• Tudelu

hur är volvo xc70?

Vi ska köpa ny bil, en kombi och har efter mycket research nu blivit avrådda från ALLT utom Toyota Avensis. Men det finns inte många begagnade sådana i vår smak och till ett pris vi kan betala. Många tipsar om v70 , men min pappa bara tjoar om hur kass Volvo är. Bara massa fel och dyra reparationer.

Nu har vi provkört en Volvo xc70 -01 , som gått lite drygt 19000 mil. Regelbundna servicestämplar fram till 15000 mil, då är även kamremsbyte gjort, men servicen vid 18000 verkar dom ha skippat.

Bilen gick iaf jättefint, inga missljud eller konstiga ryckningar under körning. Har ingen rost förutom lite under bilen, längst bak i slutet på balkarna. Bromsarna tog sådär men bilen ska besiktas innan de säljer så detta kommer ju förmodligen åtgärdas.

Säljaren har inte upptäckt några fel förutom att temperaturmätaren för värmen ute visar fel ibland, alltid -1 även om det är +25.

Nu vill jag höra allt positivt o negativt om v70/xc70. Ös på!

• Svar på tråden hur är volvo xc70?
  • Tudelu

Behöver även veta om priset för denna bil är rimligt; 45000:-

• Studentpappa

45000:- för en 12-13 år gammal bil som gått 19000 mil? Låter dyrt i mina öron, är det diesel eller bensin?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Tudelu

Det tyckte vi med men vet inte riktigt vad manska pruta ner den till? Bensin!

• Gabbe75

Köp INTE en gammal fyrhjulsdriven Volvo. Det är bara skit och tokdyrt att laga.Därtill hinkar de i sig kopiösa mängder bensin till absolut NOLL nytta, om du inte tänkt att använda den som jordbruksredskap vill säga.

• Tudelu

Tack för tipset.

Jo vi har som sagt hört både bra o dåligt om precis ALLA bilar nu. Den enda bil vi inte hört nå negativt om alls är Avensis. :p Så vi känmer snart att vi får chansa på em bil och hoppas på det bästa, för en ny bil måste vi ha. Suck!

Gabbe75 skrev 2013-08-11 21:26:40 följande:
    Köp INTE en gammal fyrhjulsdriven Volvo. Det är bara skit och tokdyrt att laga.Därtill hinkar de i sig kopiösa mängder bensin till absolut NOLL nytta, om du inte tänkt att använda den som jordbruksredskap vill säga.

• McStride

Ingen XC70, du kommer förmodligen aldrig behöva 4:hjulsdriften. Och om du mot all förmodan skulle det, fungerar den inget vidare alls. Då är det bättre med en vanlig V70N. Visst, dom har svaga punkter även dom men på det stora hela är det bra kvalitet. Inte minst om det skulle hända något. Välj dock ingen turbo eller diesel, mest ekonomiska är sugmotorn på 170hk. Kollar man blocket blir det rätt mycket bil för pengarna.

Mvh

• Dominant

Volvo över huvud taget har bra bilar, det är därför de har så högt andrahandsvärde.

Numera så finns det inte så många stolpskott bland biltillverkarna utan de flesta är relativt bra, även om jag personligen anser att framför allt de franska bilarna (främst Renault) håller sämre, även om de bättrat sig.

Toyota gör även de riktigt bra bilar, bland de bästa skulle jag t.o.m. säga. Köp en Toyota så kommer ni antagligen bli nöjda.

• Tudelu
    Dominant skrev 2013-08-11 21:58:25 följande:
    Volvo över huvud taget har bra bilar, det är därför de har så högt andrahandsvärde.

Numera så finns det inte så många stolpskott bland biltillverkarna utan de flesta är relativt bra, även om jag personligen anser att framför allt de franska bilarna (främst Renault) håller sämre, även om de bättrat sig.

Toyota gör även de riktigt bra bilar, bland de bästa skulle jag t.o.m. säga. Köp en Toyota så kommer ni antagligen bli nöjda.

Vi vill helst ha en Toyota! En Avensis. Men tyvärr har vi varken råd med en som vi gillar (ej äldre än 02 helst) samt så fimms det väldigt få ute på blocket som är hyffsat nära oss. :( Men så fick vi höra bra om v70/xc70 och tänkte att det kunde vara ett alternativ, tills vi återigen blev besvikna när folk började snacka dåligt om dom med.
  • Studentpappa
    Tudelu skrev 2013-08-11 22:13:49 följande:

Vi vill helst ha en Toyota! En Avensis. Men tyvärr har vi varken råd med en som vi gillar (ej äldre än 02 helst) samt så fimms det väldigt få ute på blocket som är hyffsat nära oss. :( Men så fick vi höra bra om v70/xc70 och tänkte att det kunde vara ett alternativ, tills vi återigen blev besvikna när folk började snacka dåligt om dom med.
    Det finns skitbilar av alla märken, en bil begagnad som ny är alltid en chansning. Det finns väldigt många som anser Saab vara en riktig skitbil, jag har dock ägt tre st och har inte haft några större problem än med vilken bil som helst. En rullade 38000 mil innan vi ställde undan den och den jag har nu har gått 28000. Det handlar mycket om hur du sköter din bil.

För 45000:- får man helt enkelt räkna med att bilen kommer att kräva en del reparationer, speciellt om den gått runt 20000 mil. Inga delar på en bil håller för evigt. Ni får helt enkelt provköra och skapa er en egen uppfattning om vilket intryck ni får av bil och säljare och sedan chansa och skapa er en egen åsikt om V70. Ni kan sedan bli en av alla fanatiska volvoägare som glider runt i Sverige eller dess motsats. 
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Rataxes
    Tudelu skrev 2013-08-11 22:13:49 följande:

Ni kan hitta en Subaru Outback (eller Legacy) för samma pengar och få en vettigare bil än en Volvo...
    Kör miljömärkt med Gamen
  • Hunters Gaze

Har kört en XC70 i flera år, en mycket bra bil ! Att man inte skulle behöva 4WD är skitsnack, oslagbart vid vinterkörning.
    Däremot tycker jag Ni ska satsa på en nyare än -01.

Förvisso dricker dom lite soppa, men i det hela så är det en kanonbil...

Jag hade däremot skippat Avensis.. inget som är bättre med den, dessutom är den ful som stryk...

• AbellaA

Vi ska salja var xc70 pga pa tok for hog bensinkostnad... 1,2 l/m nu nar jag bara kor smastrackor. Annars har vi varit ratt nojda med den.

• Rataxes
    AbellaA skrev 2013-12-02 14:38:25 följande:
    Vi ska salja var xc70 pga pa tok for hog bensinkostnad... 1,2 l/m nu nar jag bara kor smastrackor. Annars har vi varit ratt nojda med den.
    Drar dom så mycket? Då ska jag inte klaga på min Yukon som vill ha 1.3
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden hur är volvo xc70?