• Vessla

Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!

Ser du inga problem med att byta dag då och då skulle jag, om jag var du, be honom att skriftligen komma med ett förslag på byte, låt oss säga två till fyra veckor innan det skall bli av dvs. låt han planera och komma med ett förslag - kolla om det är möjligt och bekräfta. Då ni under en längre tid (?) träffats på söndagar så tordes det ses som en muntlig överenskommelse och att det är så det skall vara i normalfallet, hör han inte av sig i tid och att hans byten skulle påverka barnets vardag hos dig negativt kan du hävda att umgänget skall ske på söndagar som vanligt.

Flexibilitet gynnar oftast alla, men det gäller att vara tydlig med hur det skall gå tillväga, det är fler än han som måste kunna planera sin vardag.  

• Vessla
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-12 19:51:13 följande:
    Han kallar sig gärna flexibel. Att han ska höra av sig 2 - 4 veckor innan bytet i sådana fall skulle ske, kan jag ju glömma. Det lär komma max några dagar innan med motiveringen att han inte fått veta något tidigare. Jag skulle absolut tycka att byta då och då var okej om vi fick veta det i god tid i förväg så jag kan planera vad vi ska göra. Jag har tidigare bytt väldigt många dagar, tider, stannat kvar hemma och väntat trots förseningar etc. Har ställt in saker som vi ska göra för att han ska kunna byta dagar tidigare. Jag är dock rätt less på att vara för flexibel, eftersom det gör sonen mer orolig när jag aldrig kan säga säkert hur umgänget ska bli. (Enormt behov av förberedelse och rutiner vilket inte bara är mitt "påhitt").

Men det var ändå ett väldigt bra förslag!
    Du främjar umgänget mellan förälder och barn genom att vara flexibel, jag kan inte se att någon (familjerätten, sociala eller tingsrätten) skulle tycka att framförhållning med två-fyra veckor är något konstigt. Utifrån mitt synsätt lägger du bollen hos den andra föräldern och valet är dennes, det är upp till den andra föräldern att ta reda på och planera för sin egen skull och sitt barn. 

Jag tycker det är fel att du vid upprepade tillfällen ska avboka eller inte kunna boka saker för att du inte vet vad som kommer att ske likaså är jag utifrån det du skriver om barnet helt övertygad om att barnet skulle va mer trygg med att faktiskt veta när och hur han kommer se den andra föräldern.  

Att vara flexibel innebär inte att lägga sina planer i någon som inte kan planera´s händer.  
  • Vessla
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-12 21:11:40 följande:
    Tycker du har helt rätt! Men vad ska jag då säga när han kommer med sitt "ja men det här fick jag inte veta förrän nu" så då kan du väl vara flexibel? (När han kommer med det några dagar i förväg) Inga problem om jag får veta 2-4 veckor innan,  jag försöker samarbeta så gott jag kan. Men känner att ju mer jag tillåter med ändringar ju mer "kör han över" mig för annars kan jag ju inte samarbeta. När det egentligen är precis tvärtom..
    Försök att ta allt skriftligen och det är väl "bara" att förklara:

Jag och vårat gemensamme barn har aktiviteter och vill planera och faktiskt kunna genomföra det vi vill eller ska göra. Det fungerar inte för vårat barn att ha det på detta vis och att denne aldrig vet när eller om umgänget ska bli av samt framförallt är det svårt att kunna förbereda barnet på vad som komma skall tex. jag kan inte säga att på söndag ska du få träffa pappa, och detta eftersom jag inte vet om det blir så, då det kan lika gärna bli lördagen, tisdagen eller kanske tom. ställas in och andra gånger kan vi tvingas ställa in det vi redan har planerat. 

Jag vill att barnet och du ska ha en regelbunden kontakt samt att bygga upp relationen er emellan, men vi alla behöver också kunna planera vår vardag. Eftersom umgänget har skett söndagar klockan 12.00-16.00 sedan augusti 2012 är det för mig det normala, jag är flexibel och ser inga problem med att ändra dagar eller tider förutsatt att jag får veta det i god tid. Jag vill att det ska fungera för vårat barn och även för oss som föräldrar. 

