• Tinto

Jag har öppna/stängda fönster när jag ej är hemma

Läser om hur inbrottstjuvar tar sig in via fönster och att hemförsäkring inte gäller då. (T ex här http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1890952-ny-inbrottstrend-tar-sig-in-genom-oppet-fonster

Samtidigt känns inte risken så stor att någon tar sig in på andra våningen mitt på dagen i ett tättbebyggt område och det blir olidligt kvavt  när man kommer hem med stängda fönster hela dagen! Jag stänger mina fönster för att jag är nojig medan min särbo har balkongdörr och fönster på vid gavel jämnt. Hur tänker ni?

Kommentera gärna hur ni bor och tänker om inbrottsrisk. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag har öppna/stängda fönster när jag ej är hemma
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Lägenhet, andra våningen. Öppna fönster mer eller mindre alltid, öppen balkongdörr större delen av tiden.

Insyn från vältrafikerade vägar och bostadsområden på båda sidorna. Vill någon göra inbrott på dagen här kommer det inte att göras genom fönstren och skulle det ändå göras så skulle ett öppet fönster/dörr sinka tjuven med cirka 2 sekunder.

Så ja, jag lämnar öppet.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sär skriven

Lämnar öppet, bor mitt i tättbebyggt område, alla fönster syns väl från andra lägenheter och vi bor på andra våningen.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Insatt

Vi har stängt när vi går hemifrån. Tyvärr för det blir nog varmt för katten på sommaren. Men vi bor på första våningen, dock inte markplan, så det känns tryggast så.

• SuzR

Ofta öppna fönster på ovanvåning när vi jobbar men vi har larm.

• IsDimma

Lägenhet på tredje våningen och vi se fönster och balkongdörren öppen nästan jämt när det är varmt.

• Ingela 885
    Tinto skrev 2013-08-10 12:57:06 följande:
    Läser om hur inbrottstjuvar tar sig in via fönster och att hemförsäkring inte gäller då. (T ex här www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1890952-ny-inbro...

Samtidigt känns inte risken så stor att någon tar sig in på andra våningen mitt på dagen i ett tättbebyggt område och det blir olidligt kvavt  när man kommer hem med stängda fönster hela dagen! Jag stänger mina fönster för att jag är nojig medan min särbo har balkongdörr och fönster på vid gavel jämnt. Hur tänker ni?

Kommentera gärna hur ni bor och tänker om inbrottsrisk. 
    Stänger allt utom vädringsfönstren. Vi bor i lägenhet på markplan.
  • Tinto

Tack för svaren. Jag är nog för nojig och ska släppa det...

Men hur tänker ni kring hemförsäkring? Att även om inte inbrottsrisken är större egentligen gäller inte den oftast med öppna fönster... 

• missan75

Vi har våra fönster öppna då vi bor på femte våningen och det finns inga möjligheter att ta sig upp på fasaden utan att det är väldigt tydligt för både grannar och f

Svar på tråden Jag har öppna/stängda fönster när jag ej är hemma