Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-12 21:11:40 följande:
Tycker du har helt rätt! Men vad ska jag då säga när han kommer med sitt "ja men det här fick jag inte veta förrän nu" så då kan du väl vara flexibel? (När han kommer med det några dagar i förväg) Inga problem om jag får veta 2-4 veckor innan, jag försöker samarbeta så gott jag kan. Men känner att ju mer jag tillåter med ändringar ju mer "kör han över" mig för annars kan jag ju inte samarbeta. När det egentligen är precis tvärtom..
Försök att ta allt skriftligen och det är väl "bara" att förklara:
Jag och vårat gemensamme barn har aktiviteter och vill planera och faktiskt kunna genomföra det vi vill eller ska göra. Det fungerar inte för vårat barn att ha det på detta vis och att denne aldrig vet när eller om umgänget ska bli av samt framförallt är det svårt att kunna förbereda barnet på vad som komma skall tex. jag kan inte säga att på söndag ska du få träffa pappa, och detta eftersom jag inte vet om det blir så, då det kan lika gärna bli lördagen, tisdagen eller kanske tom. ställas in och andra gånger kan vi tvingas ställa in det vi redan har planerat.
Jag vill att barnet och du ska ha en regelbunden kontakt samt att bygga upp relationen er emellan, men vi alla behöver också kunna planera vår vardag. Eftersom umgänget har skett söndagar klockan 12.00-16.00 sedan augusti 2012 är det för mig det normala, jag är flexibel och ser inga problem med att ändra dagar eller tider förutsatt att jag får veta det i god tid. Jag vill att det ska fungera för vårat barn och även för oss som föräldrar.
Jag skulle tycka det var bra om du kunde skicka mig ett förslag på ändrat umgänge senast tre veckor innan den aktuella dagen och jag är ganska säker på att vi tillsammans kan lösa det på bästa sätt.