• Millamjauew

Hjälp!babyolja eller inte?förvirrad!

Hej!

Ska få mitt första barn om några veckor och hört talas om att man inte ska använda babyolja eftersom det är skadligt för huden osv.
    Så nu undrar jag vad man ska/kan använda istället?
    Kan man använda olivolja,rapsolja och mandelolja? spelar det någon roll vilken av dom?
    och borde man inte kunna använda Burt's Bees baby olja? den ska ju vara 100% naturlig..
    Och har tänkt använda våtservetter bara i nödfall och undrar då vilka som har minst farliga/skadliga ämnen i?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp!babyolja eller inte?förvirrad!
  • Sara H

Att babyolja skulle vara skadligt för huden har jag inte hört? Vi väntar vårt första barn om fem veckor och har köpt Liberos babyolja eftersom den är Svanenmärkt, parfymfri och baserad på rapsolja. Det tyckte vi lät bra. Tvål däremot har jag förstått att man bör undvika till nyfödda, då det är uttorkande för huden. Angående våtservetter vet jag inte om det är nån större skillnad på de man köpa i vanliga butiker, vare sig matbutikernas egna eller de dyrare märkena. Viktigt är att välja en sort som är parfymfri.

• Glimra

Jag har alltid tagit lite olivolja till kroppen och egengjort schampo på sonen mest för de produkter jag kolla innehöll så mycket skadliga saker för både kropp och miljö och jag fann inget som höll mina krav, våtservetter skulle jag aldrig ens använda på sonen men vi är alla olika. Tvål torkar ut så det skall du undvika sen får du väl läsa på och se om det passar din tro eller göra egna produkter

• Run to the hills

Ja, jag tror att babyolja innehåller nån skit. Det är inte bara olja.

Vi har använt rapsolja på vårt yngsta barn. Har funkat jättebra. Jag fyllde på vanlig från mataffäreni en liten reseförpackning.

• SockerStinn

Många bäbisoljor innehåller mineraloljor som för många är uttorkande för huden. De kan också innehålla konserveringsmedel t.ex. parabener. Enklast då att använda vanlig rapsolja eller olivolja. Helt naturligt utan tillsatser och fungerar bra på bäbishud. 

• Millamjauew
    Sara H skrev 2013-08-10 19:50:57 följande:
    Att babyolja skulle vara skadligt för huden har jag inte hört? Vi väntar vårt första barn om fem veckor och har köpt Liberos babyolja eftersom den är Svanenmärkt, parfymfri och baserad på rapsolja. Det tyckte vi lät bra. Tvål däremot har jag förstått att man bör undvika till nyfödda, då det är uttorkande för huden. Angående våtservetter vet jag inte om det är nån större skillnad på de man köpa i vanliga butiker, vare sig matbutikernas egna eller de dyrare märkena. Viktigt är att välja en sort som är parfymfri.
    Har förstått det som så att nästan alla babyoljor innehåller mineralolja (under olika namn) vilket inte är bra alls täpper till porerna och hindrar hudens egna fettproduktion osv.  Googla det så får du reda på mer det är så mycket:)

• Millamjauew
    SockerStinn skrev 2013-08-10 20:01:37 följande:
    Många bäbisoljor innehåller mineraloljor som för många är uttorkande för huden. De kan också innehålla konserveringsmedel t.ex. parabener. Enklast då att använda vanlig rapsolja eller olivolja. Helt naturligt utan tillsatser och fungerar bra på bäbishud. 
    Jo ska inte använda babyolja men är det någon skillnad på rapsolja eller olivolja?:)
  • Millamjauew
    Run to the hills skrev 2013-08-10 19:59:11 följande:
    Ja, jag tror att babyolja innehåller nån skit. Det är inte bara olja.

Vi har använt rapsolja på vårt yngsta barn. Har funkat jättebra. Jag fyllde på vanlig från mataffäreni en liten reseförpackning.
    Okej lutar nog åt rapsolja:)
  • Millamjauew
    Cornellia skrev 2013-08-10 20:10:58 följande:
    Här finns det bra våtservetter. www.jordklok.se
    Annars är det enkelt att göra egna. Blöt tvättlappar och lägg i en påse eller låda. Klart. 
    Jo men funkar det bara att blöta med vatten då? ska man inte ha i pyttelite olja (inte babyolja)så det blir rent ordentligt?
Svar på tråden Hjälp!babyolja eller inte?förvirrad!