• Anonym (Undrar..)

Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!

Har en fråga angående barnets umgänge med sin pappa. Pappan träffar sitt barn varje söndag och vill byta till lördagar "ibland" för att han då går på fester och spelar ibland. Han säger då han vill byta för att han vill hinna sova mer än typ 5 tim. Saken är ju den att det är självvalt, det är ju inte hans riktiga jobb samt man måste ju inte festa stenhårt och då klarar man sig lätt på 5 tim sömn någon gång då och då. Jag sover i princip aldrig mer än 5-6 tim och jag överlever ju.

Jag vet att det i slutändan handlar mest om att han vill kunna festa fullt ut utan att han säger det rakt ut. Det har varit mkt strul tidigare för ett tag sen med umgänget, vill byta tider och dagar etc. och jag är så trött på detta. Det är väl en sak om man ska på begravning, någon som gifter sig eller det gäller ett "riktigt jobb" och vill byta dag. Jag vet ju att går jag med på att byta ibland kommer det förmodligen bli en jävla röra med vilken dag man ska ses och sen ändringar att man ska ses på söndagen iaf för att sedan ses på lördagen. Jag vet ju hur han funkar. Sen vet jag inte riktigt om han menar att han vill ses båda dagarna (lör och sön) när han kan men då kommer det ju låta sen att "vi sågs ju idag så gör inget att vi ses imorrn" etc.) Vi hade tidigare 2 dagar i veckan, en vardag och en söndag och det slutade precis så). Vill han träffa barnet mer är jag positiv till det men tycker då att en vardag hade varit bättre än båda helgdagarna, annars kan jag ju aldrig själv planera några aktiviteter. Barnet är också otroligt rutinbundet och att byta ut vissa dagar hit och dit bäddar för strul..

Saken är den att umgänget sker med min närvaro pga missbruk från pappan sida (även om han inte är påverkad vid tillfälle för umgänge) och rek. från soc. (som jag pratat med anonymt).

Jag har ensam vårdnad.

Vad säger ni, borde jag gå med på att låta han byta dessa ggr han nu ska "spela"? det lär knappast bli nån gång i halvåret med tanke på att han lär dra till med det så fort han vill festa... så det lär hända minst 2 ggr i mån iaf. Kan det ligga mig i fatet om jag inte går med på det och istället erbjuder en till vardag? Jag vill som sagt inte behöva planera hela våra helger efter hur han nu känner för att festa.. Jag är absolut inte emot umgänge utan snarare tvärtom men utan strul! Därför känns en till vardag mer lämplig samt att jag slipper sitta som ett frågetecken varje helg och inte kunna planera in något.

• Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-14 15:29:09 följande:
    Han är hobbydj och är alltså inte tvingad att spela utan väljer det själv, dvs det är inte hans riktiga jobb utan han har annars ett vanligt 8-5 jobb.

Antar att han kan påverka då vilken tid han vill spela och byta med någon annan dj samma kväll men jag tror även han ljuger om vilken tid han spelar, bara för att han såklart vill festa och dricka efter. Han har ljugit förr och sagt att han bara "jobbar" och dricker max 2 öl men sen får jag höra av andra att han istället både tagit öl efter öl samt droger.. Han kommer ju däremot aldrig erkänna något, så ska man göra han till lags för att slippa tjafs och byta dagar de tillfä'lena han nu vill (sålänge han säger till i tid) eller ska man hålla hårt på det som vi bestämt från början? Jag vill inte göra fel och få något emot mig i framtiden, samtidigt tar man väl en risk om han ska få ändra tider om han vill ett visst datum i månaden, risken är väl stor att han kommer utnyttja det kraftigt och inte bara då han ska spela på fester. Oavsett om han skulle spela skitsent så skulle han hinna få sova i minst 5 tim vilket jag påpekade och att man faktiskt klarar av nån gång då och då men han kontrade att han mår dåligt då. Själv har jag fått sova max 6 tim i flera år, inte har jag ställt in umgänge för det. Överlever jag alla dagar i veckan året om, klarar han nog en dag tänker jag. Men jag vet ju vad det beror på.
    Det spelar ingen roll. Jobb som jobb. Man får ta hänsyn till arbete.

Jobbar du heltid plus extra 6 dagar i veckan?
  • FrökenKanSjälv

En hobby är inget jobb. Och även om han spelar så skulle han kunna hålla sig nykter och därmed vara pigg på umgänget på söndagen. Men den här pappan VÄLJER att dricka och stanna ute sent på lördagsnatten. Dvs han VÄLJER festandet framför umgänge med sitt barn.

