• augustina

Täta syskon, BF december 2013- januari 2014

Jag väntar barn nr 2 i årsskiftet, har en son på 1 år och 3 månader och undrar om det finns fler som ska få en till tätt inpå förra barnet?

Hur ska ni förbereda det äldre syskonet, som är så pass litet att det är svårt för det att förstå?
    Hur ska ni göra med dagis för det äldre syskonet?

• Svar på tråden Täta syskon, BF december 2013- januari 2014
  • MeNoLike

Har en son född december 2012 Nästa barn kommer komma jan 2014. Blir 1 år och 7 veckor som skiljer.
    Har tänkt sätta det förra barnet på dagis hösten 2014, när han är ca 1 år 7 Mån.

• MeNoLike

Vart så ivrig att skriva för jag hittade en tråd som passade mig :))
    Detta blir mitt 4e barn. Har tre pojkar, tvillingar födda 07 och lillen född 12.

Känns svårt att kunna förbereda de småa barnen inget jag ens tänkt på för tänker att han ändå inte förstår?!?

• augustina
    MeNoLike skrev 2013-08-10 23:02:30 följande:
    Vart så ivrig att skriva för jag hittade en tråd som passade mig :))
    Detta blir mitt 4e barn. Har tre pojkar, tvillingar födda 07 och lillen född 12.

Känns svårt att kunna förbereda de småa barnen inget jag ens tänkt på för tänker att han ändå inte förstår?!?
    Kul, då har du ännu tätare än jag! :) Min son kommer vara 1 år o 8 mån när syskonet kommer. Nä förstår att det inte går att förbereda ettåringen!
  • Klycka

Här är en till

Sonen kom juni 2012 och nästa nu till årsskiftet.

Förbereda och förbereda vet jag inte om vi gör med vi pratar mycket om "baby-frö" som ligger i magen och sonen ligger gärna med örat emot och kramar magen. Vi läser lite böcker om syskon och har berättat när vi hälsar på andra med små bebisar att vi snart har en sån hemma.
    Nu gör vi inte alla de här sakerna medvetet för hans skull utan det kommer automatiskt för att vi allihopa ser fram emot detta tror jag

Med förskola så har vi tänkt från början att sonen ska få börja med det när han själv vill men allra senast vid 6-års. Det kommer vi inte att ändra för att lilla baby-frö kommer.

Var bor ni någonstans?
    Tänkte om någon av er kanske finns i närheten

• MeNoLike

Jag tycker dagis är bra och utvecklande för barnen men jag hade värsta ångesten när jag skulle skola in tvillingarna, mina första barn. De var 1 år5mån och det kändes lagom. Hade jag inte blivit gravid nu igen hade jag tyvärr varit tvungen att skola in honom när han är ca 1 år2mån.

Jag bor i Söderhamn

Klycka
    Hur bor/jobbar ni om du kan va hemma så länge som upp till 6 år?

• Klycka
    MeNoLike skrev 2013-08-11 11:03:30 följande:
    Jag tycker dagis är bra och utvecklande för barnen men jag hade värsta ångesten när jag skulle skola in tvillingarna, mina första barn. De var 1 år5mån och det kändes lagom. Hade jag inte blivit gravid nu igen hade jag tyvärr varit tvungen att skola in honom när han är ca 1 år2mån. Jag bor i Söderhamn Klycka Hur bor/jobbar ni om du kan va hemma så länge som upp till 6 år?

Vi jobbar dygnsvis inom vården båda två och det innebär att en heltid är i snitt två dygn i veckan och vi ser bara till när det är dags att börja arbeta igen att inte jobba samma dygn (finns för den delen ingen förskola i nårheten där man kan lämna in barn flera dygn heller så vitt vi vet) och de tre dygnen vi har lediga tillsammans hela familjen använder vi helt enkelt som "helg" även om det råkar innebära att det är på en vardag.
    När skolor och mer "fasta tider" börjar vet vi nte riktigt hur vi ska lösa än men vi får ta det när det kommer

Vi bor i Järna några mil söder om sthlm i hyreslgh och det är bostadsbrist här just nu men vi köar för fullt för att få lite större och förhoppningsvis med en liten gräsplätt till
  • MeNoLike

Vi bor i radhus 5 rok med två små gräsplättar.
    Det som är i magen blir vårt 6e för hushållet. Vi skulle också behöva bo större men blir Väldigt svårt hitta större. Den äldsta bonusen börjar gymnasiet nu snart

• augustina

Vår pojke ska få börja lite smått nu i höst på dagis, men sen när bebisen kommer får han vara hemma mer eller mindre heltid. Man får bara ha syskonet på dagis max 15 h/v, vet inte ens om vi kommer ha honom där så mycket. Om det verkar som att han mår bra av det och har kul på dagis (kanske roligt att få leka av sig med jämnåriga då och då, istället för att bara va hemma med mig som kommer va "ockuperad" av en nyfödd). Vi bodde i Sthlm fram till för 2 mån sen, nu bor vi i Sundsvall.

• MeNoLike

Augustina

Om ni tänker ha honom så lite (mindre än 15h) är det inte onödigt att skola in då eftersom ni ändå får betala ?

• augustina

Vill behålla platsen, och då måste vi ändå betala. Min man söker jobb, och när han börjar jobba blir det nog lite fler timmar (och då är det bra om inskolningen är gjord), men sen när bebisen kommer blir det bara 15 h /v igen.

Svar på tråden Täta syskon, BF december 2013- januari 2014