Anonym (mio) skrev 2013-08-10 14:38:26 följande:
För det första vill jag säga grattis! Grattis till att ha en familj som fungerar och att du och de andra verkar må bra i er konstellation. Men jag hade ju helst hört det ifrån din sambo. Det är inte första gången jag läser liknande, en kvinna med styvpappa till sina egna biologiska barn som skriver att de har det så bra. Därmed inte sagt att ni inte har det bra men jag hade velat höra styvpappan säga det.
Hur det blir i en styvfamilj beror på så mycket och jag kan tänka mig några faktorer som underlättar för er. Att barnen var små när han kom in i bilden är en sådan sak. Sedan tror jag att du har stor betydelse för hur det blir, även den biologiska pappans inställning samt att din sambo inte gör mer än han känner är rätt för just honom. Det verkar som ni har fått ihop det här väldigt bra och inte minst att du uppskattar att hans föräldrar har tagit till sig dina barn.
Jag tillhör själv kategorin gnällspikar. Det var ju inte så att jag gav mig in i det här och tänkte att nu blir det svårt, jag hade en uppfattning om att det här skulle fungera och tänkte inte på det som att det kunde bli jobbigt men sen dök det upp saker på vägen. Eftersom jag inte vet vem jag ska prata med om detta, jag känner mig ganska ensam i det här så kan det nog vara så att problemen växer och blir större än om det inte hade funnits så mycket fördomar och man faktiskt kunde prata rakt ut om hur det är. Men det är faktiskt svårt. Som exempel: jag försökte prata med en kompis en gång och inledde med att säga att "det är jobbigt att leva ihop med någon som har barn sen tidigare" och hennes omedelbara och ordagranna reaktion var "men du får inte hindra honom från att träffa sitt barn". Jag vet inte var hon fick det där ifrån för det var ju inte det jag sa, har aldrig funnits i bilden att jag skulle göra, har aldrig ens nämnt några problem tidigare men ändå drog hon på högsta växeln och tolkade det jag sa som att jag försökte få ut barnet ur bilden. Det jag sa var att det var jobbigt att leva med en sambo som har barn sen tidigare, jag la inte skulden på barnet, snarare på fenomenet. Jag fick ägna en väldigt lång stund till att förklara för henne vad jag sagt och att hon inte kan göra en så tvär tolkning av vad jag sagt.
En bit in i samtalet kom det där klassiska "men du visste ju att han hade barn, du visste att det skulle bli jobbigt". Jaha, visste jag det? Hade varit intressant att höra vad hon själv anser att man bör förvänta sig när man blir ihop med någon som har barn och se om det stämmer överens med vad jag sedan har upplevt. Kanske är det så att jag var naiv som gav mig in i det här. Men vid det laget var jag bara trött på att ens ha försökt att prata om det. Så vi kom aldrig fram till att prata om vad det var som var jobbigt och jag fick inte möjlighet att ventilera mig eller resonera fram en lösning. Hon har förresten själv ingen erfarenhet av att vara tillsammans med någon som har barn.
Men nu var det ju inte ännu en gnällspik du ville höra om utan fler lyckliga historier. Jag tror också att det är bra att det finns en balans, inte bara tråkigheter. Framförallt höra på vilket sätt det fungerar, hur det kommer sig att det fungerar.
Ursäkta att jag tog plats med än mer gnäll och än en gång stort grattis till er lyckliga konstellation!
Du har helt rätt i att det kan vara lite tabu med att tycka att det är jobbigt med bonusbarn. Själv har jag försökt ha stor förståelse för min sambo och jag tror att det har hjälpt. Jag hade nog själv velat ha andrum och tid på mig i hans situation. Det har inte varit lätt, det yngsta barnet tog lång tid på sig att acceptera honom trots att vi tog det väldigt lugnt, med den äldre gick det snabbare. Förstår att det kanske hade varit mer trovärdigt att höra hans version dock. Men just att vi pratar så mycket med varandra om det och (att framför allt jag) försöker att inte döma de negativa känslor som så klart har dykt upp ibland (mer sällan än väntat dock) gör att jag tror att både han och jag känner oss samspelta.
Hur har ni resonerat kring situationen, du och din man? Att prata med någon som inte har erfarenhet av det kan jag tänka mig inte är så givande, tråkigt att höra om din erfarenhet. Förstår om man kanske väljer att skriva i ett forum istället.