Varför ska då barnet ändra sina rutiner när pappan väljer bort hen?

• Vessla

Jag tror att du behöver sätta ned foten och faktiskt ta tillvara på framförallt ditt barns behov, men även i viss mån ditt. Jag skulle bli tokig om jag inte "visste" om jag kunde gå på middagen på lördagen eller om vi skulle kunna åka till badhuset på söndagen etc. Du beskriver att ditt barn behöver förberedelse inför umgänge och att denne idag inte kan få det på ett tillfredsställande vis - för att du ska kunna ge det måste du själv veta hur det blir. Det finns flera vägar att gå för att nå till en förbättring och kan ni som föräldrar inte nå fram till det själva kanske familjerätten kan hjälpa er för att skriva ett avtal.

Jag skulle skriva "något liknande" som jag tidigare skrivit samt ge två förslag till pappan:
    1. En bestämd dag, tid och plats tex. söndagar, 09.00-15.00 vid fotbollsplanen.
    2. Att fadern senast den 15 varje månad planerar och kommer med ett  förslag nästkommande månad dvs. att pappan den 15 september  ger dig ett förslag på hur hela oktober månad kommer att se ut och att du besvarar detta med ett förslag eller en bekräftelse senast den 20 september.

Som jag tidigare skrev uppfattar jag att söndagarna är er bestämda dag och att det så varit en längre tid, därför är det rimligt att om fadern inte hör av sig i god tid så blir det efter den planeringen. Jag har mycket svårt att se att någon tex. familjerätten, sociala eller tingsrätten skulle tycka att du förstår eller är omöjlig - för det är du inte. Du vill att tillvaron ska fungera och det gör den inte med dessa sena förfrågningar (eller kanske tom krav?). 

Jag undrar vad som hänt då du sagt nej, eller om du ens sagt nej? Hur är fadern vid umgänget? 

• Anonym (Undrar..)
    Anonym (?) skrev 2013-08-14 15:34:39 följande:

Den här pappan VÄLJER att göra det, ingen tvingar honom, han frågar själv efter spelningar eftersom han tycker det är kul. Inte för att han måste jobba. Han får inte ens betalt ibland och det är inga stora pengar, han gör det som sagt för att det är kul.  Och precis som "frökankansjälv" säger så kan han lätt kombinera att både spela och umgås med sitt barn om han inte valde att festa stenhårt.
  • Vessla
    Anonym (?) skrev 2013-08-14 15:34:39 följande:

Då kanske det helt enkelt är bättre för barnet att den andra föräldern inte finns där, detta eftersom utifrån det som trådskaparen skriver dvs. att barnet behöver förberedas och inte kan det. Jag personligen tycker att det är väldigt fel att prioritera att kunna festa, vad jag förstår som under/efter en spelning och att behöva nyktra till dagen efter - före sitt barn. 

Arbete är arbete, hobby är hobby. Denna hobby beskriver trådstartaren att han själv väljer och prioriterar. Nej, den andra föräldern måste lära sig att ta ansvar och se att det finns fler behov att tillfredställa dvs. dennes barn! 
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-14 18:52:15 följande:
    Den här pappan VÄLJER att göra det, ingen tvingar honom, han frågar själv efter spelningar eftersom han tycker det är kul. Inte för att han måste jobba. Han får inte ens betalt ibland och det är inga stora pengar, han gör det som sagt för att det är kul.  Och precis som "frökankansjälv" säger så kan han lätt kombinera att både spela och umgås med sitt barn om han inte valde att festa stenhårt.
    Du svarade inte på frågan.

Ja, och det är normalt att arbeta minst heltid för att kunna försörja sig och sina barn. Sen kan du tycka vad du vill om det men inte ens domstolen skulle lasta pappan för att han arbetar.

Du verkar inte speciellt samarbetsvillig.
  • FrökenKanSjälv

?:
    Domstolen skulle inte lasta pappan för att han då och då tjänar pengar på sin hobby. Däremot skulle han få stora problem att förklara för domstolen att han är tvungen att dricka så mycket under spelningen att han inte kan ha umgänge dagen efter.

Förstår du skillnaden?

• Anonym (?)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-15 08:24:18 följande:
    ?:
    Domstolen skulle inte lasta pappan för att han då och då tjänar pengar på sin hobby. Däremot skulle han få stora problem att förklara för domstolen att han är tvungen att dricka så mycket under spelningen att han inte kan ha umgänge dagen efter.

