• Alvi

Körde för fort och slapp indraget körkort - men fick en varning. Vad innebär det?

Hamnar varningen i nåt register? Jag trodde det, men min man säger att det inte är så....
    Nån som vet om det finns nåt ställe att hitta exakta svar på...?
    (Inte för att jag INTE kommer att ligga 10km under hastighetsbegränsningarna nu i ett halvår av blotta förskräckelsen, men ändå... :-Å)

• Svar på tråden Körde för fort och slapp indraget körkort - men fick en varning. Vad innebär det?
  • Bellans mamma

Jag tror inte att du hammnar i något register om du bara fick en varning

• Monsa

Fick du en varning från länsstyrelsen eller bara på plats? Sa dom inget?

• Alvi

... lite fåordig..
    Polisen sade att jag slapp indraget körkort nu, och böter, men jag fick en varning... Typ...

• Monsa

Jag vet faktiskt inte, min man kom undan med en varning då han orsakade en olycka men det var efter länstyrelsen tagit beslut om att körkortet skulle tas ifrån honom och sen överklagade han och fick tillbaka det mot en varning istället.

• Monsa

Hur länge har du haft ditt körkort då? Fick du böter?

• Monsa

Hur mycket för fort körde du? Jag skulle behöva lite peppning så jag blir lika vågad som dig nu när jag ska köra halkbana

• Alvi

Jag har haft körkort i snart tre år, så prövotiden är ju över.
    Polisen påstod att jag körde 100 på 50-väg... *rodnar*

• Monsa

Då kan du skatta dig lycklig om du inte blev av med kortet! Hur kunde du köra så fort? Hur mycket fick du böta?

• Norpan666

HAde du kört 100 på 50 väg så hade du blivit av med körkortrt, så det var nog inte så farligt. Inget att skämmas för. Själv blev jag av med körkortet 2 ggr på 6 månader - så högerfoten är inte riktigt likaeffektiv längre . Var rädd om kortet bara - lovar att det är jobbigt att vara utan

• Alvi

Det är en värdelös 50-sträcka, för den är bara rakt fram, rakt ut i skogen (fast med hus bredvid) och så tyckte jag att jag hade bråttom.....

Jag slapp ju böta...! Jag var alldeles mållös... När han sade att jag fick behålla körkortet och var påväg därifrån så sade jag" Men... men, böter eller nåt då... Får jag inget sånt...???"
    Men , näe.... *tacksam*

• Monsa

Ojdå, han har inte vart med på krokikursen eller

Du hade sabla tur du!

• Alvi

Monsa: Nämen fyyyyy på dig att misstänka nåt sådant...!!!
    Nääe, men jag berättade vad jag jobbade med och så visade jag hur jag gör... (Skoja bara!! )

• Monsa

Aha, ja nåt fattade jag väl att det var

Ja men du som är så vågad, fram me några bra tips nu inför körkortstagning och halkbana, jag behöver bli lite kaxigare nämligen

• Alvi

Gör som instruktören säger och halka omkring som en tok!!
    Av två anledningar - dels för att det faktiskt är kul, och dels för att det är VIKTIGT att veta hur en bil beter sig vid halka (been there, done that) och hur man häver sladdar osv....

LYCKA TILL för sjutton...!! (Vet inte nån som blir kuggad på halkbanan...!)

• Monsa

Det finns tydligen de som blir kuggade, fegisarna tydligen
    Men meningen är väl att man ska halka runt, jag måst einte veta innan hur man häver sladdar? Tänk om jag inte fattar deras instruktioner då!

• Felicia6

Enda sättet att bli kuggad på halken (iaf uppe i skeå-trakten) är om man buskör och inte lyssnar på instruktionerna och gör det man ska..
    Så du ska nog lyckas Monsa ska du se

• Felicia6

Och du, NJUT som fasen, för jag saknar halken som tusan nu.. den var svinrolig

• Alvi

Asså, jag gjorde fel tror jag... jag gjorde typ tvärtom med kopplingen mot vad man skulle göra... Det ser personalen för det lyser olika lampor på biltaket för kopplingen och gasen... Men jag blev godkänd. Fast det kanske var för att jag visade tuttarna - då med....

Joo, meningen är ju att man ska halka runt, för att känna hur det känns, men man måste ju ändå _försöka_ hålla koll på bilen...

Var beredd på att det är SNORHALT...

• Monsa

Sisu, ja du å dina tuttar, för inte att tala om rakad muffla
    Vad gjorde du med kopplingen då? Ska man koppla och bara styra? När inte ABSn är i ska man pumpa bromsen då?

Dönervös för att inte fatta instruktionerna. Dom sa att man kan bli kuggad om man inte kör tillräckligt bra bil men min lärare sa att hon aldrig sagt att det var halbanedags om jag inte var redo. Jag är inte riktigt färdig med körningen än men har inte jättelångt kvar.

Svar på tråden Körde för fort och slapp indraget körkort - men fick en varning. Vad innebär det?