• RS89

    f*n är det helt kört nu?

    Jag är helt knäckt! Jag tror inte att anknytningen mellan mig och min son har gått så bra som jag ville. Jag ska försöka få ner allt så gott det går.

    Jag är ensamstående och bor hos mina föräldrar. Dom älskar sitt barnbarn och vill jättegärna hjälpa till och jag har låtit dom ta hand om honom så mycket dom vill, utan att tänka på konsekvenserna. Han är nu 15 månader och verkar ha knytit an till mormor mer än mig. Det hela började bra, jag har alltid velat vara en nära förälder, precis som mina föräldrar. Men, efter 2 månaders intensiv amning och konstant vakande så bröt jag ihop och fick stränga order om att sova hela nätter i 2 veckor vilket resulterade i att sonen fick flaska på natten, och ja resten av the story kan ni själva lista ut. Sömnsvårigheter fick jag ja, på grund av annat stress. Jag samsov och samsover med min son, så han fick ju ha mig nära på nätterna. Men oftast var det mamma som tog honom på morgonen, för jag kunde inte sova på nätterna eftersom jag hade stark dödsångest. Nu är det borta och sen ca 4 månader tillbaka går jag upp med sonen även om jag stannar uppe längre (kan fortfarande inte somna). Tur är att han sover till 10 på morgonen nu så jag får oftast mina 8 timmar även om jag lägger mig sent.

    Jag bär min son mycket och har alltid gjort. Vi har mycket kroppkontakt. Det är inte som att han inte knytit an till mig. Han kommer och pussar mig och kramar mig. Han blir glad när jag kommer tillbaka. Han låter sig tröstas av mig. Han kallar mig mamma. Det är mig han drar i håret när något är dåligt :P.
    MEN!! Han gråter efter sin mormor, han blir överlycklig när han ser henne. Ibland, inte alltid, men ibland när jag tröstar honom så vill han gå till henne istället. Han vill oftast bli nattad av henne. Jag vet inte om jag överdriver, men jag har en stark känsla av att han "gillar" henne mer än mig! Hon är dock den som är sträng, som sätter mer gränser än vad jag gör, och hon kan bli irriterad på honom när han skriker men jag håller alltid en lugn och god ton mot honom. 
    Det största problemet och frågan är ju varför skriker han när hon går iväg, men inte när jag går iväg? Eller oftast alltså, visst kan det bli protest när jag går iväg men inte alls lika ofta.

    Jag har verkligen på senaste tiden tagit mitt fulla ansvar. Jag är så sjukt irriterad på mig själv att jag var så slapp i början. Att jag kunde låta mig själv låta någon annan ta hand om mitt barn på morgonen för att jag satt och grubblade på natten? Jag äter antidepp nu, men jag kunde faktiskt sökt den hjälpen tidigare. 

    Tror ni att det är kört? Eller överdriver jag? Vilka varningsignaler på anknytningsbrist mot mig ska jag se upp för? Är det någon här som är superkunnig som kan förklara för mig hur det exakt ser ut om han inte knytit an till mig?

    Kanske tänker ni att jag borde flytta ut hemifrån med min son så det bara är vi 2. Men vi har verkligen inte råd, om jag flyttar ut måste jag gå på soc och söka jobb. Jag har precis kommit in på en utbildning som it-drifttekniker och jag vill inte tvingas jobba för det är bara en kortsiktig lösning (utan utb. kommer jag dessutom aldrig få något riktigt jobb, speciellt inte här!!) Vill kunna ge min son trygg tillvaro. Och nej CSN tror jag inte att jag har rätt till, jag har sökt och skrivt brev och skickat intyg (long story den är OT nu) men vi får se.
    Så, jag kommer att bo hemma och jag vill ha tips utifrån det!

    Nu ska jag sova och hoppas på några riktigt bra och hjälpande svar imorgon =)!  

  • Svar på tråden f*n är det helt kört nu?
  • Morot01

    Det låter som om mormor är deln andra föräldern för dit barn. Och inte är det så dåligt. Med mina barn går det i vågor vilken förälder som föredras. Det betyder inte att mina barn älskar mig mindre. Jag är tråkiga mamman och pappa är rolig och spännande, ibland. Fortsätt att ta ditt ansvar för ditt barn och älska, ge närhet och uppmärksamhet. Om mormor fortsätter att stötta dig och vara den bästa mormorn som hon kan så är det vinst för er alla.

