Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

"Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"

Klart man kan ha önskan om kön. Tycker inte det är konstigt alls varken för män eller kvinnor. Dock önskade både sambon och jag oss en flicka när jag väntade första barnet och det fick vi också. Efter 2 flickor tyckte jag att det skulle vara kul med en pojke som nr tre. För sambon kvittade det. Det blev en pojke =). Och nr 4 blev en liten flicka till. Så tre flickor och en pojke för oss. 

• viseversa
    Loriyana skrev 2013-08-10 09:29:04 följande:

Det är inte därför man önskar sig en dotter. Det har inget att göra med rosa fluff och flätor. Min dotter är kortklippt, tränar kampsport och klär sig unisex.

Anledningen till varför många vill ha en dotter istället för en son är för att en dotter behåller man för alltid medans en son förlorar man när han gifter sig/får en partner. Nu är det inte ALLTID så, men generellt så är vänder sig kvinnor till sin egen mamma när de själv väntar barn och inte till svärmor. Jag kom oehört nära min mor när jag var gravid och när jag födde barn. Det var min mor jag vände mig till för att få råd och stöd. Min dotter har också en jättebra relation till sina morföräldrar medans hon enbart träffar sina farföräldrar nångång om året. Hennes farföräldrar däremot har en jättenära relation till deras dotters barn!

Nu säger jag inte att det alltid är på det här viset, absolut inte, självklart finns det undantag. Men då jag tittar omkring på folk jag känner så ser jag ett tydligt mönster. Bara genom att titta på min egen familj ser jag det, jag har fem syskon, två systrar och tre bröder. Jag och mina systrar bor i samma område som våra föräldrar medans alla mina tre bröder har flyttat längre bort och bor nära sin partners föräldrar.     
    Den uppfattningen har jag också. Mina barn är närmare sina morföräldrar än sina farföräldrar. Har också fått uppfattningen runt omkring mig att mormor är "viktigare" än farmor.
  • viseversa
    smelata skrev 2013-08-10 09:43:24 följande:
    Jag har två pojkar och blir så irriterad på min omgivning som påpekar att vi får ju skaffa fler barn så vi får en flicka också.
    Jag blir provocerad som ceejay skriver men jag känner inte att mina barn är mindre värda. Irriterad att de bara inte kan förstå att jag inte önskar mig någon tjej.

Känner inte alls att jag "behöver" en flicka. Jag speglar mig väldigt bra i mina pojkar och har massa gemensamt med dom.

Skulle vi skaffa fler barn så kommer jag förhoppningsvis inte bry mig vad det blir för kön.
    Jag fick samma kommentarer efter andra flickan så jag tror inte det hänger på könet utan att folk tycker man ska ha barn av BÅDA könen.

Min farmor sa tex när jag ringde och berättade att lillasyster fötts "Ja det var ju synd att det inte var en pojke" Eller min mamma kompis som sa efter våran andra tjej "Ja ni får ju skaffa en 3a så kanske ni får en pojke den gången"
  • viseversa
    smelata skrev 2013-08-10 10:25:41 följande:
    Viseversa ja så är det nog :). Och precis dom kommentarerna :)

Min farmor sa vad synd att det blev en pojke till , nu måste ni skaffa fler barn.

Hon har själv tre pojkar och en flicka (flickan yngst)
    Exakt så. Hatade kommentarerna om att min älskade fina dotter var "fel" för att hon inte hade snopp.

När jag sen väntade nr tre som visade sig vara en pojke så sa folk..."äntligen en pojke" " Nu behöver ni inte skaffa fler barn" "grattis till HÖGSTA vinsten" "ni fick försöka tre gånger innan ni fick er kille" "Nu är ni lyckliga va att det ÄNTLIGEN blev en kille?" Fan vad trött jag blev på det. När jag väntade r 4 som visade sig vara en tjej till(nr 3 för oss) Så höll jag tyst om könet för att slippa alla kommentarer om(ja det hade varit kul med 2 av varje och jada,jada,jada) orkade inte höra skiten liksom.
  • viseversa
    smelata skrev 2013-08-10 11:08:50 följande:
    Viseversa ja! Jag förstår att du höll tyst!

Har träffat på bekanta som suttit och verkligen beklagat sig över att de fick en son, med sonen i knät. Suttit och berättat att de kommer bli besvikna om det blir en pojke till när de skaffar fler barn och kommer försöka tills de får en flicka. Känns lite fel för då blir ju alla pojkar de föder fram liksom oönskade.

Har svårt att förstå det. Men jag försöker att inte döma då det är så de känner och det rår man inte för alltid.
    haha på FB försökte folk få ur mig vad det var i min mage. Typ "tänkte köpa något klädesplagg vilken FÄRG ska det vara?" haha som att jag skulle säga jag vill ha ROSA med spets liksom. Eller när jag la ut ultraljudsbilden skrev någon "Åh vad söt bebis. ser ut som en pojke???" Svarade inte på den kommentaren heller. 

Min mamma och närmsta vännerna visste ju att det var en flicka till men inte resten. och jag lyckades hålla det hemligt hela graviditeten. Och dom var också duktiga på att inte avslöja på FB. jag kallade henne bebisen när jag skrev något på fb om graviditeten. 
  • viseversa
    Mandel skrev 2013-08-10 16:45:03 följande:
    Första barnet så ville jag ha en son för jag avskyr rosa, spets, Barbie osv. Andra barnet spelade inte så stor roll, men nu efter 2 killar så vore det kul med en dotter för att få lite balans.
    Det är ett evigt tramsande på maken och sönerna hela tiden! 
    Oj så bara för att man får en flicka betyder det automatiskt spets Barbie och rosa? konstigt för ingen av mina tjejer gillar varken spets eller Barbie. Rosa gillar dom men det gör min son också=) samt alla andra färger.
  • viseversa
    Mandel skrev 2013-08-10 17:07:01 följande:
    Nop, men risken finns ju och är större hos tjejer än hos killar
    Kanske beror det på omgivningen snarare än könet? men det är ju ett annat samtalsämne.
  • viseversa
    Poison82 skrev 2013-08-11 11:00:20 följande:
    Riktiga män ger söner . Jag är överlycklig över min älskade son och föder gärna en son till! Har inte behov att tvunget föda en tös
    Vad är det för korkad kommentar?
  • viseversa
    Anonym (sara) skrev 2013-08-11 11:12:48 följande:
    så fult av alla som har de döttrar och söner  och sitta å säga att det inte spelar någon roll , nej klart som FAN ATT DET INTE GÖR DET FÖR ER.
    vad snackar du om? När jag fick min ANDRA flicka var jag inte besviken på att hon var en flicka till.
Svar på tråden "Pojkmammor som mest av allt önskar sig en dotter"