Hur mycket amorterar ni varje månad?
Ni som har hus, hur mycket amorterar ni på huset varje månad? Hur stor summa lånade ni när ni köpte huset? Varför har ni valt att amortera just den summa som ni gör?
Ni som har hus, hur mycket amorterar ni på huset varje månad? Hur stor summa lånade ni när ni köpte huset? Varför har ni valt att amortera just den summa som ni gör?
Lånade 3 miljoner och la lika mycket kontant. Amorterar inte en krona, eftersom både jag och min fru tycker att det är en skuldsättning vi kan bära även om det stormar.
Nu när räntorna är så låga tycker jag inte att det är någon större poäng att amortera. Senaste 12 månderna är väl börsen upp cirka 25% exempelvis. Bättre ha pengarna där än amortera på lån som knappt kostar något i ränta.
Vi köpte vårt radhus för ca 900 000kr. Det värderas idag till ca 2 000 000kr. Vi tog lån och köpte en bil (med huset som säkerhet) och amorterar idag värdeminskningen på bilen.
Köpte huset för snart 30 år sedan för 250.000:-, med en kontantinsats på 50.000:-. Räntan på lånet var då 12,95%, så det gällde att amortera så mycket man kunde för att få en billigare boendekostnad.
Huset är betalt sedan länge.
har lån på 4.2 milj, amorterat 10000 I måanden för att komma ner till 75 % av värdet inom 5 år.
Vi har maxat lånen då vi hittat vårt drömboende, och ser det som att vi amorterar av så mycket vi kan emdan räntorna är låga. Stiger de blir det jobbigare för oss, men vi har ialalfall marginaler än så länge.
Vi amorterar på månadsbasis precis så mycket som banken kräver (avbetalningsplanen ligger på 60 år). Vi lånade ganska exakt 85% när vi köpte lägenheten. Har nu en belåningsgrad på 70-75% av marknadsvärdet så det lutar nog åt att vi förhandlar bort tvångsamorteringen snart och istället skjuter in pengar i form av engångsbelopp när vi känner för det. Jag gillar att själv kunna bestämma vad jag ska göra med mina pengar...
Vi bor visserligen i br-lägenhet, men vi har ca 75% belåning och amorterar 1000:-/mån på 1.400.000. Om vi skulle amortera av allt till pensionen, skulle vi få betala 7000:-/mån.
Huslån ca 520.000:- , amorterar 2500:-/månad tänker höja till 3000:-/månad nästa år. Amorterar just nu bara på topplånet men när lånen ska läggas om så ska vi börja betala av bottenlånet (och då är topplånet redan avbetalt!!)
Köpte för 7M och lånade hälften. Amorterar 7500/mån eftersom vi vill vara skuldfria till pensionen när inkomsten sjunker dramatiskt. Det hade funkat att spara på annat sätt också, men om man amorterar är risken mindre att man bränner pengarna på onödiga saker än om man har dem lättillgängliga...
Köpte för 470k lånade 400. Amorterar 4000 varje månad. Ser fram emot att vara skuldfri!
Har en belåningsgrad numera på ca 20% på fastigehterna. Stoppar nog amorteringarna nu för att inte binda oproportionerligt mycket kapital i fastigheter.
Det är när man läser sådana här trådar som man ifrågasätter sitt val att bo i Stockholmsområdet. I dagsläget har vi 2 mkr i banklån (ca 76% belåningsgrad) men försöker amortera bort 15 000 kr i månaden för att på sikt bli skuldfria.
Det är intressant att se hur många som faktiskt vunnit så mycket på boprisrallyt och det gör en själv lite bitter/orolig över framtiden. Det kan omöjligt fortsätta i samma takt, just nu känns det som att bara det inte störtdyker så är det "ok".