  • Annamaja

    Jag tror inte att du behöver vara bekymrad alls. Din son älskar dina föräldrar bara vilket jag tycker är väldigt bra, tänk om de hade varit tvärt om. Sen tycker jag att det är ju kul att de verkligen ställer upp och tycker om sitt barnbarn så mycket.  och de är inte försent för dig att knyta dig an din son mer om du tycker att det behövs. 

    Jag tycker verkligen inte att du borde flytta hemifrån utan jag tycker att de är bra att du tänker på att få en utbildning först. Vilket är bättre för både dig och ditt barn i långa loppet. Man kommer så mycket längre i livet med en bra utbildning och en större chans till ett bra liv för dig och ditt barn. 

  • Sandylol

    Min son är lite likadan, han är 14 mån. Skillnaden är att jag inte bor hemma, men mormor har varit med från start och är den han träffat mest (utöver mig såklart). Så för honom är hon en andra trygghet, som en andra förälder. Och jag tycker det är bra att han har någon mer än mig. :)

  • RS89

    Så skönt att höra!
    Man blir lite fundersam, jag kommer vara borta mycket nu iom min utbildning. Tror ni att det är bra att sonen stannar hemma med mormor och morfar eller är det bättre om han börjar på dagis och är borta hemifrån ungefär som jag då? Jag är lite kluven, det bästa är ju om han är hemma tycker jag, men samtidigt så kommer han spendera så mycket tid med mormor och morfar att han kanske glider iväg från mig =(? Jag älskar honom så fruktansvärt mycket och är sååå rädd att jag ska på något sätt förlora honom =(. 

  • Liten till

    Jag tror att det är son någon skrev tidigare, mormor blir som den andre föräldern och då gör ju barn så, verkar bry sig mer om den ena ibland och sedan byter. Men kag tänkte också på det du skrev att det är din mamma som sätter mest gränser och kan säga ifrån. Barn behöver regler och blir trygga av att få gränser satta. Sen menar jag inte att man måste vara stenhård med allt. Lycka till med studierna!

  • Harmagedon

    Men du...så där hade det ju varit om han haft en närvarande pappa att knyta an till. Det är väl jättebra att han har mer än en vuxen att älska och bli älskad av? Sluta klandra dig själv för att du blev sjuk. Bra gjort istället att du såg till att bli frisk så du kan vara en bra förälder.

  • minerva123
    Harmagedon skrev 2013-08-10 18:03:41 följande:
    Men du...så där hade det ju varit om han haft en närvarande pappa att knyta an till. Det är väl jättebra att han har mer än en vuxen att älska och bli älskad av? Sluta klandra dig själv för att du blev sjuk. Bra gjort istället att du såg till att bli frisk så du kan vara en bra förälder.

    Tänkte skriva något liknande, men du sa det så bra så det behövs inte. Du verkar vara en toppenmamma, TS, vilken tur din son har!
  • tvättoman

    Jag tycker du låter kärleksfull och ansvarsfull.

    Tt barnet gråter när nån går är inte tecken på en tryggare anknytning. Tvärtom. Det finns en osäkerhet- kommer hon tillbaka? Att vara lugn när du går är för att han vet att du finns och alltid är där.

    Och du får aldrig anklaga dig själv för att du har grubblat om nätterna, varit ledsen och trött. Det är ingen skam i det och du är ite ensam.

  • pojkens

    jag tycker nog du ska sluta grubbla, om det går. Jag fick en depression med min första son och han var väldigt mycket emd sin papa för att jag var tuvngen att sova, jag var ett vrak. han var även med helt okända på sjukhus och med farmor eller mormor som vi inte bor med. Jag kunde inte heler amma och vi samsov aldrig...jag var övertygad om att min son var skadad för livet......mest pga att jag analyserade för mycket och tänkte på hur man måste vara...

    men livet är inte lika för alla. Man gör det man måste göra, och att din mamma tar hand om din son är ju endast positivt! vi har nu två barn varav den ena bara skriker efter papa och den ena efter mamma.....så kan det bli. Man får ibland svälja sitt ego och inse att det är fantastiskt att det finns manga I barnets liv som hen äslkar och tyr sig till. och du är ju alltid mamma :)  

Svar på tråden f*n är det helt kört nu?