Blanceflor skrev 2013-08-10 15:09:47 följande:
Hur tänker ni som har ett barn med funktionshinder om att skaffa syskon? Jag har ett barn med flerfunktionshinder, är det egoistiskt att skaffa fler barn då? Om det är någon som själv växt upp med syskon som har något funktionshinder, skriv gärna några rader om hur det var.
Nej det är inte mer egoistiskt än andra msk som skaffar barn. Ditt barn med handikapp tillför ju också ngt i familjen o är inte bara en belastning. Har en mycket nära släkting där mitten barnet har ett flerfunktionshandikapp, rullstolsburen, kan ej prata, kan ej äta men är världens mest underbara unge. Syskonen älskar varandra hur mycket som helst och älskar att mysa. Ibland leker lillebror med sin syster med hjälp av assistenterna och de har jättekul ihop. Klart att det tar mer tid med ett barn med funktionshinder men det ger också något tillbaka. Det är också positivt för utvecklingen av det handikappade barnet att ha ett syskon med allt det innebär med bråk, konkurrens och kärlek. Skaffa fler barn om du vill.
Sedan vill jag säga till fior84 att chansen att få ett funktionshindrat barn inte alls behöver öka för att man har ett barn med ett funktionshinder. Min systerdotter fick en förlossningsskada som orsakade hennes handikapp , det är vare sig ärftligt eller smittsamt och att generalisera på det viset tycker inte jag är okej då TS faktiskt inte skriver vad det är för handikapp hennes barn har.