• Anonym (TS)

Varför blir folk provocerad av överviktiga människor?

Jag har befunnit mig lite i en tråd där frågan var ifall överviktiga/feta människor är offer ELLER latmaskar.

Då undrar jag: varför måste man välja?

Dessa trådar som fokuserar på överviktigas rätt att vara eller inte vara (mer eller mindre) spårar alltid ur i att folk diskuterar de bästa sätten att gå ner i vikt, och "så här bör varje tjockis göra".

Men VARFÖR är det så? Varför är det så viktigt för vissa människor att alla överviktiga försöker gå ner i vikt?
    Varför får man inte vara överviktig om man VILL? Om man trivs med sin kropp, och om man trivs med sitt liv, varför får man inte förbli överviktig då? Varför måste dessa know-it-alls ändå slänga ur sig en massa "tips" och "råd" om hur den överviktiga ska göra för att gå ner i vikt.

NEWSFLASH: ALLA vill INTE gå ner i vikt. Vissa trivs alldeles utmärkt som de är! Shocker, eller hur?

De som använder argumentet att de "inte vill betala för de tjockas vård vid fetmarelaterade sjukdomar" kan ju kolla upp fakta. Visst löper överviktiga och feta människor större risk att drabbas av fetmarelaterade sjukdomar, men LÅNGT IFRÅN alla får dessa sjukdomar. Det är många andra aspekter som spelar in också varför vissa överviktiga får dessa sjukdomar, det är inte BARA fetman som gör det. Så varför är det ens ett argument i "debatten"?

Och what's up med fördomen om att alla tjocka människor bara käkar skräpmat eller godis? Dricker sin vikt i läsk varje dag och äter sexton mackor med ett 3 cm lager smör på som "nattmacka"? 

NEWSFLASH #02: Tjocka människor äter inte på McDonalds varje dag, så har du sett en tjockis eller två på McDonalds en gång så betyder inte det att det är fjärde gången den här veckan som de äter där. Tjocka människor lagar mat i sitt eget hem också ska ni veta.

Jag tror knappast folk bidrar med sina "tips och råd" av ren god vilja, och för att "hjälpa" människor till ett "bättre" liv... utan det är helt enkelt för att de blir provocerad av tjocka människor.

Så, nu har jag ventilerat ut detta. 
    Nu är det någon annans tur. 

• Svar på tråden Varför blir folk provocerad av överviktiga människor?
  • Anonym (TS)
    FireLady skrev 2013-08-10 18:33:37 följande:
    Jag är överviktig (så in i helvette fet) och avskyr det, kan inte förstå hur någon skulle trivas på fullaste allvar vara fet?
    Överviktig är inte lika med fet. Men det finns ju de som trivs alldeles utomordentligt i sina kroppar och värdesätter andra saker mer än att passa in i något ideal. Hänger du med hur jag tänker?

Jag har två överviktiga väninnor och jag har aldrig träffat några som har sådan karisma och självförtroende som dem. De trivs jättebra som de är och de bryr sig inte om vad folk tycker och tänker. De är bland de lyckligaste människorna jag träffat, och ändå är det folk som vill ta det ifrån dem för att de inte passar in i någon annans ideal. Hur är det shysst? 
  • Anonym (---)
    FireLady skrev 2013-08-10 18:33:37 följande:
    Jag är överviktig (så in i helvette fet) och avskyr det, kan inte förstå hur någon skulle trivas på fullaste allvar vara fet?
    Häromdagen gick det en dokumentär som hette typ fat and back. Handlar om en kille som är personlig tränare och han gick medvetet upp 40 kg för att kunna förstå sina kunder bättre. Han sa att han aldrig hade mått så dåligt i hela sitt liv. Jag tror att överviktiga som alltid varit det tror att de mår tiptop för de har inget att jämföra med. Ta en person som varit smal och gått upp åtskilliga kilon och fråga hur denne trivs med sitt liv och utseende. Hen kanske mår bra men kommer med all säkerhet säga att hen mådde bättre som normalviktig. Det är vanligt med t ex ledproblem hos överviktiga, och det kan ju inte vara så kul att inte kunna gå i en trappa utan att få ont och bli andfådd. Och om man är en sån person som enbart äter skräpmat så missar man många viktiga ämnen och kost och motion har en betydande roll i det psykiska måendet. 
    Det är därför jag blir provocerad av folk med fetma, för de ljuger för sig själva och andra. Som rökare som inte tror att de kommer drabbas av något.  
  • Unis

Blir inte ett dugg provocerad. Det viktiga för mig är hur personen är i sin personlighet o hur man är som medmänniska. Det är alltid det inre som betyder något för mig i slutändan och inte hur man ser ut.

• Sandra 321

Jag tycker att "idealet" är vidrigt. Kurvor är vackert!
    MEN det är stor skillnad på att ha kurvor och att vara tjock.

Jag tycker att tjocka/feta människor helt enkelt är äckliga. Förmodligen eftersom jag inte kan förstå det. Förstå varför man tillåter sig själv att se ut så. För inte kan man vilja se ut så? Och sen är det många överviktiga som tycker synd om sig själva.. Då blir jag bara förbannad.

• Johan75

Därför att vissa har en förmåga att framställa andra i dålig dager för att framhäva sig själv. 

Behold, i come as a thief.
  • StarStruck

Jag är 158, just nu väger jag 117 kg, ja det talar ju för sig självt, det mesta har hamnat runt höften och bysten. Jag är extremt nöjd med mitt utseende och skiter i vad andra tycker. Man ska vara nöjd så länge man trivs och mår bra, som jag. Jag har inte superdålig kondis, äter aldrig stora portioner (och ännu mindre nu som gravid), tar aldrig två gånger. Sällan snabbmat, godis, läsk och fika. Hata på ni som gört, kul att ni bryr er iaf ;)

• Anonym (TS)
    Sandra 321 skrev 2013-08-10 18:55:36 följande:
    Jag tycker att tjocka/feta människor helt enkelt är äckliga. Förmodligen eftersom jag inte kan förstå det. Förstå varför man tillåter sig själv att se ut så. För inte kan man vilja se ut så? Och sen är det många överviktiga som tycker synd om sig själva.. Då blir jag bara förbannad.
    Varför skulle man vilja se ut så? Well... varför skulle man vilja se ut som du gör? Om allt handlar om utseende så är det väl vida känt att det finns lika många ideal som det finns människor. Alla ser skönhet på olika sätt. 

Så är det bara en utseendefråga kan du ju titta dig själv i spegeln och undra vad det är som gör dig bättre än överviktiga människor.  
  • Lindsey Egot NO1

Många tror att övervikt är 10-20 kg men fetma är 15 kg från 25 på BMI. För min längd börjar fetma vid 84kg. Det är ingen vikt man kopplar ihop med fetma.

• peperutka

Jag har bara problem med överviktiga (hej, jag är också överviktig!) som skyller sin övervikt på allt annat än de själva. I övrigt så har jag inte problem med överviktiga personer; jag är ju det själv och jag vet att jag är lika mycket människa och har lika mycket känslor som en smal person. Jag ser dem inte som mindre värda. 

Svar på tråden Varför blir folk provocerad av överviktiga människor?