Jag skulle tycka det var bra om du kunde skicka mig ett förslag på ändrat umgänge senast tre veckor innan den aktuella dagen och jag är ganska säker på att vi tillsammans kan lösa det på bästa sätt. 
  • Vessla
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-13 18:38:53 följande:
    Tycker det var väldigt bra skrivet. Lär ju däremot få svaret att han inte kan veta så långt innan och att jag borde kunna planera med kortare varsel..
    Jo, självklart kommer han att säga det och det är just därför du var tvungen till att berätta att barnet är oroligt och att ni flera gånger tvingats ställa in aktiviteter. Förklara ännu en gång att du mer än gärna främjar umgänget genom att byta dag vid de fall där det faktiskt  är möjligt dvs. om ni inte har några andra aktiviteter inbokade som måste avbokas. För att det ska fungera mer långsiktigt så måste det vara ett givande och tagande, din och barnets tillvaro kan inte alltid anpassas utefter den andre föräldern. 

Så, vill den andra föräldern vara mer säker på att kunna deltaga på olika aktiviteter som sker då han egentligen ska ha umgänge med sitt barn är det till dennes fördel att ta kontakt två-fyra veckor innan, denne kan givetvis fråga nära inpå men får då vara beredd på att planer redan finns och att det inte är okej att ändra.

OM du skriver något till honom bestäm dig för HUR långt innan han ska komma med förslag. Kanske vore det lämpligt att varje månad den 15 reglera för månaden efter exempelvis den 15 augusti regleras schema för 1 september - 30 september.  
  • Vessla

Jag tror att du behöver sätta ned foten och faktiskt ta tillvara på framförallt ditt barns behov, men även i viss mån ditt. Jag skulle bli tokig om jag inte "visste" om jag kunde gå på middagen på lördagen eller om vi skulle kunna åka till badhuset på söndagen etc. Du beskriver att ditt barn behöver förberedelse inför umgänge och att denne idag inte kan få det på ett tillfredsställande vis - för att du ska kunna ge det måste du själv veta hur det blir. Det finns flera vägar att gå för att nå till en förbättring och kan ni som föräldrar inte nå fram till det själva kanske familjerätten kan hjälpa er för att skriva ett avtal.

Jag skulle skriva "något liknande" som jag tidigare skrivit samt ge två förslag till pappan:
    1. En bestämd dag, tid och plats tex. söndagar, 09.00-15.00 vid fotbollsplanen.
    2. Att fadern senast den 15 varje månad planerar och kommer med ett  förslag nästkommande månad dvs. att pappan den 15 september  ger dig ett förslag på hur hela oktober månad kommer att se ut och att du besvarar detta med ett förslag eller en bekräftelse senast den 20 september.

Som jag tidigare skrev uppfattar jag att söndagarna är er bestämda dag och att det så varit en längre tid, därför är det rimligt att om fadern inte hör av sig i god tid så blir det efter den planeringen. Jag har mycket svårt att se att någon tex. familjerätten, sociala eller tingsrätten skulle tycka att du förstår eller är omöjlig - för det är du inte. Du vill att tillvaron ska fungera och det gör den inte med dessa sena förfrågningar (eller kanske tom krav?). 

Jag undrar vad som hänt då du sagt nej, eller om du ens sagt nej? Hur är fadern vid umgänget? 

• Vessla
    Anonym (?) skrev 2013-08-14 15:34:39 följande:
    Det spelar ingen roll. Jobb som jobb. Man får ta hänsyn till arbete.

Jobbar du heltid plus extra 6 dagar i veckan?
    Då kanske det helt enkelt är bättre för barnet att den andra föräldern inte finns där, detta eftersom utifrån det som trådskaparen skriver dvs. att barnet behöver förberedas och inte kan det. Jag personligen tycker att det är väldigt fel att prioritera att kunna festa, vad jag förstår som under/efter en spelning och att behöva nyktra till dagen efter - före sitt barn. 

Arbete är arbete, hobby är hobby. Denna hobby beskriver trådstartaren att han själv väljer och prioriterar. Nej, den andra föräldern måste lära sig att ta ansvar och se att det finns fler behov att tillfredställa dvs. dennes barn! 
Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!