Varför blir folk provocerad av överviktiga människor?
Jag har befunnit mig lite i en tråd där frågan var ifall överviktiga/feta människor är offer ELLER latmaskar.
Då undrar jag: varför måste man välja?
Dessa trådar som fokuserar på överviktigas rätt att vara eller inte vara (mer eller mindre) spårar alltid ur i att folk diskuterar de bästa sätten att gå ner i vikt, och "så här bör varje tjockis göra".
Men VARFÖR är det så? Varför är det så viktigt för vissa människor att alla överviktiga försöker gå ner i vikt?
Varför får man inte vara överviktig om man VILL? Om man trivs med sin kropp, och om man trivs med sitt liv, varför får man inte förbli överviktig då? Varför måste dessa know-it-alls ändå slänga ur sig en massa "tips" och "råd" om hur den överviktiga ska göra för att gå ner i vikt.
NEWSFLASH: ALLA vill INTE gå ner i vikt. Vissa trivs alldeles utmärkt som de är! Shocker, eller hur?
De som använder argumentet att de "inte vill betala för de tjockas vård vid fetmarelaterade sjukdomar" kan ju kolla upp fakta. Visst löper överviktiga och feta människor större risk att drabbas av fetmarelaterade sjukdomar, men LÅNGT IFRÅN alla får dessa sjukdomar. Det är många andra aspekter som spelar in också varför vissa överviktiga får dessa sjukdomar, det är inte BARA fetman som gör det. Så varför är det ens ett argument i "debatten"?
Och what's up med fördomen om att alla tjocka människor bara käkar skräpmat eller godis? Dricker sin vikt i läsk varje dag och äter sexton mackor med ett 3 cm lager smör på som "nattmacka"?
NEWSFLASH #02: Tjocka människor äter inte på McDonalds varje dag, så har du sett en tjockis eller två på McDonalds en gång så betyder inte det att det är fjärde gången den här veckan som de äter där. Tjocka människor lagar mat i sitt eget hem också ska ni veta.
Jag tror knappast folk bidrar med sina "tips och råd" av ren god vilja, och för att "hjälpa" människor till ett "bättre" liv... utan det är helt enkelt för att de blir provocerad av tjocka människor.
Så, nu har jag ventilerat ut detta.
Nu är det någon annans tur.