detta tar jag hellre med en vagn och låter den stå än att uppleva detta igen.

Nu tycker vi om att röra på oss utanför hotellområdet. Håller man sig på eller precis runt hotellet och har nära till stranden klarar man sig ju bättre utan vagn. 

Vi har aldrig åkt taxi på resmålen, hellre buss eller gå.     

• Sisisisi

Vi tog inte med vagn till vår 4-åring och det ångrade vi. Så ta med vagn :) Åkte inte bil något det året men nu när han är fem blev det en tur, hade med en bilkudde hemifrån. Sämre skydd än hemma men bättre än inget.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Hjärta i norr

Vi tog inte med en vagn men hyrde en via hotellet när vi var på gran canaria då sonen nyss fyllt tre år. Ångrar inte att vi gjorde det!

• Rainbowdash

Ta med vagn! Värmen tar hårt på de små. Dessutom är de toppen på kvällen om man vill sitta kvar lite längre och käka på något mysigt ställe.

• mandolin76

Var i Tunisien när sonen nyss fyllt tre och hade inte vagn med oss. Det funkade jättebra för oss. Vi bodde på ett all inklusive vid stranden och det var nog 7-8 km in till närmaste by så vi höll oss mest på hotellet. Var på en bussresa och tog taxi in till byn när det var marknad.

• Mälaröbo

Vill ni inte behöva bära runt eller tvingas hålla er nära rummet varje kväll så rekomenderar jag också att ni tar med vagn eller hyr på plats. Hellre en vagn för mycket än en för lite. Första året vi lämnade vagnen hemma blev det till att gå hem tidigt varje kväll.

• mia maria

Vi var i Italien förra månaden o  min lillkille blir 4 år i september.
    Jag hade med en paraplyvagn till honom - dels gick vi en del inne i Rom, o dels så var det en bit att gå när vi bodde ute vid kusten sen, från hotellet o in till centrum.
    Nog för att min son är duktig på att gå långt, men ibland blir det kinkigt o då är det jätteskönt att ha vagn  

• Dixie

jag hade tagit med vagn, skönt att kunna gå ut på kvällen även om barnet är trött!

• Mellanmjölkens land

Jag skulle säga att det beror mycket på hur man är och vad man vill ha ut av semestern. Själv blir jag nått grymt kvällstrött när jag är utomlands och kan lätt gå och lägga mig vid 20-21. Långa middagar är alltså ingen anledning till vagn.

Sover barnet middag? Tänkte även ni ta siesta isf?

Tänkte ni ge er ut på äventyr eller mest hålla er vid poolen?

Jag tror inte vi kommer behöva vagn ens på semester när dottern blir 3 men det har ju mycket att göra med hur vi är som personer. Hon är dessutom inget vagn-barn utan tröttnar snabbt på att sitta där.

• marla333

Tack för många svar! Vi tar med vagnen, som någon skrev: bättre att ha dem med än att inte ta med och sakna dem. 3åringen sover fortfarande middag, och det kan vara skönt att ha vagnen med på utflykter.

Svar på tråden Solsemester i 1v med 3åring, vagn eller inte?