Förstår du skillnaden?
    Dricka så mycket? Det är Ts spekulation. Att aldrig ha en ledig dag/kväll eller helg är inte rimligt, inte ens när domstolen gör sin bedömning.
  • Anonym (undrar.. 2)
    Anonym (?) skrev 2013-08-14 22:03:20 följande:
    Du svarade inte på frågan.

Ja, och det är normalt att arbeta minst heltid för att kunna försörja sig och sina barn. Sen kan du tycka vad du vill om det men inte ens domstolen skulle lasta pappan för att han arbetar.

Du verkar inte speciellt samarbetsvillig.

Nej jag har valt att jobba mindre och att inte ha det lika bra ekonomiskt ställt eftersom jag prioriterar barnet. Det är inte pappans riktiga jobb, det har han redan ett, sen att han vill spela är ju upp till honom men tycker inte att hans festande borde påverka umgänget. På vilket sätt har jag svårt att samarbeta? Då jag här efterlyser vad som är bäst att göra? Vi får det knappast bättre av att strula med dagar, det vinner bara han på. Jag försöker vara så samarbetsvillig jag bara kan, men jag vill inte att han ska strula till det mer än vad han redan gjort innan. Och ska du nu prata ekonomi så betalar han inte ett öre mer än underhållet, har lägre hyra och överhuvudtaget mindre kostnader än mig. Så han behöver absolut inte spela för ekonomins skull och som sagt, han får knappt något när han väl får något och ofta spelar han gratis. Det är inte att han spelar som är problemet utan att han absolut måste festa stenhårt i samband med spelningarna så att han inte klarar av umgänge. En viss skillnad.
  • Anonym (undrar.. 2)
    Vessla skrev 2013-08-14 17:40:59 följande:
    Jag tror att du behöver sätta ned foten och faktiskt ta tillvara på framförallt ditt barns behov, men även i viss mån ditt. Jag skulle bli tokig om jag inte "visste" om jag kunde gå på middagen på lördagen eller om vi skulle kunna åka till badhuset på söndagen etc. Du beskriver att ditt barn behöver förberedelse inför umgänge och att denne idag inte kan få det på ett tillfredsställande vis - för att du ska kunna ge det måste du själv veta hur det blir. Det finns flera vägar att gå för att nå till en förbättring och kan ni som föräldrar inte nå fram till det själva kanske familjerätten kan hjälpa er för att skriva ett avtal.

Jag skulle skriva "något liknande" som jag tidigare skrivit samt ge två förslag till pappan:
    1. En bestämd dag, tid och plats tex. söndagar, 09.00-15.00 vid fotbollsplanen.
    2. Att fadern senast den 15 varje månad planerar och kommer med ett  förslag nästkommande månad dvs. att pappan den 15 september  ger dig ett förslag på hur hela oktober månad kommer att se ut och att du besvarar detta med ett förslag eller en bekräftelse senast den 20 september.

Som jag tidigare skrev uppfattar jag att söndagarna är er bestämda dag och att det så varit en längre tid, därför är det rimligt att om fadern inte hör av sig i god tid så blir det efter den planeringen. Jag har mycket svårt att se att någon tex. familjerätten, sociala eller tingsrätten skulle tycka att du förstår eller är omöjlig - för det är du inte. Du vill att tillvaron ska fungera och det gör den inte med dessa sena förfrågningar (eller kanske tom krav?). 

Jag undrar vad som hänt då du sagt nej, eller om du ens sagt nej? Hur är fadern vid umgänget? 

Tack för mycket bra hjälp! Det var nog länge sen jag sa nej eftersom jag vill att de ska ses och då ställt in mina egna planer. De gånger jag absolut inte kunnat har jag sagt det men ändå erbjudit en annan dag.. Pappan är okej vid umgänge, jag tycker han har för lite kunskap kring att bemöta barnets behov och överhuvudtaget att se vad som är viktigt/oviktigt vad gäller gränssättningar etc. Men barnet är glad av att se honom. Låter han sköta sitt vilket egentligen inte är mer än rätt, så länge han inte tillåter något direkt farligt. Han behöver ju umgås mer för att lära sig hantera allt bättre men också sluta med droger.. Vill gärna leta fel både på mig och allt runtomkring titt som tätt (antar det är så pga han själv känner han inte räcker till) men jag låter det så vara om det får han att må bättre, så jag säger inget. Men det handlar ju bara om oss föräldrar. Tänker ju inte heller skriva ut allt här, i verkligheten är det desto mer. Hur som helst är jag den som varit mest drivande för ett umgänge tidigare då han velat ställa in för det ena och andra. Nu har jag slutat med att tjata för det gör ingenting bättre, utan han får ta sitt ansvar själv.
Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!