• Indiansommar

Hjälp mig med glutenfri middag!!!

Får middagsgäster där en person inte tål gluten, och jag har aldrig lagat glutenfritt!! Tanken från början var att vi skulle grilla kött om vädret tillåter och tänkte ha klyftpotatis och någon sås till och lite sallad. Det funkar väl även för en som inte tål gluten? Hur är det med marinader som man köper färdiga på flaska? Är det gluten i dem? Tar gärna emot tips på en smarrig glutenfri efterrätt också! Hur är det med öl? Funkar det för en som inte tål gluten? Många frågor!!!! Vill ju inte att min gäst ska bli sjuk!

• Svar på tråden Hjälp mig med glutenfri middag!!!
  • Indiansommar

Gästen är "nybliven" gluten allergiker och får själv läsa innantill på allt! Tänkte ni kunde hjälpa mig här...

• Realista

Du kan göra såsen på glutenfri mjöl, marinader kan innehålla gluten beroende på krydda har jag fått lära mig vet ej om det är så dock, de flesta öl innehåller gluten liksom cocacola gör det men finns vissa märken som är glutenfria! Fruktsallad är väl alltid gott och kanske en glutenfri glass. Nu är det så att glutenfri mat är dyr så om ni kör på glass kanske det räcker om ni har ett litet glutenfritt till gästen och ni andra äter vanligt. Lika med mat. Tänk dock på att skall ni servera smörgås så kan glutengästen inte ta smör/margarin från samma paket som ni andra då det kan komma smulor från ert bröd i

• alifewithoutme
    Indiansommar skrev 2013-08-11 17:46:33 följande:
    Gästen är "nybliven" gluten allergiker och får själv läsa innantill på allt! Tänkte ni kunde hjälpa mig här...
    Då hänger jag med. Googlade lite och verkar som om en del marinad kan innehålla gluten. Kanske säkrast göra själv. Men googlar lite till och skriver här om jag hittar någon. Och hoppas på någon som kan märke tipsar :)
  • apelsinmandarin01

Min mormor är det.. men på henne är de inte hela världen om hon skulle synda.. tror de kan äta fördiga marinader då vi gjort det... sen tilö såsen brukar de gå reda med mazena istället för vetemjöl. :) öl vrt jag faltiskt inte de får du nog ringa.. så får hon avgöra själv då är ändå beslutet hennes :) efterrätter... denna gör jag ibland å tror den är glutenfri(?!) 1,5dl kessela natruel 1.5dl grädde som vispas lagom tjock 150g smält vit choklad. Blanda ihop aöltihopa lägg i serveringsglas och ställ i kylen. Ta bär å mixa till en bärsås å häll över innan servering. Annars kan du ju göra marängtårta elr så :) Men jag hade ringt å frågat även om hon är nybliven glutenallergiker... :)

• Indiansommar

Vad är det jag ska titta efter när jag läser på innehållsförteckningen? Det lär väl knappast stå vetemjöl på coca-colan misstänker jag!! 

• Realista
    apelsinmandarin01 skrev 2013-08-11 17:54:32 följande:
    Min mormor är det.. men på henne är de inte hela världen om hon skulle synda.. tror de kan äta fördiga marinader då vi gjort det... sen tilö såsen brukar de gå reda med mazena istället för vetemjöl. :) öl vrt jag faltiskt inte de får du nog ringa.. så får hon avgöra själv då är ändå beslutet hennes :) efterrätter... denna gör jag ibland å tror den är glutenfri(?!) 1,5dl kessela natruel 1.5dl grädde som vispas lagom tjock 150g smält vit choklad. Blanda ihop aöltihopa lägg i serveringsglas och ställ i kylen. Ta bär å mixa till en bärsås å häll över innan servering. Annars kan du ju göra marängtårta elr så :) Men jag hade ringt å frågat även om hon är nybliven glutenallergiker... :)

Efterrätten ser glutenfri ut om den vita chokladen är glutenfri, vanlig choklad kan innehålla spår av fluten men jag vet inte med vit choklad faktiskt. Låter superettan så jag ska testa receptet tack :)
  • HerrNilsson

Det är ju inte så svårt att göra egen marinad, så vet du vad den innehåller. En enkel gluten fri efterrätt är vaniljpanacotta med bärkompott.

Svar på tråden Hjälp mig med glutenfri middag!!!