• Minibirma

Storlek för utrustning till Maxad D?

Hej! Idag va jag på Hööks och handlade lite täcken och annat till min hyr häst som jag får om en vecka, hon i kassan va och hjälpe mig men vet inte om det blev riktigt rätt. Hästen är en svensk ridskoleponny (tror jag, om det nu heter så) han är 148 i manken så är nästan storhäst. Och ganska normal byggd. Hon i kassan sa då att i täcken (regn, svett och fleece täcke) ska han ha strl 125. Men det känns ju jätte litet till en Maxad D. Och när jag skulle köpa transport skydd så gav hon mig storlek full.. Det känns inte rätt, vad har ni för storlekar och vad tycker ni min häst borde ha? Juste i schabrak köpte jag ponny/Cob.
    Jag behöver lite feed back med detta. Känner mig ganska osäker :/

• Svar på tråden Storlek för utrustning till Maxad D?
  • Whitetrash86

Det är väldigt svårt att veta storlek på häst när man inte har hästen att mäta på. 
    Men som du säger så låter 125 i täcke litet.. Dom ridskolehästarna jag arbetade med som var över C hade alla 135cm vissa 145cm.

Hur det är med transportskydden vet jag inte, vissa skydd är små andra stora beroende på märke.. skulle inte våga köpa för stort (full) eftersom dom då inte skulle sitta bra, utan bara glida ner, då är det bättre att dom är lite små.

Jag skulle vänta med att köpa något fören EFTER jag har hästen och kan mäta. Det är ff sommar så täcke är ju inget som är ett måste just nu, och eftersom det är rätt dumt att kasta sig på ryggen precis efter att man tagit hem hästen så hinner man åka och köpa efteråt. 

• Minibirma

Okej, tack då vet jag. Men eftersom jag redan har köpt det så får jag testa och om det ej passar åka och byta. Samma med transport skydden, fast dom måste jag ha när jag hämtar hästen. Så jag byter ner mig till strl ponny/Cob.

• Minibirma

Okej, tack då vet jag. Men eftersom jag redan har köpt det så får jag testa och om det ej passar åka och byta. Samma med transport skydden, fast dom måste jag ha när jag hämtar hästen. Så jag byter ner mig till strl ponny/Cob.

• Whitetrash86
    Minibirma skrev 2013-08-09 22:49:12 följande:
    Tänk på att skydda täckena.. många affärer tillåter inte byta om det är hår på dom!
  • viktoria91

Till min grova dponny dam på 145 cm har jag cob i träns/grimmor/benskydd inklusive transportskydd och 135 i täckena.

• Majsan70

Storlek på utrustningen beror ju även lite på typ av häst. Grov, lång osv.
    Dotttern har en maxad C ponny och hon har 125 i täcken o då är de liite för långa så de hänger ner över svansen så att säga. (Bla. inköpta på Hööks) Mindre storlek funkar inte dock. Kan iofs beror på att hon är arab o lite kortare i ryggen? Hon har ponny på träns o grimma. Dotterns B ponny som hon hade innan hade Cob på träns o grimma så det kan skilja en del.

Vad gäller transportskydd så har vi ponny och de känns lite väl stora, jag hade önskat möjligheten att spänna de lite bättre eller hur jag nu skall säga.

• vartjagängår

Alla mina d-ponnysar har haft full i all utrustning & 135 i täcken. Dock aldrig köpt en pinal på hööks så kan inte uttala mig om deras strl. :)

• V79

Jag har haft hästar som legat på en mankhöjd på 150-155 cm och dom flesta av dom har haft strolek 125 på täckena cob på benskydd, träns och grimmor. Dom över 158-164 har haft 135 och 155 på täckena. Vilken storlek ponnyn har beror på hur lång hästen är från manken till svansroten när det gäller täcken och hur stort/litet huvud. Min ena häst jag har nu har full på grimma och 135 i täckestorlek, han är en islandshäst på ca 137-139 cm i mkh. Jag hade ringt ägaren om jag var du och frågat vilken storlek ponnyn har på täcken och diverse utrustning så kan du åka in på hööks och byta innan du hämtar hem ponnyn.

Pojke-98, flicka-00, pojke-05 och pojke-13
  • messa

Alla mina d-ponnys (5st) har haft 135 på täcken och cob på träns och övrig utrustning.

• Minibirma

All utrustning passade, då hade jag:

Cob/ponny i schabrak

Cob i grimma

125 i täcken

Träns & sadel vet jag ej

• Åsisen

Så bra att de passar :)

Min ena islandshäst är 138 och rätt grov.

Han har 125 i täcke och min andra isis har 115 han är liten bara 130 och smäcker :)

Svar på tråden Storlek för utrustning till Maxad D?